Bukefalos 28 år!

F

Fjunet

Tanken är att jag och sambon ska bli kattägare snart :love: Men jag har ett par frågor:

1.) Har sett annonser med 11 veckors kattungar till salu, rumsrena. Blir katter verkligen rumsrena så snabbt?
2.) 2 kattbröder - kan det bli problem senare när de blir könsmogna?
3.) Finns det några skillnader på honor och hanar? Beteende osv.
4.) Allergi - hur stor chans är det att man blir allergisk? Min sambo kan reagera på damm, och har aldrig blivit utsatt för pälsdjur hemma. Om man blir allergisk - hur stor chans är det att allergivaccin fungerar?

Detta var nog allt just nu :)
 
Sv: Frågor

1) 11 veckors kattungar brukar vara van att gå på låda, det är något som ägare och kattmamma gemensamt lär dem redan vid liten ålder.

2) Kanske, kanske inte -det vet man inte :crazy: Det kan ju lika gärna vara så att två honor tillsammans ryker ihop eller en hona och en hane... jag skaffade mina med drygt ett års mellanrum (december -03 och oktober -04) då var den äldsta hanen kastrat -det är den yngsta nu också.
Min äldsta har muppat mycket när yngsten var liten, men han var aldrig våldsam. Den yngsta har lärt sej vem som bestämmer men jag tycker nog att han tar sej alltför många friheter ibland utan att den äldste säjer ifrån ;)

3) Jag har då bara hankastrater, som jag uppfattat honor är de mycket mindre tillgängliga och lite mer avaktande och har lite mer svängande humör... men jag har ingen hona -det är kanske mer individuellt.

4) Allergi vet jag ingenting om, men jag som inte är pälsdjursallergiker kan vakna och vara snorig ibland då jag haft båda i sängen hela natten (den äldsta ligger alltid brevid mej på kudden, den yngsta på ryggen eftersom jag sover på mage).
 
Sv: Frågor

Tillägg:
5.) Hur mycket kostar en kastrering? Vid vilken ålder kastererar man tidigast?
6.) Foder: Torrfoder eller foder på burk? För-/nackdelar med båda?
 
Sv: Frågor

jag kastrerade min hankatt förra veckan o betalade 400kr.han är ett år,men dom kastrerar redan från 6 mnd. ålder.
 
Sv: Frågor

5.) Hur mycket kostar en kastrering? Vid vilken ålder kastererar man tidigast? Man brukar kastrera runt 6 månaders ålder. Kastering på hankatt brukar ligga mellan 400 och 600 kronor, varierar från veterinär till veterinär.
6.) Foder: Torrfoder eller foder på burk? För-/nackdelar med båda?
Torrfoder är billigt. Våtfoder av bra kvalité är vad jag rekommenderar. Innehåller ytterst lite vegetabilier (som katten inte behöver), innehåller mycket vätska vilket är bra för urinvägarna, katten blir mätt, innehåller mycket protein och lagom med fett, precis som det ska när det gäller katter. Kom ihåg att katter är KÖTTätare. De har ingen nytta av ris, majs, vete och annan billig utfyllnad man finner i torrfoder.
 
Sv: Frågor

Båda mina kastrerades vid ...ööö...*måste tänka*... Nisse är född i september och kastrerades i Maj året efter... nio månader lite drygt var han då, det kostade ca 600 spänn men då öronmärkte jag honom samtidigt.
Pipen kastrerades i Februari och föddes Juli året före... humhum han var straxt under 8 månader.
Det kostade 900 spänn med kastrering, öronmärkning och vaccinering på samma gång.
Honkatter är dyrare eftersom det är en större buk-operation till skillnad från hanarna som bara får små små snitt som inte sys.
Hur mycket som skiljer vette 17 -men jag skulle tippa på högst 500 pix mer för samma behandling som Pipen fick.
Med honkatter måste du ibland (beroende på) tillbaka för att ta bort stygnen, och det blir ju en extraavgift.

Sen kommer du vid vaccinering (och automatisk registrering i ägarregistret utfört av SKK) få ett samtal från SKK`s samarbetspartner Agria som kommer fråga ifall du är intresserad av försäkring från dem. Jag har dock sedan första veckan jag haft resp. katt haft de försäkrade i Folksam.
Försäkrar du efter för lång tid dvs efter katten är ett år, måste den gå igenom en vet. undersökning.
Jag skulle rekomendera att du innan du köper hem katten/erna går igenom olika försäkringsbolag och tar det som verkar bäst (jag gillar inte Agria, men de e ju en smaksak) och försäkrar katten redan första veckan du har den.
Så är den skyddad ifall det skulle hända något (vilket det kan göra även på innekatt, som min äldsta var först).

Mina äter Mjau torrfoder, de hatar blötmat (slickar av klägget och lämnar bitarna att torka) Mjau funkar bra på mina, favoriterna är Köttgille och Fiskfrossa här.
 
Sv: Frågor

Jag har två kullbröder, de har levt tillsammans hela livet och slåss ibland så att hårtussarna ryker men de har aldrig skadat varann. De där slagsmålen ingår bara i deras normala kattliv.
 
Sv: Frågor

Som jag har uppfattat det är risken lika stor (om inte större) att honkatter bli osams och slåss. Kastrerar man så fort som möjligt så eliminerar man den risken. När det gäller honor verkar p-piller ökar risken för att de ska bli små bitch- :devil: , så det är inte att rekommendera (av många andra skäl också, massa allvarliga biverkningar).

När det gäller foder håller jag med Sol ;)
 
Sv: Frågor

Påpekade; vaccinering och ägarregistering har inget med varandra att göra. I vissa fall (förhoppningvis de flesta) så anmäler vet. till SKK att katten ID-märkts, annars får man göra det själv. Man beställer då en blankett från SKK som man fyller i, sedan kommer ett inbetalningskort på posten. Jag har aldrig fått samtal från agria heller, och det är väl lite sent att försäkra katten när man redan haft den så länge att man hunnit ID-märka och registrera den...
 
Sv: Frågor

jaha, det kanske bara är här då... här får man ett inbetalningskort och reg. bevis från SKK nån vecka efter idmärkningen är gjord, skrev lite klantigt ser jag nu :o eftersom att jag gjorde allting samtidigt på mina så blev det lite fel :cool:
Agria ringer faktiskt runt här, både till mej och mina två grannar som har idmärkt och kastrerat sammanlagt tre honkatter den sista tiden.
 
Sv: Frågor

Allergi kan vara skitjobbigt. Speciellt om ni börjar älska kattungen (vilket man gör) och ska ge bort den efter 2 månader. Vill ni vara med om det?

Gör ett allergitest.

Sen finns det sätt att bli av med allergi. Jag var kraftigt kattallergisk för 4 mån sen, och nu är den nästan HELT borta.
 
Sv: Frågor

Varken jag eller min sambo är allergisk. Han hade visst umgåtts med katter innan utan att känna någonting (annars var tanken att han skulle göra ett allergitest).
 

Liknande trådar

H
Däggdjur Har idag fått hem min 11 veckors franska vädur. En hane. Har själv byggt en jättefin bur. Nu sitter jag och läser om hur stor denna...
Svar
2
· Visningar
5 041
Senast: vego96
·
D
Övr. Katt Hejsan, Jag har alltid velat ha en katt, så nu när jag flyttat hemifrån sen en tid tillbaka har jag börjat fundera starkt på att...
Svar
12
· Visningar
2 121
Övr. Katt Jag o sambon har 2 st bondkatter ( en hane o en hona) som vi räddade från avlivning. Båda va då ca 8 månader gamla. (Vi kastrerade...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Har 2 stycken kattungar här hemma, den ena är 2 månader äldre och hane och den andra yngre är hona. Honan har bott hos oss i kanske 2...
Svar
14
· Visningar
1 126
Senast: citra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp