Framhoppning och bangång

Kafferastenärbra

Trådstartare
Jag och min dotter är nybörjare vad gäller hopptävling. Än så länge har hon testat några klubbtävlingar och P&J men snart är det dags för första riktiga tävlingen. Jag har lite svårt att få ihop det här med tider för framridnining/framhoppningen och att hinna med bangången. De släpper bara i 5 ekipage på framhoppningen. Hur planerar man detta? Startar klassen direkt efter bangång och att hon ska ha hoppat fram innan. Hon hoppar C- ponny näst först i klassen med 5 B- ponnysar innan. Hur gör ni anda?
 
Jag hade nog gjort så här:
* Gör i ordning ponnyn, skritta och trava fram den.
* Gå banan så fort den öppnar.
* När banan är inspekterad, galoppera ponnyn en stund.
* Hon kommer få gå in på framhoppningen när första b-ponnyn går in på banan. Då finns det gott om tid att hoppa fram eftersom det även ska förrättas prisutdelning och höjas mellan b- och c-ponnysarna.

Framridning beror ju sen såklart helt på ponnyn, vad behöver den? Mycket tid att spänna av eller spara på energin till starten?

Många tävlingsplatser meddelar när nästa klass beräknas starta. Antingen att speakern säger det eller via Equipe.

Lycka till! Och kom ihåg, det är roligt att tävla!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp