Bukefalos 28 år!

Från fult till snyggt!

Ava22

Trådstartare
Det ploppar upp sådana här trådar lite då och då. Men nu är det dags för en ny!

Så jag var på kupan för att se efter nått fynd. Hittade precis det jag letade efter, ett slagbord! Priset var jättebra, 250 kr. Men färgen... Lackorange!
Men jag såg inte färgen (eller jo, det gick inte att undvika den), jag såg potentialen i bordet. Så jag köpte det och körde hem till mammas hus på landet. Trodde inte det skulle va så jobbigt att slipa bort färgen... Så naivt av mig! Efter tre timmar var en del av bordets tre delar (ovansidan) klar. Fick då tipset att man kan köpa nått som gör att färgen släpper. Köpte det, det funkade helt ok, men alla stället på benen gick inte. Orkade inte mer, utan "glömde bort" bordet ett par dagar. Tog tag i det igen och slipade klart ovansidan. Tog minst 2 timmar till.

Bestämde mig för att slipa klart allt och åkte ut en vecka senare (fick vänta pga de vinterboade binen där jag skulle stå med bordet) Minst 8 låååånga timmar tog det.
Tog sedan hem det dagen efter. Hade tänkt måla allt vitt, lite av betstypen, men då det var så sjukt svårt att få bort skiten (den gamla färgen) från alla små skrymslen bestämde jag mig för att undersidan och ben blir svart, toppen och sidan vita. Jag är sååå nöjd! Nu ska jag bara hitta stolar till bordet. Antingen nya eller på nån loppis som man målar om. Känner ni direkt att "den och den stolen skulle passa in", skriv det i tråden då! :D

Släng in bilder på vad ni har ändrat och "designat" om, vad ni är riktigt nöjda med!

Dags för bilder!

dsc00695_53661611.jpg

sliiipning för fulla muggar!
dsc00697_53661887.jpg


dsc00725_54490874.jpg


måleridags!
dsc00736_54873320.jpg


dsc00738_54873539.jpg


dsc00739_54873660.jpg


KLAAAART! (dock ligger det en svart löpare över bordet nu)
dsc00740_54992399.jpg
 
Sv: Från fult till snyggt!

Grymt snyggt bord vilket fynd och vilket jobb du har lagt ned!

Snyggt både i sitt nuvarande utförande och i sitt förra.
Jag tror att den oranga-färgen hade blivit jätteläcker i kontrast till tapeten. Fast de nya färgerna är också fina.
 
Sv: Från fult till snyggt!

Jag har redan en annan färg till vardagsrummet mot det svarta och vita, nämligen lila. Så orange var ganska fel ;) Men det hade kanske passat i nån annans hem! :)
Tack för berömmet!

Constance: tack! Jag är sjukt nöjd med det!
 
Sv: Från fult till snyggt!

Ha ha, jag har gjort om ett likandant bord på nästan exakt samma sätt (min bordsskiva är inte så vit). Mitt var inte heller orange från början.
 
Sv: Från fult till snyggt!

Åååh - bra tråd! Om allt går i lås så är vi snart husägare. Och det är ett stooort hus med många rum, så har planerat att hitta lite "begagnade gamla möbler med potential" att piffa upp. All inspiration välkomnas varmt :bump:
 
Sv: Från fult till snyggt!

Tack!!!:D

Modett: hääärligt, jag skulle med vilja ha ett hus, eller iaf en större lägis med kanske lite mer potential. Har donat ganska mycket med lägisen dock, byggt nya bokhyllor. Kan lägga upp bilder på dem med för din insperations skull!

Hr ett stprt fönster i mitten av ena väggen. Goövet är liiite ojämnt, så det passade bra att bygga egna bokhyllor, denna gjorde jag först. Måttade med Ikeas korgar.

dsc00382_15778561.jpg


Sen gjorde jag en mindre, på andra sidan fönstret. (det tog ca 1 år att få upp den andra, men jag funderade läääänge på vad jag skulle ha i det hörnet. Detta blev det bästa!)

dsc00572_40430308.jpg
 
Sv: Från fult till snyggt!

Tjusigt! Jag tycker det är SÅ kul att se hur folk förändrar möbler, gör egna inredningsgrejer osv. :D

Det här är det mest avancerade jag gjort än så länge :angel:
Från början var det ett grått, supertrasigt tyg på. (det hängde i slamsor från sitsen...) Jag satte på tyget till vänster för att det var det enda jag hade hemma. Gillade det dock inte, så när jag hittade det blommiga tyget blev jag i alla fall lite gladare och satte på det istället.
fs_379252786_47487_1244840905_45052274.jpg
 
Sv: Från fult till snyggt!

Vilken skillnad! Blev bra mycket bättre och snyggare efteråt! :D
 
Sv: Från fult till snyggt!

Jo, jag är inte helt nöjd med den nu heller, men den är inte i så bra skick så jag orkar inte lägga ner så mycket arbete på den. Dock är den otroligt praktisk med allt förvaringsutrymme i den, så den får stanna ett tag till :p

Nu blev jag förövrigt jättesugen på att göra om något lite mer ordentligt.. jag sitter och kollar runt i hela hemmet för att hitta något att fixa till (men det enda jag upptäcker är att det verkligen behöver städas :o)
 
Sv: Från fult till snyggt!

Drömmare som jag är så har jag redan hunnit kolla in en massa möbler på Blocket :angel: Och det där med att klä om lockar ju, kanske inte en hel soffa men ett lock på en kökssoffa borde inte vara så svårt. Har du bara häftat fast på undersidan, eller använde du dig av någon trixigare metod?
 
Sv: Från fult till snyggt!

Mamma klädde om ett sofflock med bara häftpistol. Gäller dock att vara ganska noggrann om man har mönstrat typ så mönstret ligger rakt, och inte liiite snett. Sånt retar gallfelber på mig ;)
 
Sv: Från fult till snyggt!

Jag har redan nästan plan på g, vända hela vardagsrummet 90 grader... Men då MÅSTE jag ha hjälp (hatar att be om hjälp) för teven ska flyttas med, den hänger på väggen nu och det blir lite väl för kenpigt att flytta den själv.
 
Sv: Från fult till snyggt!

Drömmare som jag är så har jag redan hunnit kolla in en massa möbler på Blocket :angel: Och det där med att klä om lockar ju, kanske inte en hel soffa men ett lock på en kökssoffa borde inte vara så svårt. Har du bara häftat fast på undersidan, eller använde du dig av någon trixigare metod?

Först tog jag loss locket helt. (Det satt fast med små gångjärn som skruvades loss väldigt enkelt)
Sedan tog jag bort gamla tyget och pillade bort alla gamla häftklamrar.
Därefter på med nya tyget och häfta fast - och då är häftpistol ett måste. Jag provade med vanlig häftklammer först eftersom jag inte hittade min häftpistol och insåg att det var helt lönlöst.
 
Sv: Från fult till snyggt!

oj så snyggt! jag ska göra detsamma med ett gammalt skrivbord då jag inte fann nåt slagbord. men.. tja.. jag har inte haft tid??
 
Sv: Från fult till snyggt!

+ Ninsan

Häftpistol låter helt klart som my cup of tea :D Håller med om mönsterpassningen, skulle störa mig något så vansinnigt om det blev skevt. Får väl minimera den risken genom enfärgat tyg alt. köpa mkt tyg och göra om ifall det blir galet under det första projektet!
 
Sv: Från fult till snyggt!

Vad fina grejer ni har!
Jag måste också få bidra med lite!

En hylla som jag gjorde till den tomma väggen:

dsc01466_29851417.jpg



Och en IKEA-hylla som jag målat om och satt krokar under:

dsc01509_29851178.jpg



Och en gammal kökssoffa som sambon hade i köket innan vi köpte nytt:

Före
dsc01560_39544273.jpg


Efter
dsc02974_39544492.jpg


Soffan var hemsk att slipa!! Tog mig lååång tid men det var det värt :):love:
 
Sv: Från fult till snyggt!

Wow! soffan blev kanonsnygg! :love:
Jag har själv längtat efter att få göra om någon sådan typ av soffa någon gång, men än har det inte blivit av.. Nu blev jag ju ännu mer sugen på att köpa en sådan, bara för att ha något att pyssla med.
 
Sv: Från fult till snyggt!

*OMG* Vad ni är grymma allihop!
Jag som är totalt fantasilös har ingen aning alls om hur jag ska snygga till den nya lägenheten. Så jäkla opersonlig och inte särskilt mycket möbler:p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 868
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 481
Senast: Calmiche
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 692
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp