Status
Stängd för vidare inlägg.

linzan

Trådstartare
Hur gör ni när ni känner att hästarna praktiskt taget hänger sig i händerna på er?
 
Jag fösöker att rida såna hästar mkt framåt under uppvärmningen, strunta i formen, jobba med att hästen ska svara framåt och på förhållning. När den blir tung i handen kan du antingen ta ett uppresande tygeltag (för båda händerna framåt-uppåt samtidigt som du ökar drivningen, sänk sen mjukt handen igen och ge en eftergicft) Eller testa att helt enkelt släppa efter rejält, så h*Än kommer lite ur balans
 
Lätt i handen och mkt framåt. Skolor i enklare form, dvs bogen in och baken in och inte så stora funderingar ang form, det brukar hjälpa på min valack och han kan vara tung. Har träffat flera stycken nu som provridit honom och backat för att han varit så tung, så tung kan han vara ;)
 
okej, Macki var väldigt framtung och praktiskt taget gick på bogarna förra gången vi tränade men i slutet när tränaren hade ridit henne lite så gick det bra igen!
 
jag vägrar att bära dom! :smirk: Lägger fram handen och "chock-lättar" i handen så att hästen blir tvungen att bära sitt egen huvud.
Sen rider jag lösgörande övningar och jobbar på som vanligt!

Nirak
 
Jag gör ungefär som Nirak, för jag tänker inte heller bära min häst. Finns inget stöd i tyglarna så kan han heller inte hänga där, och "förhållningar" kan jag lika gärna göra med sätet.

Hur hästen går i ridningen är ju faktiskt ofta ett kvitto på hur vi fungerar som ryttare...
 
Frammåt och åter frammåt lätt i handen och som andra säger strunta i formen i början hästen ska bara gå frammåt=)
 
Släpper tyglarna ,nu har inte det hänt sen jag red på ridskolan :smirk: Men det mest effektiva är (tycker jag) att släppa tyglarna helt och så får hästen klura ut hur den ska hålla balansen själv -vilket då för mej är målet ,hästen ska bära upp sej själv och mej om jag skulle råka sitta upp-på utan att jag ska behöva blåhålla i tygel "ha kontakt med hästens mun" eller "rida mellan hand och skänkel" . Hästen ska kunna klara sej själv ,sen vilken väg man tar för att komma dit man ska är individuellt .
 
lyfter upp handen lite och håller om med vaderna så han trampar under sig
 
"släpper" tygeln och driver på. så hästen får söka balansen i sig själv och inte i mina händer.
 
Kollar över min sits, det är antagligen där felet ligger.
Lättar något på handen och driver framåt, få hästen att tänka
lite mer "uppåt", då jag säkerligen tänkt för mycket "nedåt".
 
Att hästen är framtung beror på att den inte jobbar med bakdelen. Tar därför in hästen på en liten volt, får den att tänka framåt och genom innerhjälperna får den att gå med baken under sig. När den ger efter för innerhjälper är det bara att lägga till lite ytterhjälper för att korrigera upp ytterbogen, så går hästen där den ska.
När hästen går avslappnat och bär sig själv på volten byter jag varv, när det fungerar åt båda hållen lämnar jag volten och blandar rakspår med svängar och nya volter, justerar bara när det behövs.
 
Sv: Re: framtunga

Att hästen är framtung beror på att den inte jobbar med bakdelen. Tar därför in hästen på en liten volt, får den att tänka framåt och genom innerhjälperna får den att gå med baken under sig. När den ger efter för innerhjälper är det bara att lägga till lite ytterhjälper för att korrigera upp ytterbogen, så går hästen där den ska.
När hästen går avslappnat och bär sig själv på volten byter jag varv, när det fungerar åt båda hållen lämnar jag volten och blandar rakspår med svängar och nya volter, justerar bara när det behövs.
Gud vilken bra tråd !!
jag har verkeligen problem med min ponny..
på ridlektionerna för min super duktiga dressyr tränare 1 gång i veckan går det jätte bra , men alla andra dager blir jag så less på honom :(

han är 7år och jag har haft han i 4a år, han har alltid varit tung ihanden eller rättare sagt om jag tar en lite förhållning med handen så kröker han bara på nacken ! jag tänker hela tiden upp medhuvudetoch in med bakdelen ( som är alldeles för långt borta ibland) men ger verkeligen upp ibland :/

någon som har något super duper tipps ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp