Bukefalos 28 år!

Från filmkamera till dator

bollen__

Trådstartare
En liten fråga. Har fått en videokamera(filmkamera eller vad ni nu vill kalla det för) hur får man in filmerna på datorn? Går det att köpa till någon slags kabel eller är det helt omöjligth, måste man ha en speciell kamera för att det ska fungera?
Hur gör alla andra liksom, som filmat sina ritter o sånt o lagt upp på youtube, på nått sätt får de ju in det på datorn?
 
Sv: Från filmkamera till dator

Detta undrar jag också. Jag vet att vi någonstans har en kabel som vi testade från den analoga TV:n till datorn, och jag tycker då följdaktligen att samma sak borde gå från den analoga videokameran (tror den är analog, visserligen står det digital på den men den går på vanlig fast liten videokasett, digital gäller nog zoomen eller nå't), men frågan är om det fortfarande går att spara digitalt då? Det borde det väl göra, i någon form av "print screen"- funktion fast spara ist f skriv ut...

Är det någon som vet?
 
Sv: Från filmkamera till dator

Jag var idag in på Elgiganten och frågade, såg nämligen att de hade min kamera där. Och då sa han att man kunde med alla moderna filmkameror föra över det till datorn, det var bara metoderna som skiljde. Min är en sådan som har en liten kasett i sig, ingen med minneskort eller skiva alltså.
Och då använde man tydligen firewire, så det som krävdes var en kabel, som kostade 199kr där, och att datorn hade ett sådant uttag. Nu har inte min bärbara dator det, men pojkvännens brors stationära hade det, och den får jag som tur var låna, så då ska jag alltså kunna föra över detta till datorn. Jag har inte testat ännu, för jag köpte kabeln idag och jag har inte filmat nått än ;) Men, det var detta svar jag fick iallafall när jag frågade!
Så du kanske kan gå in i en sådan butik och fråga om det går med den kamera du har? För min hette också digital, och någonting mer, men den går ju på mini videokasett..
 
Sv: Från filmkamera till dator

Kapar tråden lite... :angel:

Är "hålet" i mitten ett firewireuttag?

Sorry för suddig bild...



:bow::bow:
 
Sv: Från filmkamera till dator

Det ser inte så ut på min kamera, det är ett yttepytte litet hål som nästan ser ut som ett usb-uttag. (alltså om man tänker usb-sladd och den sidan man sätter i digitalkamera, sånt där litet.)
 
Sv: Från filmkamera till dator

Men i min kamera är det ett litet uttag iaf. det du visar så ser det ut där man stoppar in den i datorn.
 
Sv: Från filmkamera till dator

Men ett sånt uttag har jag också på kameran! :)

Hur skulle uttaget i datorn se ut? Som på din förra bild?
 
Sv: Från filmkamera till dator

Ja, mitt uttag i datorn ser ut som det h*n visade på första bilden!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 475
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 247
Senast: SiZo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp