Bukefalos 28 år!

M

mimmi

hej!
fick barn för nästan exakt 3 månader sen, är aktiv tävlingsryttare, 26 år och var på efterkontroll ca ´7 veckor efter förlossningen å allt var bra!, hade en ganska svår förlossning som tog tid och min son är tagen med sugklocka och klipp..har haft ganska ont av klippet men har även känt ett tryck nedåt imellanåt, jag började rida efter efterkontrollen å det har känts bra...har de sista veckorna haft problem med toalett besök å får väldigt ont efter jag varit på toaletten..i fredags kände jag en skavande känsla "där nere" å upptäckte sedan att de e ngt precis innanför slidan, å jag är livrädd att detta är framfall!! ringde gyn idag men de anser inte detta som akut så kan ta 3 mån innan jag får tid, men har nu fått tid hos min barnmorska imorn. jag vågar ju inte rida såklart förän någon tittat vad det är...men min fråga är, har någon upplevt samma??? kommer det gå över?? å den största frågan! kommer jag kunna rida?? jag är livrädd och tycker detta är jätte obehagligt :(
 
Sv: Framfall?

Jag läste din tråd förut men hade tyvärr inget att komma med. Tyckte det lät väldigt obehagligt iaf.
Hur gick det hos BM, var du på väg att få ett framfall lr vad var det du kände av?

Hoppas det inte var någon fara.
 
Sv: Framfall?

Min doktor sa att det kan ta ganska manga manader innan allt har aterhamtat sig dar inne. Nar jag googlade hittade jag nagot som hete forlossningsframfall och som gar tillbaka av sig sjalv sa smaningom.

Bra att du kollar upp det, hur gick det?
 
Sv: Framfall?

Hej!
Tack för era svar :) Jag var hos BM, det var inte livmoderframfall iaf..Men hon skrev en remiss upp till gyn, men kan ta 2 mån innan jag får tid, det är säkert som ni säger..att det tar lång tid innan man e "normal" igen..men ngt skumt är det...käner ju att de e något som åkt fram iaf..har fortfarande jätte problem att kissa då jag känner ett enormt tryck nedåt...Jag hoppas verkligen detta är ngt som går tillbaka...vi får väl se vad dom säger när jag väl får tid på gyn...:crazy:
 
Sv: Framfall?

Jag har en kopis som är ryttare och väldigt vältränad i övrigt. För henne skramlade det runt där inne rätt länge. Mer än tre månader. Säkert över fyra också. Det var länge hon avstod hopp på gympan innan hon kände att det var som vanligt igen.

Själv kände jag inte direkt något, men det var nog för att jag inte tränade gympa eller något med hopp inom de närmaste månaderna efter förlossningen. Så även någon som är väldigt vältränad kan ha det lite svajigt i början! Jag hoppas att det bara är något sådant enkelt!
 
Sv: Framfall?

Prova ringa vårdguiden! Här hade de förut i alla fall så att om man ringde så kunde de boka tid hos gynekolog samma dag. Man kunde få tid var som helst i länet, alltså inte garanterat det som ligger närmast. Vet inte om de tagit bort det eller om det fortfarande finns kvar, men det kan ju vara värt samtalaet för att slippa vänta 2 månader om det visar sig vara "ingenting"...

Du kommer kunna rida! Men ta det lugnt så länge det inte känns ok. Var rädd om dig nu så du inte får stora problem när du blir äldre.

Ett litet PS; Många som får framfall är väl hjälpta av en prolapsring som håller "grejerna" på plats, man kan leva som vanligt med den. (Men ta inte ut det värsta i förskott nu ;)).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 980
Senast: turbofling
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 321
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp