Fraktur på svanskota

Kivina

Trådstartare
I måndags drog jag en redig vurpa på en isfläck som var dold av ett fint lager nysnö. Landade typ platt på rygg i nedförsbacke. Smärtan var fruktansvärd och det tog ett bra tag innan jag kom på fötter. Tar mig hem i sakta mak och lägger mig och vilar.
Igår var jag till läkaren och efter röntgen konstaterades det att det är en fraktur på svanskotan. Jag fick smärtstillande, både långtidsverkande och snabbverkande.
Jag har varit hemma från jobbet eftersom jag inte orkar vara uppe längre stunder än 15-20 minuter.
Hur länge gör det så här ont? När kan jag börja gå igen?
Jag är en väldigt otålig patient...
 
till skillnad mot dig åkte jag aldrig iväg när jag landade på den stackars svansen sist men någon vecka gjorde det väldigt ont
Inga direkta hastighetsrekord och sitta på en stol gick inte och sova på annat än mage var bara att glömma
hade ett svart blåmärke på ryggen som var 15-20 cm
Tyvärr har jag fortfarande ont 4 år senare men mindre ont om jag gör mina rehab övningar
 
Pappa bröt svanskotan i slutet på 80-talet, han sa att smärtan höll i sig i cirka 3 veckor och det nog var läkt efter 8 - 12 veckor men han minns inte helt hundra. Han bästa vän var en badring som han stal från min bror. :rofl:
 
Tack för svar! Känns lite orimligt bara att inte orka vara uppe längre än en kvart bara.. Men det är klart, min ländrygg var en katastrof redan innan jag ramlade så den spökar nog också.. sen mår ju inte kroppen heller bra av att bara ligga ner...
 
Väldigt länge hade jag ont
Bröt den första gången på 90 talet, sen igen vid förlossningen av min dotter.
Gå normalt kunde jag nog först efter ett par månader
Och jag kan än idag inte sitta länge i bil eller på föreläsning utan att få grymt ont
 
Väldigt länge hade jag ont
Bröt den första gången på 90 talet, sen igen vid förlossningen av min dotter.
Gå normalt kunde jag nog först efter ett par månader
Och jag kan än idag inte sitta länge i bil eller på föreläsning utan att få grymt ont
Oj hjälp.. så länge har jag inte tid att vänta... Men jag kanske får bita ihop ett tag iallafall..
 
Tyvärr är mina erfarenheter ungefär samma som @Sonic76 s. Fick en fraktur på svanskotan någon gång på 80-talet och hade ont i månader. Jag fortsatte dock rida men "satt" som en backhoppare i sadeln.
...och egentligen är "några månader" en redig underdrift - jag hade problem till och från i måååååånga år, och är inte säker på att jag är helt fri från smärtan än i dag. Symptomfri just nu i alla fall.
 
Tyvärr är mina erfarenheter ungefär samma som @Sonic76 s. Fick en fraktur på svanskotan någon gång på 80-talet och hade ont i månader. Jag fortsatte dock rida men "satt" som en backhoppare i sadeln.
...och egentligen är "några månader" en redig underdrift - jag hade problem till och från i måååååånga år, och är inte säker på att jag är helt fri från smärtan än i dag. Symptomfri just nu i alla fall.
Ja jag kan ha smärta där än idag och då får man stappla runt ett tag.
Helt otroligt vad den lilla saken kan orsaka smärta
 
Ja jag kan ha smärta där än idag och då får man stappla runt ett tag.
Helt otroligt vad den lilla saken kan orsaka smärta
Kommer ihåg gånger då jag bara stigit ur bilen och det har smällt till i svanskotan, som sedan varit sjuk igen i ca 1 vecka. En ettrig liten tingest, den där svanskotan.
 
Jag tror att jag haft fraktur på svanskotan. Avramling rätt ner i stenig skogsstig. Det gjorde fruktansvärt ont, men efter kanske 10 minuter kunde jag få hjälp upp på hästryggen så vi kunde skritta hem, fick stå upp i lättsits och jag minns att smärtan liksom bedövade hela nedre delen av ryggen och den kändes stel som att någon hade hällt gips på som stelnat. Det var en helmärklig känsla.
Jag åkte inte in då jag bara trodde jag fått en ordentlig smäll, men en faster som är sjuksköterska sa att det förmodligen är en liten fraktur eftersom jag hade alla de rätta symptomen. Jag gick dock aldrig till läkare utan nöjde mig med att självmedicinera med gammal diklofenak och lite starkare alvedon jag hade sedan tidigare.

Kunde inte sitta på kanske en vecka, kruxet var att jag skulle åka bil till en studentgrej i tre timmar två dagar senare, jag satt på en foamroller och fick hålla mig i så rumpan inte gick ner i sätet :D Det såg säkert jätteknäppt ut. Konstigt nog kunde jag utan problem sova så länge jag låg på mage, eller snett på sidan, lutande mot magen.
Vecka två - fem kunde jag gå ok, så länge det inte var i backar.
Från vecka sex försvann smärtan långsamt långsamt. Tror det tog ca 3-4 månader innan jag kunde kliva upp för högre trappsteg som i rulltrappor eller högre utan att känna något alls.

Nu, ett och ett halvt ish år senare, har jag ibland känningar när jag suttit på hårda stolar och liksom lutat mig bak på svanskotan under en längre tid. Har lärt mig att växla mycket hur jag sitter och aldrig sitta på det specifika sättet som gör att jag får ont.
 
Skadade mest troligt min (kollade aldrig upp då inget görs ändå) för fyra år sen. Ramlade på längdskidor, isigt underlag i hög fart i nedförsbacke.
Känner av det än idag om jag sitter olämpligt. Tog nog iaf drygt två år innan jag kunde sitta på en stol utan att få ont. Tror dessvärre inte ridningen hjälpte och att vi har sadelstolar på jobbet. De är fortfarande döden om jag sitter längre än 10-20min så jag sitter alltid på dem åt fel håll.

Hemsk liten onödig sak att skada!
 
Jag trillade av en häst för några år sedan och slog i svanskotan. För mig var det på @Dressyrtjejen_97 's linje, första tre veckorna kunde jag inte göra någonting (Jag åt dock aldrig smärtstillande) och sedan blev det gradvis bättre. Satt i ren envishet upp och red 8 veckor efter men fick sitta av igen då smärtan var outhärdlig. Proved en häst ytterligare 6 veckor senare och var då så okej att jag kunde rida försiktigt i alla gångarter. Än idag kan jag få hemskt ont i ryggen av vissa stolar/säten, men i övrigt är jag helt återställd :)
 
Skadade mest troligt min (kollade aldrig upp då inget görs ändå) för fyra år sen. Ramlade på längdskidor, isigt underlag i hög fart i nedförsbacke.
Känner av det än idag om jag sitter olämpligt. Tog nog iaf drygt två år innan jag kunde sitta på en stol utan att få ont. Tror dessvärre inte ridningen hjälpte och att vi har sadelstolar på jobbet. De är fortfarande döden om jag sitter längre än 10-20min så jag sitter alltid på dem åt fel håll.

Hemsk liten onödig sak att skada!
OT men jag läste att du hade åkt längdskridskor. I nedförsbacke. Det har brunnit i min hjärna senaste 10min när jag försökt fatta hur det kan bli nerförsbacke på isen. Sedan läste jag om :cautious::D
 
Tack för era svar! Enda anledningen till varför jag åkte in, var för att få starkare smärtstillande än det jag hade hemma. Jag kan inte äta några NSAID-preparat alls, vilket gör att jag i så fall bara kan äta Alvedon.. Som blir som att äta sockerpiller eftersom jag lever med långvarig värk i andra kroppsdelar.. idag har jag iallafall kunnat vara uppe lite mer och fixat lite här hemma. Men nu stökar den igen och tycker att jag gjort för mycket...
 
Krossade min för sisådär 25 år sen, känner av den om jag sitter på golvet och lutar mig bakåt fortfarande. Detta trots att den numera är väl inbäddad 😂
 
Smärtan klingade långsamt av under några veckor. Första dagarna var klart värst, sen blev det mest svårt att ta stora kliv och att ta sig ut ur bilen.
 
Nu har det gått ett par veckor, var och provade jobba i tisdags förra veckan.. Tänkte jag skulle testa jobba halvtid iallafall. Klarade av att vara där 45 minuter innan jag blev kallsvettig och fick blodtrycksfall.. Vilade en stund, och provade sen att stå en stund till. Det gick tyvärr inte och var alldeles likblek när jag skulle ta mig hem. Det är nog inte bara svanskotan som stökar, utan även bäckenet verkar också lite omtumlat..
Igår tog mina Oxycontin slut, och det känns kan jag meddela, har ringt HC för att få receptförnyelse på dom..
Jag har varit med om mycket, men det här tar priset. Känner mig frustrerad över att allt går så långsamt och att jag inte har samma ork som innan. Pressar jag mig, blir jag kallsvettig och får blodtrycksfall så det svartnar för ögonen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp