Framtidens bostadsmarknad

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Är lite fundersam till hur man ska tänka kring bostadsmarknaden. Den har varit ett så säkert kort - man har kunnat tjänat pengar på sitt boende, vissa har t.o.m. tjänat VÄLDIGT mycket pengar på sitt boende och priserna har stadigt gått uppåt länge.

Men nu då? Det byggs nytt hela tiden medan födelseantalet minskar - kan man ens börja göra bostadskarriär nu eller är ”storhetstiden” förbi? Vem ska köpa alla boenden om 30 år? Hur tänker ni kring framtidens bostadsmarknad?

Är lite fundersam till hur man ska tänka kring bostadsmarknaden. Den har varit ett så säkert kort - man har kunnat tjänat pengar på sitt boende, vissa har t.o.m. tjänat VÄLDIGT mycket pengar på sitt boende och priserna har stadigt gått uppåt länge.

Men nu då? Det byggs nytt hela tiden medan födelseantalet minskar - kan man ens börja göra bostadskarriär nu eller är ”storhetstiden” förbi? Vem ska köpa alla boenden om 30 år? Hur tänker ni kring framtidens bostadsmarknad?

De flesta bedömare menar väl att den tiden i det stora hela är förbi.

Det beror nog lite på var man bor, och vilket boende man köper och kan egentligen bara svara för oss som bor i Stockholm. Men vi tänker nog att ett boende, förutsatt att man köpt det för ett marknadsmässigt pris, fortsatt kommer att vara en god investering. Men tiden då man kunde göra pengar på boenden på kort sikt, ”flippa” lägenheter mm. är över. Jag hade inte köpt något och tagit för givet att jag kan göra pengar på det. Men jag hade heller inte dragit mig för att köpa av tron att jag skulle förlora pengar. Långa perspektiv, köpa för att bo i osv.

Jag har bara lyckats tjäna pengar på ett enda av mina boenden. De flesta andra har jag gått back på, vissa rejält.

Så jag tänker snarare att jag köper ett boende för att jag vill bo där, inte för att tjäna pengar.

Men jag håller med om att försöka komma in på bostadsmarknaden tidigt, jag har knappt råd med lägenhet i Uppsala längre (därav att jag köpte en lägenhet i utkanten på 25 kvm).

Jag tänker att en bostadsmarknad kommer det alltid att finnas. Däremot kanske prisbilden stabiliseras jämfört med när priset kunde mångdubblas på kort tid.

Jag vet att i en del kommuner rev de kommunala bostadsbolagen hyresfastigheter när efterfrågan sjönk för ett antal år sen. Jag vet dock inte hur det påverkade villa/bostadsrättsmarknaden.

Det beror på typ av objekt men allmänt är den största drivande faktorn att räntan gått ned så det är inte troligt med samma uppgång framöver.

Tenyear.png

Går hyresrätter verkligen upp mer än vad många föreningar har behövt höja avgiften med dom senaste året?

Min uppfattning är att hyresrätterna går upp mer och oftare än BRF. Men det är så jag uppfattar det ... Sen kan det ju bero på såklart. I Östberga (Sthlm) skiljer det jättemycket på vad en 2a kostar i avgift beroende på vilken förening. Det skiljer 3000 kr för samma storlek på lgh (det är exakt likadana lägenheter) från 4400 till 7300 kr och det är minst 7 olika föreningar.

"Vår" förening har höjt 3 ggr sen 2013. Några liiiiiite mer ;) Och då ligger "min" förening inte efter i underhåll...

Går hyresrätter verkligen upp mer än vad många föreningar har behövt höja avgiften med dom senaste året?
Det är inte min erfarenhet, men det beror förstås på föreningens och hyresvärdens ekonomi. Jag flyttade från bostadsrätt till hyresrätt i allmännyttan, och hyreshöjningarna har legat runt 3%, medan föreningen som jag flyttade ifrån höjde avgiften med cirka 20% sammanlagt under två år innan jag flyttade för två år sedan.

En ny kartläggning från SBAB visar att över nio av tio bostadsrättsföreningar har höjt sina avgifter något av de senaste två åren. I snitt var ökningen omkring 9 procent bland de föreningar som höjde avgiften 2024 och ungefär 7 procent året innan. Avgifterna ökade med drygt 15 procent mellan 2022 och 2024 bedömt utifrån årsredovisningar mellan 2022–2024. I de föreningar där avgiften höjts både 2023 och 2024 är höjningen större och uppgår till ungefär 20 procent.

Nyare bostadsrättsföreningar, byggda 2015 och senare, har höjt avgiften något mer än de äldre bostadsrättsföreningarna). 2022–2023 höjde äldre föreningar avgiften med 7,2 procent i genomsnitt och nya med 8,8 procent. 2023–2024 höjde äldre föreningar med 8,4 procent i genomsnitt och nya med 10,8 procent.

Jättebra fråga, jag har också funderat på det lite grann, när jag ser medelåldern på de som bor i husen runt omkring oss. Inne i de stora städerna kommer kanske inte priserna att ändras så mycket, varken upp eller ner, men ute på landet. Tror vi kommer att ha många fler hus som inte blir sålda ju längre ut vi kommer.
Detta har ju varit ett problem i norrland länge, men tror det kommer att eskalera de närmaste 30 åren.

Jag bor sedan 9 år på landet i en mindre kommun där husen både var och är mycket billigare än i de större kommunerna. Allmänt köpte jag för att bo här, inte som en investering. Skulle jag sälja nu skulle jag troligtvis få lite mer än jag köpte det för, men jag har också gjort en del mindre renoveringar och uppdateringar.

Men, allmänt skulle jag inte räkna med att kunna tjäna pengar på min bostad. Och även i allmänna diskussioner med t.ex. någon hantverkare har det ju varit just så - att jag gör det för min skull, inte för att det nödvändigtvis går att få tillbaka pengarna jag lägger på det.

Definitivt ingen mångdubbling av priset, eller liknande.

Där jag bor har man nog aldrig kunnat göra "bostadskarriär". Bara tanken är lite absurd. Här köper folk bostäder för att bo i dem, och man får akta sig lite för att lägga en massa pengar på att renovera om man vill kunna sälja i framtiden utan att förlora en massa pengar. Jag köpte mitt torp för lite drygt 600 000 kr för 10 år sedan. I somras tog jag in en offert på att bygga till ett sovrum. Enklaste enkla. Men det skulle ändå kosta 600 000 kr efter ROT, och det kändes högst orealistiskt med tanke på husets värde.

Där jag bor har man nog aldrig kunnat göra "bostadskarriär". Bara tanken är lite absurd. Här köper folk bostäder för att bo i dem, och man får akta sig lite för att lägga en massa pengar på att renovera om man vill kunna sälja i framtiden utan att förlora en massa pengar. Jag köpte mitt torp för lite drygt 600 000 kr för 10 år sedan. I somras tog jag in en offert på att bygga till ett sovrum. Enklaste enkla. Men det skulle ändå kosta 600 000 kr efter ROT, och det kändes högst orealistiskt med tanke på husets värde.
Håller med. Snacka om kapitalistsamhälle. Tycker det är helt sjukt. Har man så gott ställt att man kan köpa en bostad att bo i (inte alla förunnat) så ska man ”göra bostadskarriär”.
För mig är en bostad att bo i, ett hem. Tycker det är så sjukt att samhället gått åt detta håll.

Jag tänker att det är en väldigt bra utveckling att en bostad blir mer något man väljer för att bo i och vårda och inte för att investera i.

Jag bor i en kommun där det har varit lätt att göra bostadskarriär. Men jag har en känsla att det har vänt. Vi tittade på en gård i somras och la ett bud som var under utgångspris. Mäklaren förklarade att säljaren (som bott där ett år) gjort investeringar i gården och ville ha tillbaka dem, därför gick de inte med på vårt bud. Vi tyckte dock att de investeringar som gjorts var till de sämre (bland annat byggt om en lösdrift till uteboxar) så vi ville inte betala mer. Det blev inget köp och gården ligger fortfarande ute till försäljning.

Håller med. Snacka om kapitalistsamhälle. Tycker det är helt sjukt. Har man så gott ställt att man kan köpa en bostad att bo i (inte alla förunnat) så ska man ”göra bostadskarriär”.
För mig är en bostad att bo i, ett hem. Tycker det är så sjukt att samhället gått åt detta håll.
Jag lyssnade på en podd här om dagen, och ett citat jag bär därifrån är "vissa hyr från ett bostadsbolag, andra från banken".
Att bara se renoveringen som en investering för framtida försäljning istället för att renovera för sig själv och sin familj är bara sorgligt. Det är karriär, köp och släng! Istället för en trygg plats att leva sitt liv i.

Jag lyssnade på en podd här om dagen, och ett citat jag bär därifrån är "vissa hyr från ett bostadsbolag, andra från banken".
Att bara se renoveringen som en investering för framtida försäljning istället för att renovera för sig själv och sin familj är bara sorgligt. Det är karriär, köp och släng! Istället för en trygg plats att leva sitt liv i.
Jag såg inte min ev renovering som en investering för framtida försäljning. Att jag valde att inte göra det var av försiktighet. Om jag av någon anledning skulle tvingas sälja ville jag inte gå med förlust och stå med lån kvar att betala på. Förhoppningsvis behöver jag aldrig sälja, men man vet ju aldrig vilka vändningar livet kan ta!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Marknad i byn (Ulvlek)
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Katter

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar