Frakta lyktstolpe

Blyger

Trådstartare
Ja, hur får man hem de där stolparna på 5-6 m som rekommenderas till ridbane-belysning? Tänkte försöka köpa begagnade så leverans hem är antagligen inget alternativ.

Hur har ni andra gjort? :)
 
Ja, hur får man hem de där stolparna på 5-6 m som rekommenderas till ridbane-belysning? Tänkte försöka köpa begagnade så leverans hem är antagligen inget alternativ.

Hur har ni andra gjort? :)
Fast det är ju bara att ringa någon med en kranbil och boka upphämtning. Vart i landet är det? Kan jag rekommendera någon?

Så länge man kommer åt att lyfta dem är det väl inget konstigt att boka en upphämtning och leverans. Väger de inte så mycket går det ju att lasta på en vanlig lastbil, eller flakbil.

Men som de andra säger, en lång kärra funkar ju också bra.
 
Fast det är ju bara att ringa någon med en kranbil och boka upphämtning. Vart i landet är det? Kan jag rekommendera någon?

Så länge man kommer åt att lyfta dem är det väl inget konstigt att boka en upphämtning och leverans. Väger de inte så mycket går det ju att lasta på en vanlig lastbil, eller flakbil.

Men som de andra säger, en lång kärra funkar ju också bra.

Dalarna till Västmanland och jag har absolut noll kontakter i kranbilsbranschen :idea: inbillar mig också att 'vinsten' i att köpa begagnade skulle försvinna i dyr frakt också men har egentligen ingen aning :)
 
Dalarna till Västmanland och jag har absolut noll kontakter i kranbilsbranschen :idea: inbillar mig också att 'vinsten' i att köpa begagnade skulle försvinna i dyr frakt också men har egentligen ingen aning :)
Ja, är det så lång sträcka hade jag nog tagit och hyrt ett längre släp och kört själv. Speciellt om man vill spara pengar.

Men jag kan inte tänka mig att det kostar mer än 3000-4000:- att få de levererade av ett fraktbolag så länge de åker sträckan. Shoppar man runt lite så går det kanske att hitta det billigare. Beror lite på hur stolparna ligger nu och hur mycket jobb det är att lasta dem.
 
Kör de 6 meter galvad stolp (ofta använd som armaturstolpe) i torsdags, tog på vanligt gallersläp med bra lastsäkring (stack bakifrån och ner fram). Bra flagga och rejäl klämma krävs dock.
 
Tack för alla svar! Då försöker jag nog åka och hämta dem själv :)

Sen blir nästa klurighet hur man reser stolparna 😅
 
Tack för alla svar! Då försöker jag nog åka och hämta dem själv :)

Sen blir nästa klurighet hur man reser stolparna 😅
Vi har anlitat en grävare med stolpgrip när vi planterade om björkar av modell större, och vid bygget av lösdriften så kom vår granne med timmergripen i lastaren.

8A10CAE2-8899-418C-A39F-5E9341F8D015.png
 
Ja, hur får man hem de där stolparna på 5-6 m som rekommenderas till ridbane-belysning? Tänkte försöka köpa begagnade så leverans hem är antagligen inget alternativ.

Hur har ni andra gjort? :)
Jag har det så lyxigt att jag har C-kort och tillgång att låna lastbil via jobbet, där flaket är 7,2m långt, vet inte om jag hade velat köra det på vanlig släpkärra efter bil, nog lite beroende på hur släpkärran ser ut. Alternativt hade jag kollat möjligheterna till hemfrakt.
 
Tack för alla svar! Då försöker jag nog åka och hämta dem själv :)

Sen blir nästa klurighet hur man reser stolparna 😅
Det du måste tänka på om du hämtar dem på släpvagn är balansen. Lika mycket vikt framför som bakom hjulaxeln, annars blir det obalans och du riskerar att hela ekipaget börjar wobbla och en olycka är framme. Så, du måste ha ett släp som är långt i sig. Och markera utstickande delar bakom släpvagnen väl.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 349
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 402
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 954
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp