Framtida hundras?

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Förhoppningsvis är det några år fram i tiden, men det börjar nog bli dags att fundera på nästa hund.

Jag har i dagsläget tre hundar (tikar) - en 12-årig labradorblandning (mer åt jakthållet, intensiv som ung och älskar all typ av arbete), en 9-årig storpudel (har vissa rädslor, men i grunden en trevlig aktiv familjehund), och en 4-årig mångblandning (mest från rasgrupp 1 och 5, mycket och snabba rörelser och reaktioner, har inte samma uthållighet i jobb mentalt som äldsta). Äldsta hunden börjar ju bli äldre och jag räknar med att hon inte lever mer än något/några år nu. Pudeln fick artros i höstas, vilket gör att även hon kanske inte lever hur många år till som helst. Och när det bara är en hund kvar tänker jag att det är dags för en till.

Jag bor på landet med inhägnad trädgård, och hundarna har alltid fri tillgång till både hus och trädgård. När det gäller hundsport har jag testat på allt möjligt (vissa som tävling, andra som träning), främst med äldsta hunden - rallylydnad (upp till mästarklass), lydnad (till lydnadsklass I), agility, viltspår, nosework, utställning, springa med hund (inkl biathlon), cykla med hund, retrieverapportering, personspår, personsök, balansbollsträning, SAR, etc.

Nästa hund ska dock vara mer familjehund än sporthund, då jag räknar med att tid, möjlighet och intresse för ordentlig hundträning minskar nu när jag fått barn. Jag har ju redan funderat lite till och från på olika raser, men tar gärna emot åsikter och förslag och idéer. Dvs jag behöver bolla lite kring mina funderingar.

• Mina nuvarande hundar är 51-58 cm och 19-22 kg, vilket jag tycker är en bra storlek. Jag föredrar hundar som är 15-25 kg - tillräckligt stora så att jag inte behöver bygga om staketet eller stressa över rovfåglar, och så att jag inte behöver böja mig något extremt för klapp och godis, men tillräckligt små så att jag kan bära om något händer.
  • Jag föredrar hundar som är lättare byggda framför tyngre hundar. Jag har svårt för alla typer av exteriöra “fel” - platta nosar, långa öron, hängande ögon, runda schäferryggar, korta ben, extra hud, dregel etc. (JRT korta ben kan fungera, men gillar inte helt t.ex. corgi och tax)
  • Jag föredrar päls som fälls framför pudelpäls som klipps. Hunden behöver ha underull eftersom vi ofta går ut och in mycket, eller bara allmänt är ute mycket och det skulle bli jobbigt med täcken som ska på och av hela tiden, eller riskerar att fastna. Jag är allmänt inte särskilt glad i pälsvård.
  • Hunden behöver ha bra förutsättningar för att bli en mentalt stabil individ, som ska kunna fungera bra med små barn, andra hundar etc. Nuvarande pudeln och yngsta är inte helt problemfria när det gäller andra hundar (eller varandra…), så hellre en lite för social hund än en till med reservationer för andra eller där det blir risk för bråk.
  • Inte någon väldigt krävande ras, då det inte är rätt läge i livet för det just nu, men ändå en hund som uppskattar att hänga med på saker, träna lite etc. Vad träningen kommer bestå av är lite upp till hunden och vad den verkar gilla.
  • En av “funktionerna” för mina hundar är att de ska vakta lite och hålla koll på tomten. Det behöver inte vara något extremt, och ingen skarp vakt, men så att besökare som inte känner hundarna kanske ändå väntar vid grinden snarare än att de går in på tomten. Och så att de säger till om någon kommer.
  • En frisk ras utan särskilt mycket rasbundna hälsoproblem.

Jag tycker egentligen allmänt om labradorer, men tror det är svårt att hitta några som är tillräckligt små men som inte heller är arbetsnarkomaner nu när jag vill ha mer lugn familjehund. Lite samma tänk kring golden, men också där att de är lite för känt glada så att alla gärna går in och hälsar på. Flattar har sina sjukdomsproblem. Spaniels, kanske framförallt engelsk springer? Cocker verkar vara lite hetsiga (och på gränsen till för små)? Är det lätt att hitta engelsk springer som inte är jaktavlade men som inte har långa hängande öron och hängande ögon?

Jag gillar pudelns storlek/kroppsbyggnad, och mentalitet om hon hade varit mer orädd och mer social mot andra - men jag vill inte ha mer klippäls. De flesta bruksraser tänker jag är för mycket hund just nu eller för stora. Collie kanske skulle fungera? I den tråden som skrevs för några dagar sedan verkade ACD vara ett dåligt val.

Hade bearded collie haft mindre päls hade det kanske känts som ett intressant alternativ, men jag vill ju inte ha fler hundar som måste klippas ner regelbundet (och jag skulle inte vilja ha den som fullpälsad mer än t.ex. om jag skulle vilja ställa ut hunden en gång). Liknande som schapendoes, tänker jag. Hur är det med schnauzer och andra trimraser, som olika terriers? (Airedale, irländsk, etc) Jag antar att de också “ryker” pga av pälsvården. Jag vet inte heller om de fungerar helt lätt med andra hundar?

Norsk buhund? Svensk lapphund, finsk lapphund, eurasier? De isländska fårhundarna jag har träffat har varit VÄLDIGT skälliga, lite mer än jag orkar.

Vad tänker ni?

Min gamla beardie hade älskat det livet och flera av de uppfödare jag träffade innan jag köpte henne hade liknande upplägg i sin vardag. Har idag en schappe som är rejält vaktig och inte funkar så bra med barn då han är reaktiv, men han har andra hälsoproblem som troligen bidrar då det ska inte vara typiskt för rasen. Upplever dock att bägge två behövt vardagsaktivering för att må bra, men det låter det ju som att du ska göra.

Ville främst flika in angående pälsen. Jag har haft bägge dessa individer nedklippta av olika anledningar och är även uppväxt med storpudel. Jag upplever inte att beardie/schappepälsen behövs klippas riktigt lika ofta som en pudelpäls (mina föräldrar har haft pudel sen jag var liten). Schappen rakar jag ner hemma helt tidig vår och sen kanske två nedrakningar till så länge det är varmt ute (han fixar inte värme med pälsen). Under den här perioden är han i övrigt helt "underhållsfri" vad gäller borstning och sånt. Under vintern får den växa och då kräver det ju såklart lite borstning typ en gång i veckan. Beardien klippte jag någon gång under vinterhalvåret om jag minns rätt.

Jag upplever generellt att deras pälsar håller sig längre innan det tovar/behöver klippas jämfört med pudlarna. Vill du inte klippa ALLS så går de ju såklart bort, men tänker att de annars är trevliga raser som passar fint in på vad du vill ha i övrigt.

Alltså utöver storleken tycker jag det låter precis som min klassiska labrador. ;) Jag tycker att många tikar jag ser är i rätt spann enligt rasstandarden, även bland dom som inte är jaktavlade? Eftersom det är en så populär ras så tycker jag det borde gå att hitta uppfödare som avlar på lite mindre individer.

Jag gör "allt" med min, han försöker alltid även om uthålligheten inte är så stor. Viktigast för honom är att han får sina långa promenader med mycket nosande. Utöver det är han gärna med på saker men jag upplever inte att han kräver som en mer arbetsavlad hund.

Pälsen är i stort sett underhållsfri, jag kardar ur vid värsta fällningsperioderna för att få mindre hår på golvet och badar bara om han blivit riktigt dyngig. Har ännu inte behövt kläder trots vintrar med -30 i längre perioder, men han får lätt köldkramp i tassarna runt -20 och neråt så då får han ha tossor på.

Cool kille i dom allra flesta situationer, även när han tycker nåt är läskigt så brukar han vara snabb fram för att undersöka och sen är det inget mer med det. Hälsar glatt på folk men är inte så fjäskig och på som många retrievers är, när han väl hejat går han snabbt vidare till annat. Jättesnäll med alla, både folk och fä. Blir det spänt läge pga nån annan hund så försöker han hellre avväpna genom lek än att svara upp.

Skäller extremt lite men säger till om nån kommer eller om det hörs nåt nära huset på konstiga tider (allt mellan 22-08 ungefär). Det är inget jag tränat utan det finns naturligt, hans mamma är likadan. Alldeles lagom mängd vakt enligt mig. Att han dessutom ser respektingivande ut pga stor och svart är en bonus, än så länge har ingen bara klafsat in på gården om han är ute.

Alltså utöver storleken tycker jag det låter precis som min klassiska labrador. ;) Jag tycker att många tikar jag ser är i rätt spann enligt rasstandarden, även bland dom som inte är jaktavlade? Eftersom det är en så populär ras så tycker jag det borde gå att hitta uppfödare som avlar på lite mindre individer.
Jag tror att så små som TS vill ha inte finns. Jag har visserligen en golden men storleksmässigt är de ju hyfsat lika. Och min tik är relativt liten på 52 cm men väger ändå runt 28-29 kg. De enda jag träffat som är mindre än henne är jaktavlade.

Till TS: Jag har träffat flera trevliga engelska springer spaniels. Självklart har de hängande öron, men ögonen har jag aldrig tänkt på att de hänger. De kräver lite trimning så vill du inte alls ha pälsvård går de ju bort.

Jag tror att så små som TS vill ha inte finns. Jag har visserligen en golden men storleksmässigt är de ju hyfsat lika. Och min tik är relativt liten på 52 cm men väger ändå runt 28-29 kg. De enda jag träffat som är mindre än henne är jaktavlade.

Till TS: Jag har träffat flera trevliga engelska springer spaniels. Självklart har de hängande öron, men ögonen har jag aldrig tänkt på att de hänger. De kräver lite trimning så vill du inte alls ha pälsvård går de ju bort.
Med hängande öron är det mest att jag föredrar jaktvariantens öron framför utställningsvariantens. Men det kanske är mer utifrån hur det klipps? Det är ju lite svårt att se hur öronen faktiskt ser ut, hur långa de är, under pälsen 😅 Angående ögonen så har jag träffat några, och sett andra på bild, där kanten under ögat inte sluter upp tätt mot ögat utan att det "hänger" och är rosa. Men det är kanske inte så vanligt, utan har nog kanske råkat vara just några jag sett. Angående pälsvården så tänker jag att det beror på - jag vill inte ha någon i nivå med pudeln igen, men tänker att ESS ändå borde kunna funka?

Med hängande öron är det mest att jag föredrar jaktvariantens öron framför utställningsvariantens. Men det kanske är mer utifrån hur det klipps? Det är ju lite svårt att se hur öronen faktiskt ser ut, hur långa de är, under pälsen 😅 Angående ögonen så har jag träffat några, och sett andra på bild, där kanten under ögat inte sluter upp tätt mot ögat utan att det "hänger" och är rosa. Men det är kanske inte så vanligt, utan har nog kanske råkat vara just några jag sett. Angående pälsvården så tänker jag att det beror på - jag vill inte ha någon i nivå med pudeln igen, men tänker att ESS ändå borde kunna funka?
Jag har ingen egen erfarenhet men tror det rekommenderas viss klippning kring tassar, öron, svans och ben med några månaders mellanrum. Men om det enbart för det estetiska vid utställning (som hos golden) eller nödvändigt för att t ex undvika tovor vet jag inte. Men det är inte i närheten av en pudelklippning i alla fall. Och tror man måste borsta igenom kanske någon gång i veckan.

Min förra labbe vägde 19kg. Dock var hon arbetsnarkoman så. :)

Buhund låter väl typ perfekt? Har dock inte träffat särskilt många och bara på hundmässa så då ser man väl de socialaste 😅

Jag tycker mig ha hört att WSS dras med allergier, är det sammna för ESS?

Enligt resultaten från senaste hälsoenkäten så är det nåt som förekommer, ja. :(
https://www.springerklubben.org/wp-...alsoenkat-EngelskSpringerSpaniel-20181031.pdf

Jag har kikat lite på ESS själv som en eventuell framtida ras men har sett att det avlas på en hel del hundar med mindre roliga BPH-resultat, så det är ett till område jag skulle vara väldigt noga med om jag skulle vara seriös spekulant.

Tycker du beskriver en finsk lapphund. 😁 Men det kan vara bra att hänga med några stycken så du får känna efter om du gillar den sortens hund.

Jag har Engelsk Springer Spaniel, och när jag läste din text tänkte jag mer på Welsh. Med reservation för att det finns många med dåligt temperament.. Så det gäller att hitta rätt.

Engelsk springer är ganska spretiga som ras tycker jag. Jag har 2 stycken som är väldigt olika varandra. Båda är dock trevliga hundar och de har inga lösa ögonkanter. Jag upplever inte att det är ett stort problem i rasen med lösa ögonkanter. Däremot finns det lite tråkig mentalitet även hos ESS precis som hos WSS, även om jag upplever det snäppet värre hos welshen.

Öronen är långa även under pälsen. Absolut ser de längre ut än de är pga trimningen, men det är inga korta små öron. Pälsen behöver trimmas, framförallt runt öronen, av hälsoskäl. Du behöver också borsta ganska ofta för att undvika tovor, om du inte klipper ner hunden. Det finns individer som har lite mindre päls och andra med mer päls. De svarta har ofta mycket mer lättskött päls.

Allergier som någon nämnde ovan finns. En av mina är allergisk.

Så ja, springer är en trevlig ras om du står ut med pälsen och öronen och läpparna samt är noga med temperamentet. Allergier är uppfödarna väldigt tysta om, så det är jättesvårt att hitta rätt där..

IMG_7555.webp

Här är min svarta tik nedklippt, där ser du hur stora öronen ändå är.

Jag tänkte omedelbums eurasier! En trevlig liten tik. :) Eller kanske en kees, eller blir det för lite framåtanda för dig?

Jag tänkte omedelbums eurasier! En trevlig liten tik. :) Eller kanske en kees, eller blir det för lite framåtanda för dig?

Det bör nämnas att även eurasier är spretiga mentalt, jag har funderat på en sån själv nån gång men tycker att det är för blandad kompott i dagsläget. Det finns trevliga exemplar men det finns också en hel del som inte är det, socialt knepiga och med diverse rädslor. Det lobbas i och för sig en del för BPH inom rasen så det går att sålla den vägen.

• Gilla
Reactions: Sel
Det bör nämnas att även eurasier är spretiga mentalt, jag har funderat på en sån själv nån gång men tycker att det är för blandad kompott i dagsläget. Det finns trevliga exemplar men det finns också en hel del som inte är det, socialt knepiga och med diverse rädslor. Det lobbas i och för sig en del för BPH inom rasen så det går att sålla den vägen.
Så kanske det är! Jag har hittils inte träffat en enda som varit knepig på det vis det varnas om, varken i Sverige eller här i UK... och så gillar jag ju spetsar och tycker de är jättevackra så jag är förstås partisk. Shibans bästavän var den vänaste, mjukaste, mest underbara hund i hela världen. En Eurasier. :D Om den hade varit fem-tio kilo mindre hade rasen absolut varit på min lista för nästa hund.

Så kanske det är! Jag har hittils inte träffat en enda som varit knepig på det vis det varnas om, varken i Sverige eller här i UK... och så gillar jag ju spetsar och tycker de är jättevackra så jag är förstås partisk. Shibans bästavän var den vänaste, mjukaste, mest underbara hund i hela världen. En Eurasier. :D Om den hade varit fem-tio kilo mindre hade rasen absolut varit på min lista för nästa hund.
Jag har haft en eurasier på valpkurs som, redan vid omkring 4 månader hade ganska mycket vakt mot främmande (både människor och hundar), även när de var ute och iväg. Och en hel del problem med magen :(
Så, ja, det gäller nog att hålla koll på BPH för också.

Jag har haft en eurasier på valpkurs som, redan vid omkring 4 månader hade ganska mycket vakt mot främmande (både människor och hundar), även när de var ute och iväg. Och en hel del problem med magen :(
Så, ja, det gäller nog att hålla koll på BPH för också.

Men stackas liten. :cry: Hemskt att vara så stressad av tillvaron redan som bebis.

Jag kollade precis 200-analysen för att försäkra mig om att jag inte pratar i nattmössan. Det gjorde jag inte... det var t o m värre än jag mindes det. Citerar:

"Resultat från BPH visar att förekomsten av eurasier som visar rädsla i form av avståndstagande i sociala sammanhang är förhållandevis hög. Detta bekräftas av att ett stort antal hundar (66 st) avbryts under hanteringsdelen i moment 1, Främmande person."

Nog för att rasen ska vara lite mer återhållsam socialt men att en tredjedel av hundarna inte kommer längre än till början av beskrivningen? Det är riktigt illa och jag hoppas att rasklubben tar det på största allvar.

Men stackas liten. :cry: Hemskt att vara så stressad av tillvaron redan som bebis.

Jag kollade precis 200-analysen för att försäkra mig om att jag inte pratar i nattmössan. Det gjorde jag inte... det var t o m värre än jag mindes det. Citerar:

"Resultat från BPH visar att förekomsten av eurasier som visar rädsla i form av avståndstagande i sociala sammanhang är förhållandevis hög. Detta bekräftas av att ett stort antal hundar (66 st) avbryts under hanteringsdelen i moment 1, Främmande person."

Nog för att rasen ska vara lite mer återhållsam socialt men att en tredjedel av hundarna inte kommer längre än till början av beskrivningen? Det är riktigt illa och jag hoppas att rasklubben tar det på största allvar.
Den här valpen tror jag ändå kunde hanteras av andra och liknande då, och han var nog ändå ganska glad i främmande (jag har i alla fall för mig att jag klappade och gosade med honom vid något tillfälle). Och kändes egentligen som en ganska trevlig hund. Men han kunde också vara avståndstagande och skällande, både mot folk och hundar, om jag minns rätt.
Och flera kurstillfällen var de inte med då hunden behövde vila etc då den utreddes för sina magproblem. Ibland hade den ätit saker den inte skulle, men det var inte bara det som var bekymret.

Avbryts de helt då, eller kan man avbryta bara det momentet? Jag har ju själv en hund (pudeln) som brutit vid överraskningen på grund av rädsla, men det är kanske annorlunda? Eller inte?

Den här valpen tror jag ändå kunde hanteras av andra och liknande då, och han var nog ändå ganska glad i främmande (jag har i alla fall för mig att jag klappade och gosade med honom vid något tillfälle). Och kändes egentligen som en ganska trevlig hund. Men han kunde också vara avståndstagande och skällande, både mot folk och hundar, om jag minns rätt.
Och flera kurstillfällen var de inte med då hunden behövde vila etc då den utreddes för sina magproblem. Ibland hade den ätit saker den inte skulle, men det var inte bara det som var bekymret.

Avbryts de helt då, eller kan man avbryta bara det momentet? Jag har ju själv en hund (pudeln) som brutit vid överraskningen på grund av rädsla, men det är kanske annorlunda? Eller inte?
Om det är avbrutet så är hela BPHt slut där. Det brukar finnas en förklaring till varför det är brutet exempelvis pga rädsla eller aggressivitet.

Liknande trådar

• Rasval: Vad passar?
  • Kattlik hund?
  • Köpa valp, tips & råd
  • Hund för mig

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat