Fraktur överarm - någon kunnig?

Varför då?
Det kan väl knappast vara fallet när man tydligt skriver att man får noll effekt? Det starkaste i drogväg som jag personligen tar är koffein, och då i pepsi kanske en gång i månaden.
För att det känns väldigt vårdslöst att kalla morfin för moffe, oxycodon för oxy flunitrazepam för flunne och så vidare.
Sådant som personer med stor vana av preparaten gör...
 
För att det känns väldigt vårdslöst att kalla morfin för moffe, oxycodon för oxy flunitrazepam för flunne och så vidare.
Sådant som personer med stor vana av preparaten gör...
Jaha det gör de? Har du någon vetenskaplig källa på att det är så?

Kanske är det istället dags att fundera på varför du har sådana fördomar?
 
Jaha det gör de? Har du någon vetenskaplig källa på att det är så?

Kanske är det istället dags att fundera på varför du har sådana fördomar?
På vilket sätt är det fördomar?
Jag känner flera missbrukare och de uttrycker alla sig så. Jag har inte heller svårt att förstå att en läkare som oftare kommer i kontakt med missbrukare dessutom möter det språket oftast bland missbrukare framför de som inte är det. Behövs verkligen källa på en sådan sak?
 
När jag kört in ryttare till akuten har de alltid "diktat" röntgenbilder, det görs en sorts rond där personalen plus de som går på nästa skift går igenom bilderna, råden och de fortsatta vårdplanerna.

(så när jag nojjat över folk som vrålat av smärta har sjukhuspersonalen alltid sagt "lugn vi kontaktar er om vi ser något annat när vi diktat bilderna"...eller så är det något de "diktat" ihop för att hantera oroliga ansvarstagande vuxna/kompisar/etc :cautious:)

Var ju precis så det var med min handled. När de sen gick igenom bilder och åtgärder upptäcktes att det låg snett. Och så fixades det. Så finns nog både en och två säkerhetssystem eller hur man ska säga.
 
Jaha det gör de? Har du någon vetenskaplig källa på att det är så?

Kanske är det istället dags att fundera på varför du har sådana fördomar?
Det handlar inte om fördomar - det handlar om att behålla respekten för en grupp preparat som både är goda verktyg och mycket farliga.

Alla dessa preparat bär med sig en stor risk för beroende. Att de finns innebär också en risk för att man istället för att förbättra arbetsmiljön, dövar smärtan hos dem som förstör sina kroppar med att packakassar och skura golv. Opiatöverdoser är nu en ledande dödsorsak i länder som USA. Någonstans mellan ett par hundra och ett tusental människor dör årligen även här i Sverige.

Det är ett problem av en sådan magnitud att även president Trump erkänner det.
 
Hur känns det idag? Fick du tag i ortopedmott?

Alldeles nyss blivit uppringd av en ytterst trevlig ortoped som inte bara ville förnya recept utan stämma av innan. Han hade dessutom kollat med en kollega som var "expert på axlar" hur ont sådana här frakturer brukar göra (och fått svaret ONT, svårt jämföra med andra frakturer) osv.

Så nu ska jag får oxycontin (skrev jag rätt nu? Långtidsverkande i alla fall) morgon och kväll och så mer oxynorm att ta vid behov. Och Alvedon hela tiden i grunden, men dubbel dos.

Så tacksam - och lättad!
 
Alldeles nyss blivit uppringd av en ytterst trevlig ortoped som inte bara ville förnya recept utan stämma av innan. Han hade dessutom kollat med en kollega som var "expert på axlar" hur ont sådana här frakturer brukar göra (och fått svaret ONT, svårt jämföra med andra frakturer) osv.

Så nu ska jag får oxycontin (skrev jag rätt nu? Långtidsverkande i alla fall) morgon och kväll och så mer oxynorm att ta vid behov. Och Alvedon hela tiden i grunden, men dubbel dos.

Så tacksam - och lättad!

Det kommer funka skitbra, för det var det jag fick nu för fem veckor sedan när jag tränade frivolt på rumsgolvet och kast med liten höftledsprotes... oxynorm är korttidsverkande för smärttopparna och oxycontinet är långtidsverkande depåtablett så man kan sova i lugn o ro bland annat. Men tänk på att läsa noga o fasa ut medicineringen då det ÄR beroendeframkallande. *Kram*
 
Alldeles nyss blivit uppringd av en ytterst trevlig ortoped som inte bara ville förnya recept utan stämma av innan. Han hade dessutom kollat med en kollega som var "expert på axlar" hur ont sådana här frakturer brukar göra (och fått svaret ONT, svårt jämföra med andra frakturer) osv.

Så nu ska jag får oxycontin (skrev jag rätt nu? Långtidsverkande i alla fall) morgon och kväll och så mer oxynorm att ta vid behov. Och Alvedon hela tiden i grunden, men dubbel dos.

Så tacksam - och lättad!

Det låter ju toppen. Hoppas det blir bättre för dig nu :up:
 
Det handlar inte om fördomar - det handlar om att behålla respekten för en grupp preparat som både är goda verktyg och mycket farliga.

Alla dessa preparat bär med sig en stor risk för beroende. Att de finns innebär också en risk för att man istället för att förbättra arbetsmiljön, dövar smärtan hos dem som förstör sina kroppar med att packakassar och skura golv. Opiatöverdoser är nu en ledande dödsorsak i länder som USA. Någonstans mellan ett par hundra och ett tusental människor dör årligen även här i Sverige.

Det är ett problem av en sådan magnitud att även president Trump erkänner det.
Fast risken ökar knappast för att jag förkortade namnet när jag menade alla varianterna istället för att skriva alla varianterna.
På vilket sätt är det fördomar?
Jag känner flera missbrukare och de uttrycker alla sig så. Jag har inte heller svårt att förstå att en läkare som oftare kommer i kontakt med missbrukare dessutom möter det språket oftast bland missbrukare framför de som inte är det. Behövs verkligen källa på en sådan sak?
Fast det betyder inte att alla som uttrycker sig så är missbrukare som @kryddelydd får det att låta. Vilket indirekt gör att det sätts en stämpel på mig som missbrukare. Och pga vad? Att jag är lat och inte kommer ihåg exakt vad varenda sort heter och just då inte orkade kolla i fass? Stabil grund, verkligen :up:
 
Det kommer funka skitbra, för det var det jag fick nu för fem veckor sedan när jag tränade frivolt på rumsgolvet och kast med liten höftledsprotes... oxynorm är korttidsverkande för smärttopparna och oxycontinet är långtidsverkande depåtablett så man kan sova i lugn o ro bland annat. Men tänk på att läsa noga o fasa ut medicineringen då det ÄR beroendeframkallande. *Kram*

Jodå jag har ju haft tramadol förut - och Ortopeden som ringde var noga med att prata om att oxycontin och oxynorm ska trappas ut sen med
 
Fast risken ökar knappast för att jag förkortade namnet när jag menade alla varianterna istället för att skriva alla varianterna.

Fast det betyder inte att alla som uttrycker sig så är missbrukare som @kryddelydd får det att låta. Vilket indirekt gör att det sätts en stämpel på mig som missbrukare. Och pga vad? Att jag är lat och inte kommer ihåg exakt vad varenda sort heter och just då inte orkade kolla i fass? Stabil grund, verkligen :up:
Är det verkligen svårt för dig att acceptera att vi är rätt många som tycker att det är olämpligt att slänga sig med den typen av uttryck, när vi nu pratar om medicinska preparat som har en svart marknad och som kan vara rejält farliga när de används felaktigt? Samtidigt som det är mycket viktiga läkemedel, som det är mycket bra att de finns när de behövs och används korrekt.

Du tycker att det är viktigare att använda sådana förkortningar, än att kosta på dig den respekten att använda korrekta benämningar? Och du tycker det även när du skriver på ett öppet forum?
 
Fast risken ökar knappast för att jag förkortade namnet när jag menade alla varianterna istället för att skriva alla varianterna.

Fast det betyder inte att alla som uttrycker sig så är missbrukare som @kryddelydd får det att låta. Vilket indirekt gör att det sätts en stämpel på mig som missbrukare. Och pga vad? Att jag är lat och inte kommer ihåg exakt vad varenda sort heter och just då inte orkade kolla i fass? Stabil grund, verkligen :up:
Om du nu inte vill att folk ska få tanken att du ev. är missbrukare så uttryck dig inte som en missbrukare då. Det är rätt enkelt faktiskt. Det är trots allt väldigt vanligt språk bland missbrukare. Jag uttrycker mig inte så, vill inte bli jämförd med mina släktingar/familjemedlemmar- och slipper bli det också.
När man pratar om mediciner ska man aldrig förkorta namnet eftersom mediciner kan blandas ihop. Det är bara dumt, att vara lat är dumt när det kommer till läkemedelsnamn.
 
Det förstår jag. Men det innebar ändå en rätt "naken" känsla på något sätt, minns jag. "Här hänger min arm, och den är av, liksom." Just då hade typ gipsvagga känts tryggt och fint. :p
Jo lite nervöst är det verkligen! Speciellt att åka tunnelbana i rusningstrafik. Jag fixade min mitella så den var blommig i grälla färger, lindade bandage om underarmen (för syns skull) och hade armen hängandes utanför en stor vinterjacka. Det var liksom inga problem att se att jag hade skadat armen...
Jag vet inte hur ofta folk sprang in i mig eller stod och tryckte sig mot armen. :arghh: En kvinna lutade sig till och med mot min arm och liksom hängde mot den. Då röt jag till faktiskt. Annars om det var en helgalen rusningstrafik promenerade jag till jobbet (10km) för jag vågade inte riskera armen.
 
Fast risken ökar knappast för att jag förkortade namnet när jag menade alla varianterna istället för att skriva alla varianterna.

Fast det betyder inte att alla som uttrycker sig så är missbrukare som @kryddelydd får det att låta. Vilket indirekt gör att det sätts en stämpel på mig som missbrukare. Och pga vad? Att jag är lat och inte kommer ihåg exakt vad varenda sort heter och just då inte orkade kolla i fass? Stabil grund, verkligen :up:

Det hade räckt bra att skriva oxykodon. Eftersom det är det verksamma ämnet i både oxynorm, oxycontin och oxycodone (depotberedning och snabb-beredning).

Nej, att man väljer att uttrycka sig så betyder inte att man nödvändigtvis är missbrukare.
Men det som hände i det här fallet var att du sände ut en signal som inte var så positiv - och som dessutom tydligen är felaktig. Du sände ut en signal om dig själv, som du inte önskade sända.

Den risk som kanske ökar, generellt, när människor väljer att "slänga sig med" den här typen av terminologi är att man signalerar (å ena sidan kanske eget bruk/egen stor vana vid preparatet) att det är ett lite gulligt och harmlöst preparat.
Att man utan att avse det, skapar minskad respekt för ett väldigt potenet preparat (oxykodon är ungefär dubbelt så potent som morfin) och det i sig är allvarligt i ett större perspektiv.
Nu skriver du i ett allmänt forum, och vad du kanske faktiskt uppmuntrar här är inte så lämpligt.

Precis som i en del trådar där användarna rekommenderar varandra att använda olika smärtstillande läkemedel och olika sömnmedel och olika ångestdämpande läkemedel.
Den sortens rekommendationer är inte lämpliga till okända människor, även om de som ger råd eller rekommendationer naturligtvis inte menar annat än mycket väl.

Jag ser frågan från ett helt annat perspektiv än du gör - det är tydligt.
Jag ser det ur ett stort missbruksperspektiv, missbruk av receptbelagda läkemedel.
Och observera att jag inte försöker anklaga dig för något, utan jag beskriver en reaktion (som det är uppenbart att jag delar med andra, även med flertalet sådana som inte är yrkesverksamma inom sjukvården) som kommer av ditt språkligt slarviga sätt att handskas med smärtstillande läkemedel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 776
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 502
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp