Från DiK om Distanslistan

D

Dinamith

Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla distansintresserade. G har lagt ner flera tusen timmar på att bygga upp den databas som vi alla har kunnat glädjas åt.

Trist är även tonläget från en del personer i debatten efter nedläggandet. Tydligen cirkulerar även en hel del medvetna eller omedvetna missuppfattningar.

Historiebeskrivning
Kilomerlistan startades en gång i världen av Eva Rubin (som även skrev tidningen Distansryttaren). Eva höll i många år igång kilometerlistan helt manuellt (och ideéllt). I samband med att Eva slutade med Distansryttaren slutade hon även med kilometerlistan. Om jag inte minns fel så tog Mia Lindgren hand om listan (ideéllt) ett eller två år på Distanskommitténs (DiK) förfrågan. Parallellt med detta hade G börjat bygga sin Distanslista. Efter diskussioner mellan DiK och G så utsåg DiK Distanslistan efter förändringar till distansens officiella kilometerlista (enbart tävling 80 km eller längre räknades).

Redan då ville DiK premiera det omfattande arbetet med Distanslistan samt förebygga det som nu har hänt - jag citerar mitt egna, flera år gamla, mail:

"Från Distanskommitténs sida så skulle vi gärna vilja skriva någon form av avtal med dig kring distanslistan, så att vi kan säkerställa att den lever vidare oavsett vad som händer. Det vore en stor förlust utifall att distanslistan av någon anledning upphörde framöver, när dess värde har blivit ännu högre. Vi är naturligtvis även beredda att ersätta dig för det och ditt arbete."

Efter något/några år ansåg G att han inte fick tillräckligt med utbyte för sitt arbete och sa upp arbetet med de officiella listorna. Han överlämnade då även den senaste historien. Sedan dess har Gunilla Carlsson på ideéll basis ansvarat för att sammanställa de officiella listorna (som förändrades till att även räkna med tävling 50 km för några år sedan). Gunilla har naturligtvis haft stor hjälp av Distanslistan.

Nuläget
Distanslistan är nedlagd. Anledningen är att G anser att han inte får något utbyte för sitt omfattande arbete. Det G har velat ha i utbyte är en livfull samlingsplats med nyhetsflöde för distansintresserade. Exempelvis att den debatt som pågår och det nyhetsflöde som finns här på Bukefalos skulle ha funnits på Distanslistan. En del insinuerar att det är DiK's fel, vilket inte är korrekt. Det är allas vårt fel som inte har använt Distanslistan på det sett G har velat.

Från DiK's sida har vi undersökt möjligheterna att Distanlistan lever vidare i sin nuvarande form. Detta är Distanslistan inte intresserade av.

Vi har även undersökt möjligheterna att DiK köper databasen av Distanslistan. Det får vi göra men priset är en halv miljon - 500.000 kronor! Detta anser jag vara både verklighetsfrämmande och naturligtvis en helt orealistisk summa för DiK.

Tonläget och engagemang
För det första så går diskussionsvågorna höga här på Bukefalos. Men hur många har orkat göra mer än så? På Distanslistans forum har sammanlagt enbart sju (7) personer skrivit om nedläggningen. Till det har G fått tre samtal (av vilka 75% kommer från DiK) och totalt två, tre mail. Det är lätt att sitta och snacka på Buke, tydligen svårare att göra mer än så.

Vad jag dessutom tycker är oerhört trist i vår lilla distansvärld är en del kommentarer framförallt här på Bukefalos. Vi är några människor som jobbar ideéllt och lägger ner mycket fritid och faktiskt en del egna pengar för att försöka förbättra för alla distansintresserade i Sverige. På en del låter det som om vi inom DiK har det uppdraget på avlönad heltidsbasis.

Madde71 skriver i ett tidigare inlägg att DiK får fixa en motsvarande lista, säkerligen medveten om att G har lagt ner flera tusen timmar på att bygga upp Distanslistan till vad den var för någon vecka sedan. Om Madde71 hör av sig till mig, så ska du med glädje få uppdraget av DiK att ordna en motsvarande lista. Du har säkert några tusen timmar över som du kan spendera på att registrera data.

Men priset tar nog Groom-pelle (som jag tycker borda ändra sitt användarnamn till Snack-pelle). GP påstår att DiK varit oförmögna att förhandla med Distanslistan och saknat den smidighet och förhandlingsförmåga som krävs. Vad vet du om det? Om du skulle känna till vilka förhandlingar jag gjort i mitt liv och på vilken nivå, så skulle du nog inte vara så kaxig i dina uttalanden. Din verklighetsförståelse blir tydlig när du anser att det faktum att SvRF inte har några resurser är ett dåligt argument - vad jobbar du med (och hur är din förhandlingsförmåga)?

Med indignerad penna skriver GP att DiK måste vara öpnna i vad de håller på med - varsågod och läs alla helt öppna protokoll på SvRF's webb. DiK har inget möte den 20-21/10 som du påstår, vi tar av vår privata tid enbart för att åka och diskutera med arrangörerna och distriktsgrenledarna för att försöka få till en bra tävlingssäsong och för att hitta sätt att öka antalet distansare.

Men så mycket tid du lägger ner på att kräva saker av andra, så kan vi nog utnyttja ditt tidsöverskott till att du bidrar med andra saker som vi behöver i Distanssverige - sponsorinsamlig till exempel.

Vad händer nu?
Exakt vad som kommer att hända nu vet jag inte. Gunilla Carlsson kommer att sammanställa årets kilometerlista (med lite mer jobb än tidigare).

Vi undersöker vilka möjligheter det finns att ytterligare förbättra SvRF's databas (som många här på Buke alldeles uppenbart knappt har tittat på, men ändå har mage att kommentera).

Vi har initierat en dialog med Equipe för att undersöka möjligheterna att bygga utifrån deras databas.

Andra alternativ är att vi bygger en ny databas som antingen börjar från 2008 (inklusive gamla samlade kilometer) eller med all information som fanns på Distanslistan. Efter som det här på Buke finns så många som vill jobba så verkar det som om vi skulle kunna få ihop det.
- någon behärskar säkert Access och kan bygga en databas
- några kan ta jobbet att skriva in alla ryttare, hästar och härstamningar
- några andra kan knappa in alla gamla tävlingsresultat som arrangörerna säkerligen kan få fram
(mängen uppgifter i databasen finns angivna på Distanslistan)

Vad säger ni - vilka anmäler sig frivilligt? Eller vem har ett konstruktivt förslag (OBS inte ett där någon annan ska fixa det)?

Hälsningar
Kjell Westerback
Ordförande i Distanskommittén
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Jag har varken förslag eller är frivillig.

Däremot kan jag kommentera varför jag aldrig nånsin skrivit i forumet på distanslistan.
Det är för att jag inte tror att folk läser det forumet. Jag ser till mig själv, som kollade av distanslistan flera ggr per dag, men kollade forumet max 1 gång i månaden, just för att det var så sällan det fanns nya inlägg där.


Nu, efter ett par veckor utan distanslistan, börjar abstinensen lägga sig.;)

Jag kanske kan vänja mig med ett sämre alternativ, men är man van vid travet och galoppens databaser med lopp, resultat och alla uppgifter på starter på tränare, kuskar, hästar och härstamningar osv blir man nog lite bortskämd.
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Tack för info:n Kjell!

Det är tydligt att vi får ta nya tag och bygga en ny lista. Jag står fast vid mitt erbjudande att hjälpa till med arbetet. Det är ett tag sedan jag jobbade i Access nu, men jag ska se om kunskapen fortfarande finns kvar någonstans (återkommer om det). Om inte hjälper jag gärna till med knappandet, har gjort åtskilligt med sådant i yrkeslivet så det sitter iaf.

Men tänk till innan en nystart. Titta på hur Svenska Kennelklubben, ATG och STC har lagt upp sin info. Där finns massor att lära sig av!

Känns viktigt att komma igång med arbetet snarast möjligt för att ha något fungerande till nästa års tävlingssäsong. Kanske finns det, som du skriver, möjligheter i Equipe?

Kan ni sätta ihop en maillista över oss som anmäler sig som frivilligarbetare? Vore bra att veta vilka som kanske lämpar sig bäst för olika uppgifter. Ursäkta mig, men projektledaren i mig tittar fram lite för mycket just nu och vill genast börja planera tidsramar och arbetsuppgifter ... ska lugna ner mig och vänta på mina arbetsuppgifter.
Mvh
Anne
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

jag kan inget om access men är gärna villig att lära mig för att få någon databas kvar.
Även med att knappa in härstammningar osv ställer jag upp på:)
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Bra skrivet Kjell.

Det är synd om listan försvinner. Jag råkade läsa om det i söndags.

Det finns ju ytterligare möjligheter: antingen kollar om det finns någon som behöver ett ämne för ett examensarbete (bygga en användbar databas) samt mata in de uppgifter som behövs. Eller ta det som projektarbete. Detta för att få en bra start och komma igång. Sedan kan någon registrera resultaten allteftersom de kommer in.

Lycka till! Jag hoppas verkligen att går att finna en lösning på problemet!:)
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Härmed anmäler jag mig som frivillig till någon form av projektgrupp.
Jag har ganska stor erfarenhet av databaser.
Är inne på Din linje att bygga vidare på den informationen som Equipe kan bidra med. Har haft lite diskussioner med Equipe om lite "förbättringar" men har inte sett något av dessa ännu.

mvh
Ulf
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Tack för direktinformationen från Dik! :bow: Har inte kommenterat något i tidigare tråd, då "informationen" inte känts nyanserad.

Däremot skriver jag med touch-metoden på dator, vilket gör att jag snabbt kan skriva in information i exempelvis access bara jag har informationen på papper.

Tid är nog en bristvara för oss alla, men jag ställer gärna upp med så mycket tid jag kan för att få en fungerande distanslista, även om jag själv inte varit lika beroende av den föregående som många andra. :angel:
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Jag hoppas på att det kommer en lösning. Tyvärr verkar det ju omöjligt att köpa databasen om han står fast vid att han vill ha 500 000:- för den. Det är trist om man ska få lägga ner allt arbete med att få in alla hästar och ryttare igen men att inom en så liten gren som distansen lyckas få förbundet att betala eller sammla in en halv miljon tror jag personligen är ogörligt.
Jag är tyvärr idiot vad gäller datorer så jag vet inte om jag kan bidra med något men finns det något så lägger jag gärna några timmar på det.
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Kan inte mycket när det kommer till skapa sidor, men, som Harryhook sa: jag är villig att lära mej!
Bilder, härstammningar o andra uppgifter kan jag ju alltid försöka vaska fram om inte annat? Lägger oxå gärna ner timmar på att hjälpa till med saker, om det kan leda till att vi får ett nytt distans-centrum! :)
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Jag tror att det bästa vore att skapa några mallar i Excel där alla som känner att de har tid kan mata in resultat och stamtavlor. Sedan är det relativt enkelt att få in resultaten i en databas, antingen access eller någon annan.

De flesta har ju tillgång till Excel (eller OpenOffice variant Calc). När sedan resultaten börjar komma in, kan man (vi?) börja titta på olika lösningar på hur statistiken ska visas.
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Madde71 skriver i ett tidigare inlägg att DiK får fixa en motsvarande lista, säkerligen medveten om att G har lagt ner flera tusen timmar på att bygga upp Distanslistan till vad den var för någon vecka sedan. Om Madde71 hör av sig till mig, så ska du med glädje få uppdraget av DiK att ordna en motsvarande lista. Du har säkert några tusen timmar över som du kan spendera på att registrera data.

Jag anser att man för den licenspeng man betalar till Svenska Ridsportförbundet (som Dik vad jag förstått är en del av?) bör kunna få fram ryttarens eller hästens alla resultat om man söker på licensnummer. Som det är nu har distanslistan varit enda platsen där samlade resultat kan ses då inte alla resultat finns på www.ridsport.se
Varför det är så vet jag inte, men jag tycker att det är Diks sak att agera på, inte min som enskild ryttare. Vem kan trycka på så de resultaten blir korrekta? Kan inte Dik göra det så varför skulle jag som en ensam distansryttare kunna göra det?
Jag kan påvisa vilka resultat som fattas för min del, men jag anser att när vi tillhör ridsportförbundet och man betalar för ryttarlicens så skall vi finnas med i statistiken där på ett korrekt sätt.
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Det var kul att se att det i alla fall finns några som är villiga att lägga lite ideéll tid på distansen.

Jag föreslår att de som har anmält sig som frivilliga PM:ar mig sina kontaktuppgifter så ska vi försöka att få till ett projekt (det är fritt fram för fler att anmäla sig).

Då ska vi naturligtvis försöka göra så bra som möjligt från början. Även jag tycker att ATG's resultatdatabas är mycket, mycket bra. (Om det är någon som känner någon högre upp på ATG så skulle vi kunna försöka utnyttja den kontakten till att undersöka om vi kan få använda basen i deras databas på något sätt).

Kjell
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Det gör faktiskt jag...Skall se om jag får tag på honom.
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

En sak jag har tänkt på är tävlingsböckerna. Här finns hästarnas resultat (inte exakta tider o placeringar) sen (frivilligt -97) 1998, rätta mig om jag har fel.
Visserligen ett grymt stort jobb att få kopierat o skrivit över till databas men då hade man sett vilken häst som gått var o hur långt med vilken ryttare.
// Linda
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

Innan vi fräser igång så vore det nog bra att tänka till lite innan så vi inte målar in oss i ett hörn.
Det gäller att ha ett "öppet system" med ingångar och utgångar så att det går att plocka information från de ställen där de redan finns och leverera vidare till andra som kan tänkas vilja ha.
Tex travarhärstamningar från ATG, arabhärstamningar från ARAB, tävlingsresultat från ridsport (Equipe) osv.
En gammal programmeringsregel lyder att har du fler än en informationskälla (dubbla databaser) så blir det fel.
Pratade med Equipe på förra årets grenledarmöte och de är helt med på detta.

På Östergötlands hemsida ligger lite gamla (2004) planer som kan tittas på för lite bakgrund:
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/dokument/Diskussionsunderlag distansavelsmote.doc
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/dokument/Distansavelsarbete.doc

Första steget är väl att göra/skriva en projektspecifikation med organisation, tidplan, resurser etc.
En fråga är vem som är beställaren? Vem "äger" produkten? Vem godkänner resultatet/projektspecen? Är det DiK?
Viktigt i utformandet av projektspecen är att kolla läget i de andra "lägren" (ARAB, Equipe osv) och se så att vi gör så lite manuellt apknappningsjobb som möjligt, så öppet som möjligt och återanvänder allt vad det går.

Första "riktiga" arbetet borde vara att skriva en kravspecifikation-
Jag är gärna med och skriver på en kravspecifikation som bör ligga som grund för den framtida databasen. Kravspecen tex innehålla:
* Vad ska vara med i databasen?
(Jag vill tex gärna få med avelsaspekten ("stjärnsystem") och
uteslutningar!)
* Hur ska databasen byggas upp rent tekniskt?
* Vem bestämmer hur den ska se ut, vilken information som ska
kunnas plockas ut (statistik på längden och bredden)?
* Hur ska informationen presenteras?
* Hur ska förändringar i databasen ske, hur kommer nya ideér in?
* osvosv
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

ARAB jobbar på att få igång ett system för internet, därifrån har jag fått höra att ACCESS (tyvärr) låser för alla användare om det är en enda inne och tittar i systemet redan. Synd, det var annars min idé om vad vi skulle kunna använda för den nya distanslistan. Känns som om vi kanske måste undersöka Equipe grundligare -och antagligen betala en "slant" för att få till ett bra system. Men det kan det å andra sidan vara värt! För min del känns det ganska självklart att det är just DiK som står för beställare av projektet ... annars kan det sluta på samma sätt ännu en gång. Om någon står för det privat och sedan "lackar ur" av en eller annan orsak.

Mvh
Anne
 
Sv: Från DiK om Distanslistan

I know, I know :cool:
Jag har väl psyke som en envis gris (eller ett väldigt tjockt pannben efter att ha stångat huvudet i väggen för många gånger...), annars hade jag väl inte hållt på med distans heller :smirk:

Som jag ser det så är det en ABSOLUT nödvändighet ta härstamningarna från det förbund där respektive ras är registrerad.
Det kommer inte att fungera annars och bli tillförlitligt. Det gäller även Equipe. De måste göra likadant.
Alla databaser måste vara öppna och kommunicera med varandra enligt ett förutbestämt system.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp