Bukefalos 28 år!

Frambenen vek sig!

Jenny1

Trådstartare
I kväll när jag skulle ut och rida hände följande; jag hade gjort allting klart utom tränsat, hästen stod i gången. Hon stod och såg lite trött ut, en stund såg hon ut som hon somnade nästan så jag petade på henne, då vaknade hon till. Inget konstigt med det. Men sen plötsligt så vek sig bara frambenen under henne. Hon la sig alltså inte självmant, som jag uppfattade det, utan frambenen vek sig. :eek: Jag smackade och på andra försöket kom hon upp! Sen var hon som vanligt om än något loj, men det är hon ju ibland, särskilt sådana här varma dagar. Jag svampade av henne med ljummet vatten, för jag tänkte om hon var varm och blev trött för det. Tempen var 37,8, lite lågt kanske, men ingen feber i alla fall. Jag red inte utan gick ut en promenad med henne i stället och då var hon som vanligt. Hon åt sitt kraftfoder med god aptit och sen har jag tittat på henne i hagen ett tag, som vanligt..

Vad tror ni andra? Har ni varit med om detta någon gång? Jag har inte varit med om det trots närmre 25 år med hästar.. Det som gör att jag blir lite orolig är nog att vi förra sommaren förlorade dotterns ponny, han gick omkull i hagen, det såg precis ut som att ena frambenet vek sig under honom, och slet av en sena i nacken. Det gör väl att jag blir mer skärrad än jag skulle blivit tidigare. Men jag vill gärna höra vad ni andra tror!! Är hon trött?? För varmt??? För jobbigt med bromsar och så och så var det skönt att komma in och hon slappnade av för mycket??? Vad tror ni???
 
Sv: Frambenen vek sig!

Uscha mig, jag vill inte behöva oroa dig. Men ta för guds skull ut veterinären. Jag förlorade min häst i hjärnblödning/blodpropp för tre år sedan och det urrartade sig precis såhär några dagar innan han slutligen drasade omkull och plötsligt blev förlamad i bakbenen samt att han "försvann" mentalt då och då men kvicknade till ibland. Efter att han legat ner tre timmar tog vi bort honom:cry: :( . Det fanns inget vi kunde göra. Jag hoppas inte det är detsamma för din häst, men det låter inte bra. Undersök henne iafl. Hoppas det går bra och lycka till!
 
Sv: Frambenen vek sig!

Borde jag ta ut vet. redan nu i kväll/ i natt?? :eek: Är ensam hemma med dottern som ligger och sover och hästen står 1 km härifrån så det är lite bökigt... :crazy: Typiskt att allt ska hända när det är som krångligast... Törs jag vänta tills i morgon bitti och ser hur hon verkar då??
 
Sv: Frambenen vek sig!

Min ena häst typ kollapsade i hagen en dag när jag tittade på, men jag tror att hon somnade lite för djupt, stående, så att låsningsfunktionen inte riktigt hängde med. Hon var helt okej efter, jag gick med henne och sådär, och har aldrig sedan dess gjort likadant.
 
Sv: Frambenen vek sig!

Du kan ju i alla fall ringa och höra vad de säger?
 
Sv: Frambenen vek sig!

Har ringt min veterinär och han sa att eftersom hon verkade som vanligt efteråt och jag hade koll på henne i ca en timme efteråt och det då inte märktes något så tyckte han att vi skulle avvakta tills i morgon bitti. Ska åka ner och kolla henne en snabbis nu straxt... -orolig!!!
 
Sv: Frambenen vek sig!

Var ner till hagen snabbt nu och det var lugnt. Hon är helt som vanligt. Så jag avvaktar morgonen så får vi se. (Om jag nu kan sova...:( Annars är jag väl snart nere vid hagen igen.. )
 
Sv: Frambenen vek sig!

Hon verkar helt som vanligt idag också.. Får väl hoppas att det var en engångsgrej som inte kommer tillbaka.. :crazy:
 
Sv: Frambenen vek sig!

Det stod en häst på ridskolan för några år sedan som gjorde sådär. Ibland på lektion när barnen höll på att fixa med stigläder och grejer (när hästen stod och var lite uttråkad) så såg det ut som hon somnade och frambenen vek sig. Hon gick ner på knä men reste sig sedan upp igen. Dom tyckte mest det var lustigt och hästen gick samma dag lektioner som vanligt, no problems.
Det hände att hon gjorde såhär ibland, inte särskilt ofta, men nån gång i halvåret. Det verkade dock inte vara något fel på henne så det undersöktes aldrig närmare.
Den här hästen levde i flera år efteråt, men avlivades senare pga kotledsinflammation (?? nåt i benet iaf). Så vi märkte alltså inget fel på henne som berodde på att benen vek sig sådär ibland, hon fungerade helt normalt.
Det var några som hade teorier om att låsmekanismen i benen inte riktigt funkade som de skulle, och så kanske det skulle kunna vara, vad vet jag.

Så det BEHÖVER tydligen inte vara så allvarligt, men det är ju inte fel att kolla med vet. ändå, eftersom risken att det är allvarligt finns.
Lycka till!
 
Sv: Frambenen vek sig!

Det är vansinningt varmt just nu.och jag är övertygad om att det tar hårt på hästarna.
Min är väldigt trött när han kommer in.. så jag brukar ställa in honom ca 1 timme inna jag gör nått med honom öht sen svampar jag hela hästen med svalt vatten innan ridning.Rider på kvällen eller på morgonen.
Har märkt att min dricker dåligt ute pga att vattnet blir varmt i hans vatten tunna så jag har tagit som regel nu att gör "uttorkningstest" varge dag han kommer in och servera honom friskt vatten.Och blöter betforen med extra mycket vatten för att få i honom extra vätska..
Även hästarna kan få värmeslag.
 
Sv: Frambenen vek sig!

Jag har också mycket vatten på hennes kraftfoder nu, för att hon ska få i sig extra vätska. Jag har svårt att se hur mycket hon dricker i hagen eftersom det går fler hästar i hagen, men hon brukar inte vilja ha vatten när hon kommer in i alla fall och när jag nyper i huden går den tillbaka på en gång. Jag sitter just nu i telefonkö till Strömsholms djursjukhus bara för att höra vad de säger om henne. (Pratade ju med en vet. närmre hemma igår, och han verkade inte så oroad, men jag vill ha en "second opinion" innan jag törs släppa det och se vad som händer. Det känns ju som att de är lite mer "experter" på Strömsholm också.)
 
Sv: Frambenen vek sig!

Nu har jag pratat med Strömsholm och de tyckte jag skulle prata med distriktsveterinären här hemma, så jag ringde dem. (Vet. jag ringde igår har jag egentligen inte fullt förtroende för men det var den jag kom på att ringa i går kväll..:o ) Så nu har jag pratat med distriktsvet. och hon sa att det lät oroväckande men om hästen är som vanligt i dag så kan förmodligen inte hon se något heller. Hon tyckte jag skulle hålla extra koll på henne, (som om jag inte gör det redan...), kolla tempen och om hon är slöare än vanligt, om hon visar hälta. Så jag ska åka ner och ta ut henne ur hagen straxt igen nu. (Viva, hästen, tycker förmodligen jag är helknäpp, men hon tycker det är rätt trevligt när jag kommer också!:love: )
 
Sv: Frambenen vek sig!

vi hade en travare som gjorde så, eller inte riktigt men han blev så avslappnad när ´han fick sele/träns på sig att han somnade, stod i gången och sov. Rätt som det var så var han påväg att "ramla" men då vaknade han och slumrade till igen. Har aldrig sett en häst som var så avslappnad. Han hade inga problem förövrigt utan hade bara så lätt för att slappna av. Tyvärr fick han avlivas senare då han bröt ett ben i benet och gick inte att rädda :cry: R.I.P
 
Sv: Frambenen vek sig!

Jag har varit och kollat henne nu, ingen hälta, 37,9 i temp, varm och loj, men vem är inte det när det är 37 grader varmt ute?? Inget jag skulle ha reagerat på om inte det hänt som hände igår. Jag svampade av henne för att kyla lite, hade på mer inskektsmedel, gick med henne lite och släppte ut henne igen. Får se hur hon är när det blir svalare i kväll.
 
Sv: Frambenen vek sig!

så hände det för en häst i mitt stall för några år sen,en vecka efter att han frambenen vek sig kom vi till stallet,han låg i boxen och kunde inte resa sig,han hade fått en hjärnblödning/blodpropp,så det var bara att avliva stackarn..vill inte oroa dig,men exakt det som hände din häst hände han..

så ta ut en veterinär!
 
Sv: Frambenen vek sig!

:O Jag och min kompis hyr en av ridksolans ponnyer nu under sommaren. En dag precis när vi skulle tränsa vek sig hans framban men han föll liksom aldrig ner, han hann resa sig snabbt. Vi red och inget konstigt hände... Ve tinte när de tbörjade men ibland nu kan han inte vilja gå åt ett visst håll, kan det ha ett samanhang? Super orolig nu.. :/
 
Sv: Frambenen vek sig!

Viva är fortfarande som vanligt, så jag hoppas det inte blir mer nu, att det var en engångsgrej... Jag red igår kväll, sent när det var svalare, och då var hon hur pigg som helst. Hon tyckte jag var supertråkig som bara skulle skritta.
 
Sv: Frambenen vek sig!

Jag hade en häst tidigare som frambenen vek sig för... både stilla stående, i trav och i galopp har jag varit med om... en morgon hade det vikit ihop sig och hon tog sig inte upp så vet fick komma ut.. och då var det nått liknande som patella upphakningar, inte roligt... hoppas det löser sig för dig
 
Sv: Frambenen vek sig!

Uppföljning:
Nu är Viva halt på höger bak, undrar om det hänger ihop med att hon ramlade i stallgången i onsdags?? Ska kolla hältan i morgon igen och sen ringa veterinären igen om hon fortfarande är halt.. Jag upptäckte hältan igår när jag red, det är svårt att känna på henne när man rider eftersom hon kan vara så ojämn ändå ibland, trava bak och galoppera fram och så, särskilt när hon är så pigg som hon var igår, då springer hon sidvärts, studsar och har sig, hopplöst att känna om hon markerar. Men jag kände att det var något knas, hon var inte som vanligt, och det kändes nästan som att hon trasslade in benen i varandra ibland. I skritt kändes dock ingenting och hon var väldigt pigg, ville gärna springa men benen ville inte som hon ville när hon skulle trava eller galoppera kändes det som.. Jag satt av, knäppte loss tygeln och lät henne springa på en volt runt mig - hälta höger bak... Gillar inte alls det här!! I dag har hon bara gått i hagen. Jag ser eller känner ingenting på benet, inte på något ben förresten. Inga svullnader, ingen värme..? Vad är det som händer??? :eek: Min Viva!!! Hälta känns ju inte kul heller eftersom det är undantaget i försäkringen eftersom hon är travare... Undrar om det är så att man inte får ersättning för veterinärvård då heller, eller om det "bara" är vid avlivning p g a hälta som jag inte får ersättning!?

Hältan märktes ju inte alls i skritt när jag satt på, möjligen att det syntes lite när jag stod på backen, men det är tveksamt.. (Svårt att se också när hon går på volt runt mig, hade hellre sett bakifrån, men jag var ensam så det var lite svårt..) Hon var kanske halt redan tidigare?? Jag red ju inte i onsdags efter att hon ramlade i stallet utan var ut och ledde henne bara, men hade aldrig henne att trava då eftersom jag var lite rädd att hon skulle stupa igen.. Dagen efter red jag henne men skrittade bara då, då kan hon ju varit halt fast inte jag märkte det... Usch, nu blir jag orolig...

Vad tror ni andra? Hänger hältan ihop med det som hände i onsdags eller är det bara otur att hon blivit halt just nu?? Hon har inte varit halt alls på de snart två åren jag haft henne, men var halt när hon tränades för trav, höll inte för travet sa de. Vet dock inte hur den hältan visade sig, har försökt ta reda på det men får inget riktigt svar, de har väl inte riktig koll verkar det som...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 432
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp