S

StarBe

Hej allihopa!! Tänkte att nån av er alla här ute kanske har ngt bra tips på hur man får sin kära häst att gå frammåt. Min lille kille är underbar att rida, för det mesta...... men under de snart 6 åren jag haft honom har alltid vårt "tjafs" handlat om att han inte bjuder frammåt det minsta av sig själv kanske är det jag som är bortskämd fr mina tidiga hästar med det är så frustrerande att de första 30 minuterna alltid ska handla om att "gå frammåt" sen rätt som det är så bara "lossnar" han och kliver på helt av egen maskin?? Är det nån som känner igen sin häst i detta :confused:?? Vad gör ni i sånnafall?? Jag har provat foder, olika ridstilar, tränare mm och nu hittat det sättet som hittils passat bäst, vilket i stort sätt handlar om att vänta ut honom för rätt som det är så springer han ju på men tyvärr har jag väl inte alltid tillräckligt långt tålamod för att "bara sitta där" Tilläggas ska kanske att han är väldigt mjuk och fin och rida, sitter inte fast nån stans, det ända problemet är att jag inte får honom frammåt!! Konstigt nog verkar han gilla ridhuset bäst, när vi är ute i skogen suckar han mest och snubblar runt?? :cry: Mkt tacksam för lite tips och Idèer!!! Tack, Tack!!!!
 
Alltid tänka framåt. Inte acceptera att han inte svarar på skänkeln. Säger jag framåt betyder det framåt. Ger skänkel svar slutar jag skänkla, ger inte skänkel svar blir det pisk på rumpen.
 
Håller med ovanstående. Du måste lära din häst vad du menar och att det betyder att den ska göra som du säger. Börja med att ge en lätt hjälp; om hästen inte lyder tar du i ordentligt (hästen får gärna hoppa framåt). Beröm! Var oerhört konsekvent, så kommer hästen snart förstå vad du vill och att det är bekvämast att lyda redan vid en lätt hjälp!
 
Tack, Tack!! Det är så vi gör.....( men får nog vara ännu mer konsekvent+ lägga till det dubbla tålamodet)så det är väl bara och kämpa vidare och inse att det inte finns ngr genvägar i ridningen :D Men det är väl det som är tjusningen med det hela :love: :love: Tack igen!!!
 
Men om det är så att hästen "lossnar" och gör det du ber honom om efter ca 30 minuter är det väl helt okej? :confused:

Är det inte det som kallas framridning/uppvärmning. :angel: :devil:

mvh Jessica
 
Absolut.....ska man ge hästen tid att lossna det håller jag helt klart med om däremot tycker jag inte att han ska behöva 30 minuter på sig att gå frammåt ;) :rofl:
 
Var glad att det inte tar längre tid. ;)

Jag får kämpa som en dåre hela ridpasset (1 - 1 1/2 timme) med att få min häst att acceptera förhållning. :crazy:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp