Från frisk -till misstänkt -till bekräftad cancer

Har känt mig lite skum sedan efter semestern, trött och lite sjukdomskänsla i kroppen. Förklarade det med att det är alltid lite jobbigt att börja jobba igen efter semester, och sen började jag på nytt jobb = lite extra stress osv.
Sedan var det covid-vaccination och sjukdomskänsla efter den som -såklart- enkelt kan förklaras med vaccination och biverkning av den.

Men, förra veckan hittade jag en tydlig knöl på halsen. Tittar man noga så syns den faktiskt från utsidan. Vid sköldkörteln. Bara svullet på ena sidan, på andra sidan kan jag inte känna den alls. Varit på vårdcentralen där man tar knölen på allvar, remiss till röntgen/ultraljud skickades direkt och en rad prover för sköldkörteln togs.
Igår kom provsvaren och alla prover var normala, jag tittade på provsvaren själv och alla ligger i mitten på referensvärdena - inget som drar åt något håll. Det var ju självklart skönt, men faktum kvarstår ju att jag har en tydlig knöl på halsen som inte ska vara där. Och jag känner mig inte friskare heller utan har febervärk i kroppen (ingen feber).
Är ju inte mycket mer att göra än att vänta in röntgen och se vad det visar, men det är ju minst sagt skumt. Funderingen nu är såklart "har jag cancer?". Men borde inte något prov avvikit då? Eller, det kanske det inte gör?
 

Uppföljningssamtal avklarat:
Det fanns spridning i andra halvan av sköldkörteln och lymfkörtlarna som togs bort så vid vårdkonferensen som varit hade man bestämt att vidare behandling var aktuellt -eftersom min tumör uppenbarligen är en som sprider sig.
Så nu kommer de skicka remiss till onkologen och så blir jag kallad dit på mottagningssamtal - därefter bokas radiojodbehandling in. Efter radiojoden (strålning inifrån) så görs en scint som visar om det finns spridning på andra ställen i kroppen, kan nästan satsa pengar på att det gör det - bara för sakens skull. Under tiden och efter detta kommer man trixa med medicineringen och enligt läkaren idag kommer man ligga på en övermedicinering ett tag, så kan räkna med att inte må skitbra. Vidare tar man blodprov efter radiojoden, och värdet ska ju ligga så nära 0 som möjligt då - och så tar man det regelbundet och ser om det går uppåt, då är tumören tillbaka.
 
Uppföljningssamtal avklarat:
Det fanns spridning i andra halvan av sköldkörteln och lymfkörtlarna som togs bort så vid vårdkonferensen som varit hade man bestämt att vidare behandling var aktuellt -eftersom min tumör uppenbarligen är en som sprider sig.
Så nu kommer de skicka remiss till onkologen och så blir jag kallad dit på mottagningssamtal - därefter bokas radiojodbehandling in. Efter radiojoden (strålning inifrån) så görs en scint som visar om det finns spridning på andra ställen i kroppen, kan nästan satsa pengar på att det gör det - bara för sakens skull. Under tiden och efter detta kommer man trixa med medicineringen och enligt läkaren idag kommer man ligga på en övermedicinering ett tag, så kan räkna med att inte må skitbra. Vidare tar man blodprov efter radiojoden, och värdet ska ju ligga så nära 0 som möjligt då - och så tar man det regelbundet och ser om det går uppåt, då är tumören tillbaka.
Håller alla tummar, tår, tassar och hovar för att du får så snabb läkning som möjligt! ❤️
 
Såja, då har jag bytt till Onkologen idag.
Fått information om kommande behandling och datum för den, måndag 7 mars. Dock är det ju inte bara 7 mars det gäller utan veckan innan är det kostrestriktioner och ska även till sjukhuset både 5e och 6e för provtagning och förberedande sprutor :wtf:
Blir inlagd minst två nätter (kan bli upp till 5 beroende på hur man tar upp strålningen) och sedan ska jag hem, och sen tillbaka på fredagen för "bildtagning" med gammakamera som letar efter spridning.
Får väl se om det räcker med två dagar inläggning, sen ska man begränsa kontakten med andra (beroende på hur länge man träffas osv) tror det var 3m avstånd om man vistades mer än en timme tillsammans.
 
Nu är det behandlingsdags.
Till sjukhuset idag och imorgon för prover och förberedande sprutor. Sedan inläggning på måndag och behandling, får förhoppningsvis komma hem på onsdag och sen tillbaka till sjukhuset på fredag. Himla flängande 🙄

Har en plan om att jobba på distans från sjukhuset, för lite sysselsättning, men får väl se hur det går.
 
Nu är det behandlingsdags.
Till sjukhuset idag och imorgon för prover och förberedande sprutor. Sedan inläggning på måndag och behandling, får förhoppningsvis komma hem på onsdag och sen tillbaka till sjukhuset på fredag. Himla flängande 🙄

Har en plan om att jobba på distans från sjukhuset, för lite sysselsättning, men får väl se hur det går.

Ladda hem lite filmer och poddar så att du har något att göra om du inte orkar jobba.

Handarbetar du på något sätt? Det hade varit en perfekt grej att pyssla med annars.
 
Ladda hem lite filmer och poddar så att du har något att göra om du inte orkar jobba.

Handarbetar du på något sätt? Det hade varit en perfekt grej att pyssla med annars.
Tänker köra Netflix och HBO, så smidigt att ha med sig jobbdatorn - jobba under ”jobbtid” och kolla serier efter. Funkar det inte får jag ju sjukanmäla mig, men då har jag iallafall datorn med och kan kolla på grejer.

Inget handarbete tyvärr så det är nog jobb, läsning och serier som blir underhållningen.
 
När jag läser din tråd så får det mig att tänka på min mamma som gått igenom samma sak, cancer i sköldkörteln (för mig den var elakartad) och allt som hör till den behandling, operationer osv.
Kommer ihåg att hon tyckte det var tufft, men nu så här flera år senare märks ingenting. Hon har inte sagt något att det påverkar henne idag, mer än att hon måste äta vissa tabletter (kommer inte ihåg va det är, men hon sa en gång att om de slutade tillverka dom skulle hon dö, för mig det är någon form av ersättning till sköldkörteln).

Jag hoppas det kommer gå bra för dig också. Ta hand om dig så gott du kan nu. ❤️❤️❤️
 
Tänker köra Netflix och HBO, så smidigt att ha med sig jobbdatorn - jobba under ”jobbtid” och kolla serier efter. Funkar det inte får jag ju sjukanmäla mig, men då har jag iallafall datorn med och kan kolla på grejer.

Inget handarbete tyvärr så det är nog jobb, läsning och serier som blir underhållningen.

Vad bra ändå att det funkar att jobba från sjukhuset, skönt med en ett sånt jobb. Hoppas allt går bra ❤️
 
Så, på väg hem från dag 2 med förberedande sprutor. Igår togs det prover med och tyvärr var det nog en sköterska som inte var supervan att ta blodprover för det var ett himla grävande innan det blev nåt. Stor skillnad mot när man är på ”Provtagningen” på stora sjukhuset och de tar hundratals prover per dag, där hinner man knappt sätta sig innan det är klart, känns inte alls :p Sprutan gick bra men blev lite illamående efter, släppte dock framåt kvällen.

Har hunnit med att lämna tillbaka en tröja och byta ett par byxor med, nu rullas det hemåt med tåget och så blir det att packa ihop lite saker inför inläggning imorgon.
 
Installerad och isolerad.
Var på plats vid 10 för inskrivning och "besiktning" (massa värden som skulle tas), sen lite information osv. Har fått igång datorn och wi-fi så underhållningen är löst, och har fått gjort lite jobbpill + ett Teamsmöte innan det var dags för tabletten med radioaktivt jod. Så nu har de stängt dubbla dörrar till rummet och "så ses vi på onsdag". Jag väntar mest på mat nu för jag är svinhungrig. Åt frukost men sen får man inte äta 2h innan och 1h efter behandlingen så nu börjar det kännas, jag åt nog vid 07:30.
Hoppas på att slippa för mycket illamående iallafall, men än så länge känns det bra.
 
Installerad och isolerad.
Var på plats vid 10 för inskrivning och "besiktning" (massa värden som skulle tas), sen lite information osv. Har fått igång datorn och wi-fi så underhållningen är löst, och har fått gjort lite jobbpill + ett Teamsmöte innan det var dags för tabletten med radioaktivt jod. Så nu har de stängt dubbla dörrar till rummet och "så ses vi på onsdag". Jag väntar mest på mat nu för jag är svinhungrig. Åt frukost men sen får man inte äta 2h innan och 1h efter behandlingen så nu börjar det kännas, jag åt nog vid 07:30.
Hoppas på att slippa för mycket illamående iallafall, men än så länge känns det bra.
Hoppas du mår bra idag och att du slipper alltför mycket biverkningar ❤️
 
Idag har jag varit på återbesök och det var goda nyheter!
Allt såg bra ut efter behandlingen och jag kommer återremitteras till ursprungsavdelning för kontroll och uppföljning. Friskförklarad blir jag ju inte än på ett bra tag (år?) men för nu såg det så bra ut som det kan med värden och liknande 🥳
Puh vilken lättnad!
 
Idag har jag varit på återbesök och det var goda nyheter!
Allt såg bra ut efter behandlingen och jag kommer återremitteras till ursprungsavdelning för kontroll och uppföljning. Friskförklarad blir jag ju inte än på ett bra tag (år?) men för nu såg det så bra ut som det kan med värden och liknande 🥳
Puh vilken lättnad!
Men underbara nyheter :heart !
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp