Framtiden och det förflutna

Jag har sannolikt levt mer än halva mitt liv. Och under åren som gått har jag inte åstadkommit något alls och jag har inte gjort någon karriär. Inte har jag lärt mig rida heller. Och nu går det bara utför. Allt känns som för sent. Det som finns kvar av livet är bara något mediokert.

Jag drömmer ofta om det förflutna, om en människa som nu är död, om hästar som också är döda och om min hund som också är död. Klamrar jag mig fast vid det som varit? Är det det som fyllt mitt liv med innehåll? Och att det nu är tomt.

Jag har inte långt kvar tills jag fyller 50, och det känns som om livet är på väg att ta slut.
 

Jag håller med om att fokusera på lösningar istället för problemen är jätteviktigt både för ens mående och utveckling inom något.
Jag har en medfödd talang för att kunna kommunicera med djur och hantera även de där stökiga eller rädda sakerna. Men det innebär inte automatiskt att jag tex blir en duktig ryttare. Där spelar mer saker in. Jag har ju också mkt svåra skador som påverkar negativt.
Jag har fått slita väldigt för att ta mig till där jag är idag. Och jag har gjort sånt som är tungt och tråkigt en otrolig massa som del i att lära mig, att skaffa elever/kunder etc. Jag gjorde typ knappt ngt förutom att jobba, gå som lärling och sova under många år.
Och kollar jag på min stallägare tex, som är väldigt duktig elitryttare så ser jag ju hur enormt mycket hon jobbat och hur mkt annat hon försakat för att nå dit hon är.

Om jag är ute och går med en närstående så ser jag hur vackra blommorna är, hur gott de luktar, hur gulliga hundarna är när de gör ngt, njuter av fågelljuden etc. Medans min närstående ser fult grävda diken som inte gjorts klart, att bonden kört sönder en del av vägen och tänk om hundarna får fästingar etc.
Jag väljer aktivt att se det fina och positiva. Och jag har väldigt mycket enklare att hantera skit som kan råka hända och har mer tålamod. Och spar en jäkla massa energi som jag inte har råd att lägga på negativitet. Den energin kan jag använda för att göra ngt mer konstruktivt.

Min pappa har jobbat som affärsutvecklare under många år. Han tänker alltid lösningar och tänker sällan problem = ”nej, jag kommer inte ens testa.” Han har varit säljare i många år och varit väldigt framgångsrik. Varför? Han ger sig ALDRIG. Han har t.o.m. drivit igenom lagändring för att kunna sälja sitt. Visst krävs viss talang och intelligens etc. Men det finns lika intelligenta som fattar sälj som bara inte skulle orka igla på så som han gör. Jag skulle aldrig det inom hans bransch.
Han är 73 år i år och jobbar fortfarande en del. Han har liksom mycket liv kvar i sig, mkt nyfikenhet och provar gärna.
Du är ju betydligt yngre! Klart du kan bli bra på något om det känns viktigt. Jag har haft elever som börjat rida i din ålder. Man behöver inte så mkt talang med bra tränare om man bara vill.
Och du kan säkerligen också lära dig uppskatta saker, hushålla med energi och alstra mer energi genom att se glaset halvfullt och vara schysst mot dig själv. Du är ju inte mindre begåvad eller smart än andra.
Jag har släppt och pausat vissa livsmål och drömmar. Jag orkar bara inte allt. Men jag kan välja vad som verkligen är prio och köra på där. Och då ha rimliga och tydliga del-mål. Så jag får känna att jag lyckas, får känna att jag utvecklas.
Det får nog alla göra. Men man får ladda om och se om man kan anpassa så det blir görbart iaf på annat vis. Och vissa drömmar kanske inte blir av. Då kan man hitta nya.

Jag tror du kan mer än du tror. Men jag tror du måste komma till avslut med jobbiga saker som hänt och ge dig själv rimliga mål och ev ta hjälp med varför du fastnar. Se du inte dräneras än mer på energi. Och att du slutar se att allt ska ha att göra med att du är dålig, att folk tycker illa om dig etc. Du är inte sämre än någon annan av oss.
 
Enligt nya siffror står hushållen för 70% av allt marsvinn så visst kan alla göra skillnad.
Nåja, men om varochen försöker att äta upp maten och kanske kan acceptera att man kan få äta samma tills det tar slut, så förbättras det väl.
Det lilla som varochen kan göra utan alltför stora uppofringar är nog det stabilaste för att jaga sådant svinn.
 
Jag har sannolikt levt mer än halva mitt liv. Och under åren som gått har jag inte åstadkommit något alls och jag har inte gjort någon karriär. Inte har jag lärt mig rida heller. Och nu går det bara utför. Allt känns som för sent. Det som finns kvar av livet är bara något mediokert.

Jag drömmer ofta om det förflutna, om en människa som nu är död, om hästar som också är döda och om min hund som också är död. Klamrar jag mig fast vid det som varit? Är det det som fyllt mitt liv med innehåll? Och att det nu är tomt.

Jag har inte långt kvar tills jag fyller 50, och det känns som om livet är på väg att ta slut.
Har du nån gång funderat över en bucket-list?
Det kanske kan hjälpa att se mer ljust på framtiden, att specificera saker du vill göra/prova och sen fokusera på att bocka av dom. Då kan du dessutom se tillbaka på sakerna du klarat av, och kanske få mer motivation att fortsätta på liknande sätt med nya mål.
Tänker då tydliga punkter i stil med "Åka på ridkurs" och "Prova piaff" (finns att göra på lånad häst på flera ställen i landet) snarare än "Lära mig rida" som är mer diffus.
 
Har du nån gång funderat över en bucket-list?
Det kanske kan hjälpa att se mer ljust på framtiden, att specificera saker du vill göra/prova och sen fokusera på att bocka av dom. Då kan du dessutom se tillbaka på sakerna du klarat av, och kanske få mer motivation att fortsätta på liknande sätt med nya mål.
Tänker då tydliga punkter i stil med "Åka på ridkurs" och "Prova piaff" (finns att göra på lånad häst på flera ställen i landet) snarare än "Lära mig rida" som är mer diffus.
Nej, har aldrig tänkt tanken. Men ska fundera på det. Tror dock inte att en sådan lista kan ge mig det jag helst vill ha.
 
Men kanske kan det ge något positivt ändå, även om det inte blir ”det ultimata” :)
Har kämpat i många år för att kunna rida en LC på över 60%. Man kan väl säga att jag haft det som ett mål. Men har inte nått dit. Tror inte att jag någonsin kommer lyckas.
 
Har kämpat i många år för att kunna rida en LC på över 60%. Man kan väl säga att jag haft det som ett mål. Men har inte nått dit. Tror inte att jag någonsin kommer lyckas.
Vad behöver du för att uppnå ditt mål ?
Hur behöver du prioritera och vad behöver du prioritera bort för att nå ditt mål ?

Är den prioriteringen värt målet ?
Svar ja - börja prioritera så att du kan jobba mot målet
Svar nej - släpp målet
 
Vad behöver du för att uppnå ditt mål ?
Hur behöver du prioritera och vad behöver du prioritera bort för att nå ditt mål ?

Är den prioriteringen värt målet ?
Svar ja - börja prioritera så att du kan jobba mot målet
Svar nej - släpp målet
Har insett att just det målet inte kommer ge mig det jag vill ha. Och jag har varken tid, pengar eller häst för att nå dit.

Hur jag ska få det jag vill ha är en fråga jag inte har något svar alls på.
 
Har insett att just det målet inte kommer ge mig det jag vill ha. Och jag har varken tid, pengar eller häst för att nå dit.

Hur jag ska få det jag vill ha är en fråga jag inte har något svar alls på.

Så skönt, då kan du ju släppa just det målet 😊

Vad har du för annat mål?
Du kan ju använda Buke som bollplank om du vill bolla idéer och problemförmulering/lösning.
 
Nej, har aldrig tänkt tanken. Men ska fundera på det. Tror dock inte att en sådan lista kan ge mig det jag helst vill ha.
Det kanske inte kan uppfylla din livsdröm (åtminstone inte i ett svep), men det kan hjälpa till att uppnå små grejer runt om som tillsammans ger ett bättre liv. Att få känna att kämpat sig dit och klarat av något, det tycker hjärnan om!
Sen om det gäller att gå en vandringsled på 2 timmar eller bestiga Mount Everest, det beror på vad man har för förutsättningar och intressen.

Vid nyår brukar jag göra en lista med mål att uppnå under kommande året, för mig funkar det fantastiskt bra för att tydliggöra vad som känns viktigt här och nu och att sen kunna återgå till vad jag gjort olika år. Vad jag åstadkommit. Bl.a. har det varit just att åka till ett ställe med duktiga hästar och få prova passage och piaff. Eller att åka iväg och rida för en specifik tränare. Eller att åka utomlands.
Om målet är lite större är det bra att bryta ner i små delar som gör det mer överkomligt.
 
Det kanske inte kan uppfylla din livsdröm (åtminstone inte i ett svep), men det kan hjälpa till att uppnå små grejer runt om som tillsammans ger ett bättre liv. Att få känna att kämpat sig dit och klarat av något, det tycker hjärnan om!
Sen om det gäller att gå en vandringsled på 2 timmar eller bestiga Mount Everest, det beror på vad man har för förutsättningar och intressen.

Vid nyår brukar jag göra en lista med mål att uppnå under kommande året, för mig funkar det fantastiskt bra för att tydliggöra vad som känns viktigt här och nu och att sen kunna återgå till vad jag gjort olika år. Vad jag åstadkommit. Bl.a. har det varit just att åka till ett ställe med duktiga hästar och få prova passage och piaff. Eller att åka iväg och rida för en specifik tränare. Eller att åka utomlands.
Om målet är lite större är det bra att bryta ner i små delar som gör det mer överkomligt.
Just nu har jag som mål att plantera växter jag köpt eller drivit upp från frö. Det går inte så bra. Tiden, men framförallt orken, finns inte. Detta är för att jag jobbar. Någon ork att ha ett liv utanför jobbet finns inte.
 
Skulle det gå att ta semester vid tillfällen som underlättar det målet med egenuppdragna plantor? Tex ta en vecka på hösten när saker ska i backen och kanske några stratifierings-/ympdagar på vinter eller vårvinter. Såklart beroende på jobb, men att inte kräva att du ska få till det utöver jobb utan istället för jobb.
 
Just nu har jag som mål att plantera växter jag köpt eller drivit upp från frö. Det går inte så bra. Tiden, men framförallt orken, finns inte. Detta är för att jag jobbar. Någon ork att ha ett liv utanför jobbet finns inte.
Det är ju ett jättebra mål!
Vad behöver du för att kunna genomföra det? Kan det specificeras i en lista? T.ex. jord, frön, krukor.
Och sen: hur kan du få hem de grejerna? T.ex. beställa från hemsidan X, besöka lokala affären Y, hämta i förrådet.

När du har grejerna som behövs, då delar du upp nästa moment. T.ex. ställa upp krukorna på plats X, fylla jord i krukorna, peta ner frön från sort Y, peta ner frön från sort Z, vattna dag 1, vattna dag 2.

Om du sedan försöker få till en enda grej på dina listor per dag, då tar du dig sakta men säkert mot målet utan att det blir övermäktigt. Du kanske inte orkar eller hinner göra allt i ett svep på en dag, och det är inget konstigt. Men om den enda uppgiften är att ta fram krukorna så kanske det är lättare att starta eftersom det handlar om max en kvart, och när man väl gjort det så brukar det kunna bli en uppgift till av bara farten för att man väl kommit igång.

Skriv ner alla grejer på ett fysiskt papper där du kan bocka av varje litet steg. Det stimulerar lyckohormon att få stryka grejer på en lista, och sånna är aldrig fel att öka på :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp