Fraktur på Inre griffelbenet?

L

lilla_jag86

Någon som vet lite om den sortens skada??? hur den upkommer, hur stor chansen är att hästen blir helt frisk etc...
En av ridskolans ponnyer som råkat ut för det... :cry:
 
Vi pratade om det idag på vår kurs för helgjourare. Enligt vår ridlärare går vet. in och opererar bort griffelbenet, hästen klarar sig lika bra utan det. (Var första gången jag hörde detta idag, så jag har ju ingen egen erfarenhet)
Griffelbenet är en rest från när hästen hade fler tår.

//Frida
 
jag vet inte hur griffelbensbrott uppkommer.Om dom inte blir sparkade eller får ett slag.
Det är inte säkert att vet vill operera bort det om hästen inte e halt.eftersom benet bara finns där.
Det bästa e väll att rtg och se hur det ser ut!
Dom 2 fallen jag har varit med om så vart bägge hästarna opererade efter ett tag då hälta visade sig.bägge operationerna gick bra och det var inte så lång konvaecent tid.
Bägge hästarna startde senare på trav med framgång
 
chansen att bli frisk är STOR! då griffelbenet "bara finns där" det är inget ben som hästen verkligen behöver, typ som våran blindtarm. och som sagts tidigare så opereras det brutna benet bort ibland, (kan tänka mig att vet opererar om benet är av på två ställer så att det finns en lös bit).
men som sagt, prognosen är god! :)
men lååång konvalecens....
 
Att säga att griffelbenet inte har någon funktion är att förenkla. Övre delen av griffelbenen utgör nämligen en stor del av ledytan i nedersta ledavdelningen i framknä resp has.
De flesta griffelbensbrott består i att nedre änden gått av o den kan då plockas bort utan problem för hästen. Höga griffelbensbrott kan behöva fixeras med skruvning el dyligt.
PL
 
Vår b-ponny fick en fraktur på övre delen av griffelbenet när han blev sparkad av en annan häst i hagen. Han opererades och ordinerades boxvila i sex månader!!! Inget fick han göra under den tiden. Tur att psyket var bra, och att det var mycket hästar och folk i stallet, så han blev lite distraherad i alla fall. Han blev helt frisk och har använts till tävling i hopp/dressyr och fälttävlan.
 

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: jemeni
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 167
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp