Framåtbjudning

N

nixon

Håller på och kör med mitt ardennersto. Vi har kommit till den delen av utbildningen då hon drar allt jag spänner för, försöker inte vända så mkt eller backa den fasen är avklarad. Däremot stannar hon hela tiden, ibland kikar hon bara på skaklarna mm men ofta stannar hon bara och glor . Hon är inte svår att sätta igång igen bara driva på "diagonalen" , den fria bogen. Hon rör sig fram i både skritt och trav,Men.....
Jag har svårt att få ngn framåtbjudning annat än hem. Har ni några tips på hur jag motiverar min häst till att gå framåt? Hur arbetet blir roligare för henne?
 
Sv: Framåtbjudning

vad kör du med för utrustning, och har hon tydligt i tömkörningen lärt sig att halt är halt, och smackning eller sss ljud är trav?

Har själv kört in en kallblodskorsning en gång som stämmer precis in på din beskrivning. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig utifrån det fallet eftersom jag inte fortsatte hennes utbildning i vagn. Men hon hade en dålig sele (enkel bröstsele) och det kan ha berott på det. Inga draglinor och van vid att ridas i grupp mest. Väääldigt slö på ridbana pga bristande utbildning, men i tömkörningen gick hon fint framåt...jaja, inte mycket till hjälp, men kolla av grunderna först!

/j
 
Sv: Framåtbjudning

Ston är ston som jag brukar säga.... Hur gammal är hon? Hur länge har du haft henne?
 
Sv: Framåtbjudning

Hon är 5 år, fick henne ohanterad i januari , så jag har haft henne snart ett år. Hon fölade i juni. Så jag har inte gjort något med henne under maj-juli, sen började jag försiktigt.
Hon kan stanna och kommandon för trav mm Jag kör med en loksele.

Tömkörningen gick bra, kan stanna där med mm. Allt jag kör nu är en lång kälke. I somras fick hon prova en fyrhjulsvagn (det var det vi hade) Det gick bra. Allt går kanon, hon lyder fint förutom att hon stannar.
Om hon gör det för att kika på kälken, eller ibland stannar hon om underlaget förändras- från snö till barmark etc. gör det inget, men hon har ingen go! Jag har ingen aning om vad hon varit med om innan jag fick henne. När jag köpte henne gick hon i stor flock med ca 30 hästar som ranglägst. Hemma är hon högst av hästarna.
Jag har kännt igenom kroppen och hon reagerar inte för ngt, tänkte på smärta. Hon är som häst nyfiken, märrig,men kan vara lite seg.
 
Sv: Framåtbjudning

Ha Ha HA Ha...med andra ord på med hårdhandskarna *S*
Jag är så orolig med att vara för hård, jag vill ju skapa samspel..men kanske dax att kavla upp ärmarna! Tack ändå!
Verkar som hingstenungen jag har kommer att bli lite rivigare i alla fall.
När körde du in dina ardennrar, vilken ålder?
 
Sv: Framåtbjudning

Jag håller med Åke... låter som en helt normal och lite slö kallblodsdam...

Jag håller ju på att köra in eller vad man ska kalla det :angel: min fyraårige shireherre och ser lite samma tendenser. Om vi inte har sällskap vill säga, då har han framåtbjudning som heter duga och vill springa ikapp (med travarna :rofl:) och är hur fokuserad som helst. När vi är ute ensamma däremot är det tråååååååkigt ju... så då måste man ju försöka få fatt i lite granskott att tugga på, kolla om matte verkligen inte menade att man skall gå in i skogen där mellan träden, gå i sicksack och göra fina mönster på vägen, kolla upp för att säkerställa att väderleken är stabil, kika mellan framhovarna och känna efter med mulen om fötterna sitter kvar etc. etc.

I de lägena är det ju driva, driva, driva som gäller. Eller så gör jag i alla fall. Lite får han se sig om och så men han får inte släppa koncentrationen. Vi övar mycket tempoväxlingar när han är så där okoncentrerad också - för att han ska vara tvungen att vara lite observant.

Hjälp? Näää kanske inte men du är inte ensam :D
 
Sv: Framåtbjudning

Ha Ha HA Ha...med andra ord på med hårdhandskarna *S*
Jag är så orolig med att vara för hård, jag vill ju skapa samspel..men kanske dax att kavla upp ärmarna! Tack ändå!
Verkar som hingstenungen jag har kommer att bli lite rivigare i alla fall.
När körde du in dina ardennrar, vilken ålder?
Vi börjar vid 1.5 års ålder. Men då har vi innan det lagt grunden till kommandona innan vi sätter för dom.
Vid 2 års ålder sätter vi högre krav på dom och belastar dom mer. Vid tre års ålder så kaN dom gå mer på heltid i skogen.
 
Sv: Framåtbjudning

Hur mycket havre får den?
Det har hjälpt mig många gånger att öka på havregivan lite. (ibland mycket)
Det blir mycket lättare om man får en vaken och allert häst framför redskapen. Smacka och driva brukar bara resultera i att hästen blir imun mot det..
Gusten (en av mina hästar) är lite sån ibland.
 
Sv: Framåtbjudning

Hon får 1kg havre och luzern, mineraler och fri tillgång på hösilage.Hon ger di än, så ...inte vet jag om hon behöver ngt annat uppiggande. Men hon rör sig måttligt under veckorna.Hullet ser bra ut i alla fall. Gärna tips på foderstat, inte min starka sida! *L*
Inte förtjust i havre, men det är svårt få tag i grovfoder med bra näringsvärde iår så...behöver komplement.
Ska lägga om taktiken lite nästa gång, hon har brunst nu, sur som ättika, så ingen bra förutsättning till nytt lärande, håller mig till det vanliga *S*Men sen ska det bli fart på damen!!
Nu e matte på hugget!!
Jo, hon är lite smått döv till och från. ändå har jag varit restriktiv med smackandet. men hon förstår vad det betyder, det vet jag, som sagt lite vax i öronen ibland.:smirk:
Det här med spö vid körning får ni gärna kommentera när vi ändå är i farten!? Driver ni med det eller korrigerar ni bara med det?
 
Sv: Framåtbjudning

Vad är det för havre? Hel? Krossad? Börja vänja av fölisen så hon kan ta till vara på den lilla havren hon får.
 
Senast ändrad:
Sv: Framåtbjudning

Stoet jag hade på foder var ibland helt okontaktbar vid brunst. Jag lät henne vara då helt enkelt. Tog med henne ut på små mysiga skogspromenader bara, gick till hennes favoritglänta och satte mig på en sten och lät henne beta en stund och sådant där bara mysigt. Min tanke var att om jag vet hur jag kan må när jag har PMS så... kan jag föreställa mig hur hon hade det när hon brunstade. Kanske helt fel men funkade för oss.

Ett par dagar senare var hon sig själv igen och då kunde vi fortsätta där vi var innan!
 
Sv: Framåtbjudning

Tag kontakt med hästens mun, aktivera den med halvhalter och driv den med pisken och se till att den inte stannar av sig själv.

Sen finns det ju bättre och sämre körhästar, jag hade en nordis för länge sedan som var så lat att hon tvärnitade om jag hostade till, hon tog det för ett proo.

Den hästen dög bara till nöjeskörning, hon saknade helt go när det gällde slåttermaskinen och harven. Så hon såldes som ren hobbyhäst till en med inte så stor körvana.
 
Sv: Framåtbjudning

Ronja får helhavre, fölet ska vänjas av nu i december, har börjat lite smått tidigare med att han får stå utan morsan i hagen osv.

Ronja lät som din häst "matador". Råkar jag säga BRA när jag fått i gång henne stannar hon. Så nu säger jag inget, arbetar mest med eftergift istället, och använder mjukare ordval.*L*
Brukar annars säga STANNA när det är dax. Jo försöker med tempoväxlingar halvhalter, men hinner liksom inte få upp tempot innan hon stannar. Ska vara lite hårdare på henne, latmasken!

Brunsten håller som sagt på, måste den göra, hon blir så tjurig. Försökte tom markera efter min sambo. Gör som schelin_j tar det lungt då. Man ska inte reta en kvinna/sto med PMS *S*:devil:

Kul att höra allas åsikter!Dessutom ger det mig fler uppslag till hur jag ska ta hand om hingsten nästa år(blivande valack), så jag inte kommer i samma fällor.:)
 
Sv: Framåtbjudning

Utöver frågan om hästen är lat eller inte... Tom är lat om han är ute ensam för det är ju trist. Har han däremot sällskap av en annan häst är det jätteroligt att vara ute. Tror att han dessutom kan vara lite försiktig på grund av att han är osäker ibland när han är själv.

Hur trygg som helst om jag går och leder honom. Men sitter jag på ryggen eller i vagnen bakom honom är det ju lite läskigt - det är ju honom de sabeltandade stenarna kommer att hugga in på först då liksom :rofl: Jag tar det lugnt med det och tänker att det nog blir bättre med åren. Han är ju bara fyra år gammal än och har inte varit i träning mer än från april (hos mig i alla fall, hur mycket han tränades innan vet jag inte exakt).

Din tjej är ju också rätt ung och som jag förstår det har hon inte tränats så mycket ännu. Se till att ni har det roligt när ni är ute och att det blir lagom mycket krav och lagom långa pass så kanske hon blir mer framåt? Sedan kan jag tänka mig att en nybliven mamma helst vill vara hemma med bäbis också...
 
Sv: Framåtbjudning

Ronja får helhavre, fölet ska vänjas av nu i december, har börjat lite smått tidigare med att han får stå utan morsan i hagen osv.

Ronja lät som din häst "matador". Råkar jag säga BRA när jag fått i gång henne stannar hon. Så nu säger jag inget, arbetar mest med eftergift istället, och använder mjukare ordval.*L*
Brukar annars säga STANNA när det är dax. Jo försöker med tempoväxlingar halvhalter, men hinner liksom inte få upp tempot innan hon stannar. Ska vara lite hårdare på henne, latmasken!

Brunsten håller som sagt på, måste den göra, hon blir så tjurig. Försökte tom markera efter min sambo. Gör som schelin_j tar det lungt då. Man ska inte reta en kvinna/sto med PMS *S*:devil:

Kul att höra allas åsikter!Dessutom ger det mig fler uppslag till hur jag ska ta hand om hingsten nästa år(blivande valack), så jag inte kommer i samma fällor.:)
Jag tror att du får bättre framåtanda då hästen har vants av från sin fölis och du ökar fodergivan. Ett kilo havre räcker inte långt på ett digivande ardennersto.
 
Sv: Framåtbjudning

jaha, då har jag hittat gasen! fick henne tom att samla sig. Måste varit någon polett som ramlat ner *S* Tack igen för alla åsikter.
Jag började longera henne och tömköra några gånger med rejäl pådrivning,tempoväxlingar mm hon måste vaknat till.(eller matte):)
 
Sv: Framåtbjudning

Ja, och så måste ju arbetet vara kul för hästen! :idea:
För att få en bra framåtbjudning ska det vara kul att jobba! Korta pass och mycket beröm, krav i proportion till utbildning.
 
Sv: Framåtbjudning

Ja, och så måste ju arbetet vara kul för hästen! :idea:
För att få en bra framåtbjudning ska det vara kul att jobba! Korta pass och mycket beröm, krav i proportion till utbildning.

Exakt vad jag tänkte skriva! Vi köpte ett sto i våras lat som tusan för hon var både fet, o hade tappat all arbetsgnista o lust. Henne började jag arbeta små korta rundor så hon alltid märkte att hon kom hem igen. Nu är hon pigg som tusan framåt, framåt, mer, mer är hennes livsmotto nu:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Freazer
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 808
Senast: Vitsippan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp