framdelsvändning

Z

zemra

Hej!
Min häst "skruvar" benen i framdelsvändning vilket är skadligt, så vad har Ni för tips på det?
Jag har försökt att göra en mindre och mindre volt så det slutar i framdelsvändning, men det funkakr inte alltid.
mvh
Malin
 
Sv: framdelsvändning

Det är bättre att du ger hjälperna för framdelsvändning och får hästen att vända två steg, sen rida fram ett par steg, vända två steg, rida fram ett par steg, vända två steg, tills man gjort en framdelsvändning. Jobba med detta ett par gånger och minska sen antalet skrittsteg, mellan vändningsstegen, tills du får hästen att göra en korrekt vändning.

Man MÅSTE inte stirra sig blind på att göra en "riktig" framdelsvändning. Det kan räcka att göra en "kvartsvändning" så att ni bara byter riktning, och att den blir bra. Spara de "riktiga" framdelsvändningarna tills du känner att din häst, orkar och förstår vad du kräver. :bow:

Mvh

IngelaH
 
Sv: framdelsvändning

ok. tack. Jag ska försöka det och hoppas insallah att det går! Problemet är att hon gör ofta rätt, men iblad så slarvar hon och bara vrider benen. Men jag ska prova ditt tips. tack.
Malin
 
Sv: framdelsvändning

Känner du att hon skruvar, avbryt vändningen och rid fram i stället.

När hästen skruvar, så är det ju lite "latmansgöra". Det är ju mycket lättare att bara vrida foten. Det vet du säkert, med dig själv när du ska vända dig om lite snabbt. Då skruvar säkert du också bara på ena foten och byter riktning i stället för att flytta bägge fötterna :smirk: .

Att som du sa först, göra en mindre och mindre volt det ökar risken för att det bara blir en slarvig så kallad "mellandelsvändning" av vändningen till sist.

Mvh

IngelaH
 
Sv: framdelsvändning

Jora, som hennes förra ägare sa så vet den hästen alla sätt att slippa undan :P eller testa om hon slipper undan =) Ska testa det i morgon.
Malina
 
Sv: framdelsvändning

Jag håller med om det Ingela säger. det största felet man gör är att man ruschar hästen för snabbt i vändingen. Förutsättningen för att hästen ska kunna vända och trampa, inte skruva, är att man VÄNTAR in den, dvs pausar i hjälperna i varje steg. tramp, paus för tryck av hjälpen, driv, tramp, paus för tryck av hjälpen. osv.
 
Sv: framdelsvändning

För mig låter det som ett konstigt sätt:confused: Du ska flytta på bakdelen.
Om den skruvar skulle jag tippa att du förböjer den i halsen.
Det handlar om att kunna ha kontroll på bogarna o sen flytta bakdelen runt dem.
Blev det virrigt här:crazy:

Skritt, ställ, bromsa upp på yttern, flytta för innerskänkeln, ytterskänkeln långt fram o håller den bogen på plats, så att den inte går sidvärts.
 
Sv: framdelsvändning

nej, böjer henne för mkt gör jag iaf inte. Jag är väldigt noga med det jämt när jag rider.
tack för era svar. Det jag har lärt mig är att ge henne ordentligt med tid. Så det ska jag prova.
Malina
 
Sv: framdelsvändning

Min häst skruvar sig också i framdelsvändningen... men bakdelsvändningarna blir perfekta... ja tror att dom inte går fram dom ska ju trampa runt så man måste driva fram dom för innerskänklen.....:bump: :bump: :bump: :banana: :banana: hehe...
 
Sv: framdelsvändning

jaha, okii
så är det för oss också, bakdelsvändningarna blir jätte bra.
jaja, jag får väl fortsätta att prova mig fram =)
Malina
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
966
Senast: Tossa90
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 715
Senast: RedQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp