Från gräs till hö! När?

Krans

Trådstartare
Blev att fundera på en sak. När man slår gräs, när kan man definiera att gräset övergått till att bli hö? Vid en viss ts-halt? ( I tid förstår jag att det varierar pga väder, grässorter osv) Och ungefär hur mkt tappar gräset i näringsvärde när det övergår till hö? Och ungefär hur fort När höet varit torrt i dagar/ månader??Tänker om man inte vill ha hästen på växande gräs utan föredrar att göra hö av det? ( Obs ej aktuellt för mig men intressant fråga!)
 
Blev att fundera på en sak. När man slår gräs, när kan man definiera att gräset övergått till att bli hö? Vid en viss ts-halt? ( I tid förstår jag att det varierar pga väder, grässorter osv) Och ungefär hur mkt tappar gräset i näringsvärde när det övergår till hö? Och ungefär hur fort När höet varit torrt i dagar/ månader??Tänker om man inte vill ha hästen på växande gräs utan föredrar att göra hö av det? ( Obs ej aktuellt för mig men intressant fråga!)
När ts halten är 84% så räknar många det som hö, personligen vill jag ha det torrare.
Hur mycket näring det tappar beror på hur många gånger det behöver vändas för att torka, största skillnaden beror på när i stadiet gräset slås.
 
Gräs blir hö när ts halten är minst 84%. En ts-halt på 84% eller över är själva definitionen av hö. Är ts-halten lägre så är det inte hö.

Gräset tappar inte i näringsvärde utan den vanligaste orsaken till att man har hästen på hö istället för gräs är att man behöver kunna kontrollera hur mycket energi, protein, mineraler och i många fall framförallt hur mycket socker hästen får i sig.

Det som tappas vid lagring är vitaminer och e-vitamin försvinner först vilket är orsaken till att man alltid ska ge hästen e-vitamin när hästen inte i huvudsak intar sin föda i form av (växande) gräs. Äter hästen i huvudsak gräs som är dött kan man inte räkna med något e-vitamininnehåll heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 600
Senast: lady_vip
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 398
Senast: Skywalker
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 005
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp