Från ensamkatt till två?

Andromedae

Trådstartare
Ursäkta den vimsiga rubriken, jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till.

Såhär ligger det då till:
Jag och make har idag en katt, en bondkatt (hane) på 2.5 år. Vi köpte honom som omplaceringskatt för cirka 1.5 år sedan. Anledningen till omplaceringen var att han inte kom överens med förra ägarens andra katt (vår katts bror). Han var även väldigt otrygg i sitt gamla hem, då han var mycket lägre i rang än sin bror och alltså blev bortkörd från det mesta.

Det bär mig lite emot att ha en ensamkatt (han är ju dessutom innekatt, så han får ingen stimulans av artfränder...) så nu funderar jag lite på om det kanske skulle gå att skaffa en kompis åt honom, utan att stöta på liknande problem som förra ägaren hade?
Jag tror att en kattkompis skulle vara bra för hans välmående, men är samtidigt orolig för att en till katt skulle kunna skapa problem (i och med att han omplacerades av just den anledningen...).

Min tanke som sådan är väl då att skaffa en kattunge, bara för att vår ensamkatt inte ska uppleva sig "hotad". Jag funderade på en hankatt bara för att slippa löp, men jag vet inte om det är fruktansvärt dumt?
Ensamkatten är självfallet kastrerad.

Vad tycker ni, är det värt ett försök?
Hur introducerar man i sådana fall katterna för varandra på bästa sätt?

Tacksam för all form av input!
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Jag har bara bra erfarenhet av att introducera en yngre kompanjon även till katter som haft problem i "kattrelationerna" tidigare.

Min första katt kom till mig för att han slogs så (8 år gammal, nykastrerad). Efter ett par år som ensamkatt köpte vi en kattunge, och han var den försiktigaste kattfarbror man bara kan tänka sig.

Det som talar för att det skulle bli bra är att han hade problem i en ganska svår situation rangmässigt; två lika gamla katter av samma kön. En unge introducerad för en kastrat är en helt annan situation med en mycket enklare dynamik. Jag hade skaffat en kattunge som så mycket som möjligt verkar matcha er katt i aktivitet/social nivå (svårt att avgöra på en liten men...) och kastrerat den direkt. Slipper man pubertet slipper man många av de kritiska momenten.
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Jag har bara bra erfarenhet av att introducera en yngre kompanjon även till katter som haft problem i "kattrelationerna" tidigare.

Min första katt kom till mig för att han slogs så (8 år gammal, nykastrerad). Efter ett par år som ensamkatt köpte vi en kattunge, och han var den försiktigaste kattfarbror man bara kan tänka sig.

Det som talar för att det skulle bli bra är att han hade problem i en ganska svår situation rangmässigt; två lika gamla katter av samma kön. En unge introducerad för en kastrat är en helt annan situation med en mycket enklare dynamik. Jag hade skaffat en kattunge som så mycket som möjligt verkar matcha er katt i aktivitet/social nivå (svårt att avgöra på en liten men...) och kastrerat den direkt. Slipper man pubertet slipper man många av de kritiska momenten.

Skönt. Vi funderar också på en liten livlig kompis till burman så småningom.
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Ja, burmor är ju snarlika korater i temperamentet och gör sig verkligen bäst i sällskap. Dock får man vara lite försiktig med vad man tar hem till en sådan katt, en hel del av dem blir "mobbare" om de träffar någon som är alltför mjuk och timid.

En kattungeköpare skaffade en Mau som sällskap och det var väl från början inte heller den idealiska matchningen: koraten är mycket mer socialt krävande än mauen och sällskapet räckte inte riktigt för att göra honom nöjd. Med lite tid har det dock blivit bättre.

Sen får man inte bli för rädd om det ibland är svårt att introducera en ny katt. Min äldsta hona låter som en drake två-tre dagar (det räcker med att någon av katterna varit borta ett tag för det) men är sedan klistrad på dem när hon morrat färdigt. Man får ge dem lite tid.
 
Sv: Från ensamkatt till två?

kattunge later bra.

Vi har en 10 arig bondkatt, och tog hem en 3 arig omplacering for 2.5 manad sedan. Hade gallergrind i en dorrppning i halften av huset dem forsta tre veckorna (tills den ny borjade ga ut) sa att dem kunde halsa genom gallret men inte komma at varandra till en borjan. Efter nagra dagar borjade vi introducera dem med varandra lite latt (och sa borjade dem smita genom/over/under galler grinden ocksa :o )

Det funkar fortfarande inte overhuvudtaget! Dem slass sa in i helvete sa fort dem kan. Har vi tur ar dem inne sa man kan sara pa dem men dem har ju ordentliga dunster konstant nar dem ar ute (bada tva har nya rivmarken hela tiden, och 10 aringen hade det deffinitivt inte innan). Nu har det gatt sa lang tid att dem vi har insett att dem nog inte kommer att komma overens nagonsin. An sa lange har vi haft tur och skadorna dem fatt har inte vart sa stora, men det ar ju bara en tidsfraga innan det blir veterinar visit med en eller bada. Riktigt synd eftersom den nya katten har en valdigt harlig personlighet.

Bada ar kastrerade. Bada har haft andra katter i familjen forut (10 aringen ett flertal till och med, men den sista gamlingen blev avlivad i Juli). Vet att det kan funka bra med att introducera aldre katter till varandra (har flera som har funkat fint i familjen innan) men den har gangen verkar det inte funka alls :crazy: Nu ar ju dilemmat vad vi ska gora med den nya katten, egentligen vill vi ju inte bli av med den :(
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Jag skaffade en kattunge till min äldre kastrat när han var 5 år. Han är världens goaste och snällaste katt, men han var jättedum mot kattungen (en hona) i många veckor. Tog strypgrepp och sparkade med bakbenen på henne, samt matvägrade. Jag fick passa dom nitiskt några veckor och inte lämna honom själv med henne.

sen gick det till sig och de fungerar jättefint tillsammans, leker och tvättar varandra osv.
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Halvt KL
Tack för alla svar. Det verkar ju trots allt som att det ofta kan fungera, även om man kanske får räkna med att det kan bli krångel i början. Hur har ni gjort rent praktiskt när ni har introducerat en ny katt för den gamla?
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Jag har börjat med att ha den nya katten för sig själv i ett rum ett par dar så den känner sig hemma i det rummet. Dörren stängd. När den nya katten känner sig trygg så har jag ersatt dörren med kompostgaller. När katterna börjar bli nyfikna på varandra så har jag gett dem godis nära varandra så det ska kännas positivt. Allt eftersom det känns bra så släpps den nya katten ut.
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Jag har släppt ihop dem direkt när jag kommit hem med den nya. En stund har den nya fått sitta kvar i stängd bur så andra katten fått bekanta sig lite med doften, utan att den tränger sig på den nya kissen. Sen när intresset lagt sig har jag bara öppnat buren och låtit den nya komma ut när den vågar. Har aldrig blivit några problem. Lite fräs från båda sidor ett par dagar men sen har det inte blivit mer än så.

När jag fick hem min kattunge för snart tre veckor sedan blev en av de andra väldigt rädd i början, då hon hade lite dåliga erfarenheter. Då lät jag det först gå någon dag sen började jag ge dem blötmat tillsammans. Först långt ifrån varann och sen successivt närmre varann. När den äldre katten till sist vågade äta så pass nära den lilla så vågade hon också sig på att nosa lite på kattungen. Ungefär sedan dess är de bästa vänner. Hon behövde bara lite hjälp att övervinna sin rädsla, och det tror jag hon hade behövt även fast jag väntat med introduceringen, eftersom hon var så pass rädd.

Oavsett vilket av alternativen man väljer tror jag att det vanligaste är att allt går bra. Man måste bara ge det ett par dagar. De måste ju hinna lära känna varann. : )
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Jag har olika erfarenehter. Har nu tre kastrerade honor och de två nyaste och yngsta fungerar bra ihop. Den äldsta tog det ett år för att acceptera katt nr två, hon drog hemifrån och var borta typ tre dygn i sträck innan hon kom in, åt och morrade och fräste. Katt två var alltså en 12 veckors unge när hon kom till oss och den äldsta då 1 1/2 år ungefär.

Så när katt tre skulle in, vilket nu är snart tre månader sen, är det samma visa, hon har varit ute långa tider i sträck och bara kommit in för att äta eller för att vi lockar på henne och bär in henne. Hon får nu äta uppe på en bänk, där den nya inte får gå upp och hon sover inne hos en av sönerna. Möts dom två på golvet blir det konflikt.

Så jag räknar med att läget ska vara normaliserat till sommaren. Min slutsats är att det helt beror på katten.
 
Sv: Från ensamkatt till två?

Tänkte att ni kanske ville veta hur det har gått!
Sedan igår kväll har vi en ny familjemedlem, lilla Nessa! :D

664792_4290241332395_1790034598_o.jpg


Hopsläppet var förvånansvärt odramatiskt. Gammelkatten morrade lite och ville inte låta tösen gå på honom, men inget i närheten av vad katastroftänkande jag hade förberett mig på. De har varit lite osäkra på varandra, men vill båda två vara nära varandra (de turas om att följa efter varandra, på lite behörigt avstånd sådär :p).

Så nu, mindre än ett dygn sedan hon kom hem, kan vi redan konstatera att det absolut var rätt val att skaffa en liten :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 286
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Jag och sambon har nästan bestämt oss 100 % att vi ska skaffa katt nu. Vi har gått i de tankarna ganska länge, men tvekat på grund av...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: clusia
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 911
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp