Framåtvänd stol

Har två Maxi Cosi Rodifix AirProtect till mina barn. De har Isofix men går att använda utan också. Passar från kortare till längre barn, går att reglera både i höjd och i ”omfång”. Går även att vinkla om barnet somnar.
Väldigt nöjd med de stolarna!
 
Jag har besafes senaste modell på framåtvänd stol och AVGUDAR den! Izi flex tror jag den heter. Dottern sitter riktigt stadigt och kan även sova i den utan problem när vi åkt långt/varit iväg sent.
hon kommer även kunna ha den länge då den är extremt flexibel med längden.
Den har Isofixfästen men går även att använda utan. Den har även ett snabbfäste för midjebältet som gör att det inte trycker på magen utan hamnar över höfterna vilket gör att trycket hamnar mer rätt vid eventuell krock. 👍🏻
 
Vi har Cybex Solution S I-fix. Väldigt nöjda, det var den som vår dotter (drygt 5 år vid byte, relativt korta ben) satt bäst i av flera testade. Den är inte för djup i sätet och bältet hamnar bra tack vare horn för hjälp till bältesledning. Nu ska vi snart byta bil och jag hoppas den kommer passa bra även i nya bilen, det är viktigt att stolen inte bara passar barnet utan även bilen.
 
Jag letade efter en som var tillräckligt kort i sitsen så knävecken kom utanför och en med horn så bältet hamnar rätt över låten och inte magen.
Köpte sen en Britax Kidfix med Isofix och sonen är jättenöjd och den sitter bra i båda bilarna.
det är inget extra på den men den passar oss bra och sonen är nöjd och sitter bra i den.
 
Även vi har Maxi Cosi Rodifix. Sonen satt 4 år i sin innan den såldes vidare. Dottern är inne på sitt andra år. Hon kommer nog sitta i 4 år till baserat på hur lång hon är.

Vi åker vanligtvis mycket bil och långa sträckor (mycket mindre 2020 dock). För oss har det varit viktigt att stolen sitter bra i bilen, att barnen sitter bra när de är vakna samt när de sover.

Mvh Miks
 
4 år pga extrem åksjuka sedan 1 års ålder. Kräktes varje gång vi åkte bil förut. Efter vändningen har det inte hänt en enda gång.
 
Vid vilken ålder har ni börjat med framåtvänd stol?
Vi vände dottern strax innan hon fyllde 5. Hon fick ont i bilbarnstolen så vi behövde göra något.

Hon sitter nu i en Maxi Cosi Rodi (som Rodifix men utan isofix). Hon sitter väldigt bra i den. Vi sträckkörde till fjällen ca 6,5 h i lördags och hon visade inga tecken på att sitta obekvämt.

Sonen är 3,5 och vi vänder nog honom när han fyller 4 i augusti trots att det är i tidigaste laget. Han är väldigt missnöjd med att åka baklänges och kryper ur bältet eller knäpper loss sig varje gång vi åker lite längre.
 
Vid vilken ålder har ni börjat med framåtvänd stol?

Vår äldsta fyller 6 i april och vi har inga planer på att vända honom snart. Vi har medvetet valt en stol han ska kunna ha länge och innan han vuxit ur sin stol (huvudet för högt över kanten) finns ingen anledning. Det skulle kunna bli så att lillasyster växer ur sin stol (easyfix med max 105 cm) innan dess och om detta verkar ske ungefär samtidigt som storebror växer ur sin lär vi vända honom då så vi slipper köpa ytterligare än stol. Han lär hinna bli 6,5 innan dess så det känns ok.

Men det är inte helt oproblematiskt. Speciellt inte när kompisar undrar varför han sitter i en bebisstol och deras knappt 4-åriga småsyskon redan vänts framåt. Fantastiskt :meh:
 
Vår äldsta fyller 6 i april och vi har inga planer på att vända honom snart. Vi har medvetet valt en stol han ska kunna ha länge och innan han vuxit ur sin stol (huvudet för högt över kanten) finns ingen anledning. Det skulle kunna bli så att lillasyster växer ur sin stol (easyfix med max 105 cm) innan dess och om detta verkar ske ungefär samtidigt som storebror växer ur sin lär vi vända honom då så vi slipper köpa ytterligare än stol. Han lär hinna bli 6,5 innan dess så det känns ok.

Men det är inte helt oproblematiskt. Speciellt inte när kompisar undrar varför han sitter i en bebisstol och deras knappt 4-åriga småsyskon redan vänts framåt. Fantastiskt :meh:
Så tråkigt att att folk inte prioriterar säkerhet. :( Min dotters kusin vändes framåt när hon var typ 3.5 år gammal. För att det var skönt att alla tre barnen kunde sitta i baksätet. 💁‍♀️
 
För vår del, att vi ens funderar på detta, handlar om längd. Vi vill vänta, men vi har redan stol för långa barn och den börjar bli för kort.
 
Vi har stolar Britax, tror dom heter swingfix (eller dualfix) dom går i alla fall att ha som både framåt och bakåtvända.
Sammy åker fortfarande bakåt (blir ju 4 i april) han är inte mer än strax över 100cm så han har gått om plats. Han hade en period han ville testa åka framåt och började krångla med bältet för att vända sej om och då fick han prova en liten sväng men det va otäckt så nu sitter han still och rör inget, för framåt vill han absolut inte sitta om man frågar :rofl:
Lillfisen på 2år åker såklart bakåt länge till.
 
Lite samma för oss, Cornelis får knappt plats längre och fyller fyra om två månader!

Oj vad är det för stol ni har om den redan är för kort i ryggen?

Barnet på bilden är 126 cm långt i en Axkid minikid. (bilden är en produktbild från Axkid som finns på deras hemsida)

1611741740179.png
 
Oj vad är det för stol ni har om den redan är för kort i ryggen?

Barnet på bilden är 126 cm långt i en Axkid minikid. (bilden är en produktbild från Axkid som finns på deras hemsida)

Visa bifogad fil 63876
Vi har en britax two way. Står bara upp till 25 kg, hittar ingen maxlängd. Men upplever det trångt för benen och huvudet rätt så högt upp i stolen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 492
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 443
Hemmet Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det? Har...
Svar
5
· Visningar
306
Senast: manda
·
Kläder & Bli fin Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en...
Svar
16
· Visningar
1 121
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp