Framridning/Ridpass för äldre häst

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt och gör väl det fortfarande.
ET har tittat på henne och sagt att hon är fräsch, men dock lite stel i sina leder och kräver mkt framridning. Fine, tänkte jag, detta är väl inget problem. Men med tiden har jag upptäckt att jag och ägaren har lite olika syn på vad som är mkt framridning... Så nu tänkte jag höra hur ni med lite äldre hästar gör, om vi tänker lika eller om jag äe helt ute och cyklar:)

Då jag rider håller jag mig främst till skritt och trav. Galopperar gör jag ibland då jag rider fram för att få igång henne bättre så att hon arbetar genom kroppen (då det finns plats i ridhuset - hon har nämligen inte så bra koll på sig själv i den gångarten och jag vill inte vara i vägen för andra:angel:).
Jag rider varierat på volt och fyrkantspår och lite sidvärtsrörelser, fram och bakdelsvändingar kan hon ej så bra så jag nöter inte så mkt med det.

Ett ridpass ser i regel ut på följande vis för mig om jag rider i ridhuset, bortsett från de dagar jag jobbar henne endast i skritt:

Framskrittning 15-20 min, först leder jag henne och sen sitter jag upp efter halva tiden. Är noga med att hon verkligen går framåt så att hon värmer upp sig och inte bara såsar på. Svänger för vikthjälper, kontrollerar att hon lyssnar på mig och gör halter. Efter 15 min kortar jag tyglarna till halvlånga och börjar rida mer serpentiner etc samtidigt som jag jobbar mer med halvhalterna och halterna.
Sedan travar jag igång längs fyrkantspåret så att hon får mjuka upp sig lite, lägger efterhand in volter och tempoväxlingar, 5-10 min.
Skrittar och börjar nu jobba henne lite mer, tempoväxlingar och ser till att hon lyssnar på halvhalter och ställer och böjer sig. (Har vi plats i ridhuset lägger jag här in galopp 2-4 varv i båda galopperna).
Vid detta läge, vilket är efter ca 40-50 min känns hon oftast mjuk och igång så att man kan kräva lite mer. Då rider jag ytterligare ca 20 min varierat i skritt och trav och sedan skrittar jag av 10-20 minuter beroende på hur ansträngande det varit för henne.

Som ni förstår så rider jag ganska länge, men inte speciellt intensivt. Hon blir ofta lite svettig så att pälsen börjar våga sig om vi travat mkt, men inte så att det ryker om henne precis.
I måndags red jag på exakt samma vis då ägaren satt på läktaren, dock med väldigt mkt skritt eftersom det blev trångt i ridhuset då vi precis ridit fram. Efter 75 min sa ägaren att hon tyckte att jag ridit väldigt länge, hon tyckte att jag skulle tänka mig för och inte överanstränga henne (hästen var inte ens svettig, hade ju skrittat 60 av dessa 75 minuter). Jag sa då att visst hade jag ridit länge, men jag hade ju mest skrittat så risken att överanstränga hästen var ju ganska obefintlig - även om hon inte gått speciellt hårt de två dagarna innan då hon mest lunkat på i skritt.

I tisdags hade ägaren ridit i ridhuset, hon ringde mig efteråt som vi brukar göra för att tala om vad vi gjort. Hon sa att hon galopperat ganska mkt, men att det totalt bara blev 45-50 min. (Då kan man ju räkna ut att om man har galopparbete på den ridtiden, så har man knappast ägnat så mkt åt framridning eftersom galopparbetet kom efter att hon travat ganska mkt och det hade hon gjort de första 30 min).
Förra fredagen hade ägaren haft galopparbete i ridhuset och hon sa till mig att hästen varit väldigt svettig. Eftersom jag hade lördagen så märkte jag att hästen var väldigt stel, den hade förmodligen träningsvärk och vi skrittade och joggade mest, trots det kändes hästen stel och ovillig även efter 50 min (träningsvärk som sagt).

Jag har börjat fundera på detta en hel del. För de ggr jag sett ägaren rida så skrittar hon aldrig fram mer än 5-10 min. Sedan är det full gång och sedan är avskrittningen minst lika kort. Kan ju vara därför hon hinner med så mkt trots att hon rider pass som är runt 30 min kortare än mina... Jag vet inte, men för mig känns det som att en gammal och ledstel häst behöver den tiden som jag ger den. Speciellt med tanke på hur hon kändes förra lördagen då hon var som en planka efter att ägaren haft galopparbete dagen innan, jag antar att hon inte varvat ner och skrittat av speciellt mkt.

Så, hur tänker ni som läser detta? Lägger jag onödigt mkt tid på framridning? Hur gör ni med era äldre pållar som inte har eller haft superkondis?

En sak är väl om det gäller en häst som hållits igång ordentligt hela tiden, men denna har ju inte det utan snarare blivit "ordentligt" riden några ggr emellanåt och däremellan stått eller promenerats ute max 30 min åt gången.
I min värld är det snarare risk för att överanstränga hästen om man rider ganska intensivt och med kort/obefintlig framridning och nedvarvning. Att ställa in en svettig häst i stallet utan att varva ner den är ju inte speciellt bra om man är rädd att den ska bli stel, iaf i min verklighet. Det är ju heller inte så bra med tanke på skaderisken att inte rida fram ordentligt när man väl tänkt rida ett hårdare pass - i min värld som sagt.

Säg vad ni tycker som sagt, och skriv gärna hur ni själva gör med era hästar så man kanske får lära sig nåt nytt :)
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

jag kan inte bedömma om du lägger för mycket tid på framridningen elr inte då jag inte sett ponnyn, men tycker du verkar rida henne på ett hälsosamt sätt och om det känns bra så fortsätt som du gör!

Vet inte riktigt vad jag ska skriva om ägaren, visst kanske det inte är det ultimata sättet att rida en äldre ponny på men samtidigt ska ju äldre hästar hållas igång ordentligt så blir de inte gamla på samma sätt (givetvis individuellt)
Men det är ju ändå hennes häst och så länge det inte är skadligt skulle jag låta henne fortsätta som hon gör.
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Jag rider en snart 27årig islandsvalack ibland (han bor hos oss) och det man märker på honom är att skrittar man fram ordentligt (10 min) och sedan kör intervall med skrittpauser mellan dressyrrörelser/samling alt tempostunderna så blir han riktigt mjuk och fin. Han blir fort flåsig och svettig när man ökar tempot (pigg så in i h-e är han =)) men återhämtar sig fort om man skrittar några minuter. Sen skrittas han av minst 10 min, ofta avsuttet. Väl hemma stretchas han efter avklädning. Han rids 4-5 dgr/v och det fungerar utmärkt.
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Vet inte riktigt vad jag ska skriva om ägaren, visst kanske det inte är det ultimata sättet att rida en äldre ponny på men samtidigt ska ju äldre hästar hållas igång ordentligt så blir de inte gamla på samma sätt (givetvis individuellt)
Men det är ju ändå hennes häst och så länge det inte är skadligt skulle jag låta henne fortsätta som hon gör.

Nej, de ska ju såklart hållas igång - det håller jag med om. Mkt därför jag tyckte att vi sätter igång hästen ist för att den bara ska skrota i en hage för att endast ridas 1-2 ggr/vecka och då "normalthårt". De ska ju hållas igång kontinuerligt för att hålla sig mjuka och fräscha längre.
Men mitt förnuft och min kunskap säger dock att en äldre häst måste värmas upp desto mer än en yngre, sen att man kan rida dem lite krävande dvs galopparbeta osv är ju självklart om de inte är skruttiga, men det måste ju föregås av uppvärmning (som på alla hästar då men ni vet vad jag menar).

Ja, dessvärre gör man ju som man vill med sina egna djur. Men det är väl inte alltid det bästa. Och skadligt eller ej - det brukar inte synas över en natt. Detta har ju bara pågått under senaste tiden (året skulle jag gissa, med avbrott då och då) efter att ägaren börjat tappa intresset, om jag förstått det rätt. Det är väl också därför jag är där öht - för att hon ska "slippa" så många dagar som möjligt.
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Jag tror faktiskt inte varken ditt eller ägarens ridsätt är farligt eller skadligt.. Min häst är av samma årgång, visserligen är han rätt "fit for fight" då jag rider och tränar rätt intensivt, eller ja normalt i mina ögon. Vissa dagar tar uppvärmningen längre tid än andra, ibland är han fin efter 20 min.. Jag tror inte att man ska vara rädd för att "köra på", som någon annan redan nämnt så håller sig hästarna unga längre om de får arbeta och röra på sig..

Var inte heller rädd för galoppen! Enligt mig är galopp det bästa sättet att värma upp och få en häst lösgjord..På veterinärs inrådan kör jag alltid mycket galopp innan jag börjar trava.. Dvs först skritt, sedan galopp... Sedan travarbete.. Och det funkar finfint på min lite stela häst..

Lycka till!

MVH
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Ja, alla är vi ju olika. Och jag tycker nog att de flesta hästar bör värmas mer än 5-10 min.

Ja, vi galopperar i mån av plats, på ETs inrådan, ibland direkt efter skritten och ibland som jag skrivit ovan. Anledningen till att jag låter bli ibland är att jag inte vill rida över någon annan om det är ont om plats vilket det ofta är, men jag ska försöka att göra det ändå:)
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Jag håller med Agent Orange om galoppen.
Min pålle är född -84 och är allmänt ganska stel. På honom funkar det bäst att skritta fram ett tag i skogen, bra tempo med långa tyglar för att sedan böja och ställa lite i skritt och efter det galoppera så att han blir varm i kläderna och får igång motorn (bakbenen alltså ;)). Sedan tar det oftast 45 min innan han är helt lösgjord i alla fall, men om vi inte tar galoppen i uppvärmningen så brukar inte passet gå bra alls.
Alla hästar är ju olika, min har lättare för galopp medan en annan häst kanske har dålig galopp och värmer upp bättre i trav.
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Tycker du tänker helt rätt:) Har en -88 och är noga med att värma upp/skritta av.Är det trångt i ridhuset kanske du kan värma upp/galoppera fram ute om det finns möjlighet?
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Tycker du tänker helt rätt:) Har en -88 och är noga med att värma upp/skritta av.Är det trångt i ridhuset kanske du kan värma upp/galoppera fram ute om det finns möjlighet?

Precis vad jag tänkte! 60-75 min inne i ett ridhus är ganska enhanda. Kan man skritta fram och skritta av ute är mycket vunnet.
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Precis! Kan tycka det känns långt att rida till ridhuset ibland,ca 20 min efter vägen,rider man dit genom skogen tar det lite längre tid men då slipper man lastbilarna.Så för min pålla är det ju bara bra:idea:
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Jag önskar att jag hade möjligheten. Men rider man kvällstid har man att välja på beckmörker och hal lera eller ridhus. Det finns en ridbana men den är inte upplyst, dessutom lerig.
Rider man dagtid har man tur om det är en ickelerig dag, men det är inte det nu. Red ut sista dagen det gick och det var en vecka sedan :crazy:
Jag vet inte men jag gillar inte lera som både är halt och suger loss skor. Den enda vägen vi har är en trafikerad 90-väg åt höger eller vänster. Bortsett från en ganska kort grusväg som går att rida på de dagar man rider i dagsljus, men den är väldigt kort för att sedan övergå i lera den med... Och alla skogsstigar samt ängsstigar säger sig självt - uppslukade av lera.

Så dessvärre. Vill man ha ett "ridpass" är man hänvisad till ridhuset denna årstid:(
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Menar ni på allvar att ni rider i ridhuset HELA den mörka perioden? Pannlampa och reflexer? :eek:
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Ja, då jag rider i ridhuset rider jag i ridhuset. Då jag har lediga dagar rider jag ut då det är ljust om det går pga underlaget, men som du kan läsa så är inte utbudet av ridvägar det bästa. Om du läser vidare så är jag medryttare och då bestämmer inte jag om hästen ska flyttas till ett annat stall där uteridningsmöjligheterna är bättre.

Oavsett pannlampa och reflexer så försvinner inte leran, snarare effekten av reflexerna. Därför är det inte alltid möjligt att rida ut, speciellt då man inte ser vart man ska gå. Men visst får hästen se annat än ridhus, däremot handlar min tråd inte om dessa uteritter och varför ska jag då snacka så mkt om dem?
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Ja, då jag rider i ridhuset rider jag i ridhuset. Då jag har lediga dagar rider jag ut då det är ljust om det går pga underlaget, men som du kan läsa så är inte utbudet av ridvägar det bästa. Om du läser vidare så är jag medryttare och då bestämmer inte jag om hästen ska flyttas till ett annat stall där uteridningsmöjligheterna är bättre.

Oavsett pannlampa och reflexer så försvinner inte leran, snarare effekten av reflexerna. Därför är det inte alltid möjligt att rida ut, speciellt då man inte ser vart man ska gå. Men visst får hästen se annat än ridhus, däremot handlar min tråd inte om dessa uteritter och varför ska jag då snacka så mkt om dem?

Poängen var väl om man kunde skritta fram och skritta av ute så hästen slapp gå runt runt i ridhuset så långt pass.
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Jag svarade både dig och majblomma, tryckte kanske på fel knapp så det uppfattades fel. Det var majblommas "Är det trångt i ridhuset kanske du kan värma upp/galoppera fram ute om det finns möjlighet?" som jag hade i bakhuvudet då jag skrev att jag önskar att jag kunde. Sen att jag tryckte på din knapp och inte majblommas är väl den mänskliga faktorn...

Ja, man kan skritta fram på parkeringen och det händer att jag gör det om det inte är för mkt bilar, hundar, ungar, ponnyer etc där. Men man blir less på att trängas där med. Det bästa vore om det kunde frysa på /torka upp så att man trots mörkret kan skritta fram på en stig vi har längs ett fält. Men det ser ut som en risodling nu (vattenmängden). Jag tycker helt klart att hästen är trevligare att rida och att den kommer igång bättre då man ridit en stund ute innan man går in i ridhuset. Det gör jag också, när det går som sagt.

Då jag hade mina egna ponnyer brukade vi skritta längs vägarna i samhället när det var för mörkt eller för dåligt underlag för annat än skritt och vi hade då gatlysen och hårdare vägar. Men detta stall ligger mitt ute i ingenstans så sådant "lyx" har vi ej...
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Du kan väl lite vänligt be dom andra ryttarna att ge dig lite plats så att du kan galoppera fram.
Är dom inte helt dumma i huvudet så gör dom det.
Rider man på samma plats som andra så ska alla visa hänsyn, inte bara du!

Jag brukar be om extra plats/hänsyn dom dagarna min är lite övertänd, det har aldrig blivit några sura miner.
Iof så hade jag inte tvekat att rida över någon som inte följde vanligt ridhusvett :devil:
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Ja, det är ju iofs sant. Man ska väl inte alltid lämna alla andra företräde :o

Rida över folk... ja, det värsta är då det är skötarridning vilket det är ett par ggr/vecka. Då får skötaren rida sin skötponny från ridskolan, och då invaderas ridhuset av småungar, ponnyer, syskon, föräldrar etc etc som ingen av dem kan ridhusregler öht. Lika bra är att väja och inte räkna med att de följer regler, då skulle man snabbt ha en massaker och inga ridskoleponnys/-ungar kvar :devil:
 
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Ser du 90a som en gammal häst:o

Min dressyrhäst är 91a och hon rids som vanligt fem-sex dagar i veckan. Visserligen akademiskt varvat med skogsridning, men ändå. 85an hade gått att rida som vanligt om det inte var för att hon är lite för liten för mig= ingen hoppning.

Jag reagerar också på att du/ni rider så långa pass. När jag jobbar med stärkande/gymnastisering på ridbanan är passen ca 20 min långa. Jag har svårt att se att det är givande med så långa pass som du beskriver. Framridningen gör jag som en del i arbetet. Rider skolorna, arbetar med ramändringar osv.

Varför inte passa på att lära hästen bakdelsvändningar? Det är knappast för sent, min 91a har börjat med piaffarbetet ganska nyligen. Åldern i sig är inte ett hinder.

Om hästen är stel i lederna, har ni provat att ha den på lösdrift? Att inte tvinga dem till stillhet halva dygnet gör under för deras ben och leder.
 
Senast ändrad:
Sv: Framridning/Ridpass för äldre häst

Ser du 90a som en gammal häst:o

Ja, jag tycker att det är en ålder att ta hänsyn till. Klart att det finns äldre hästar som är fullt ridbara men allt är ju individuellt.


Jag reagerar också på att du/ni rider så långa pass. När jag jobbar med stärkande/gymnastisering på ridbanan är passen ca 20 min långa. Jag har svårt att se att det är givande med så långa pass som du beskriver. Framridningen gör jag som en del i arbetet. Rider skolorna, arbetar med ramändringar osv.
]

Hur hinner du baka in allting i kortare ridpass om hästen inte känns mjuk förrän efter 40 min? Dessutom lägger jag in skrittpauser i passet samt skrittar fram/av 15-20 min vardera.
Hästen i fråga kan inte skolorna, eller så sitter de långt in och jag har inte funderat ut hur jag ska kunna egnomföra det på ett avslappnat sätt. Annars försöker jag lägga in de rörelser den kan under passets gång.

Men jag ska ha det du skriver i åtanke.

Varför inte passa på att lära hästen bakdelsvändningar?

Därför att jag inte anser mig vara nog kompetent. Jag har haft en ridpaus på 6 år och att lära hästen saker är inget jag känner är lämpligt att börja med ännu, men vi jobbar så gott det går trots att en blind leder en blind :angel:

Om hästen är stel i lederna, har ni provat att ha den på lösdrift? Att inte tvinga dem till stillhet halva dygnet gör under för deras ben och leder.

Den gick på lösdrift förr. Men lösdriften var dåligt skött och den enda som finns inom ett par mils radie. Tyvärr :(
Däremot har jag funderat och blivit rekommenderad att sätta BoT under natten och fleecebandage vid ridning (när jag har det känns hästen bättre). Men som sagt, hästen är inte min och om ägaren inte vill ha stallbandage kan jag inte göra så mkt mer åt det :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp