från högdräktig till digivande

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 715
J

Jenni73

Halloj,

Jag läste att man ska vänta i två veckor med att öka föderstaten från högdräktig, till digivande. Är det så?

Kan jag börja vänja in så smått nu? hade tänkt ge henne lite soja och det har hon inte gått på tidigare.
//Jenni

Sv: från högdräktig till digivande

Visst kan du börja vänja in på nytt foder, men än har ju inte stoet kommit upp i maximal mjölkproduktion, så att säga.

När mitt sto hade fölat så ökade jag på succesivt under ca 1 vecka upp till full digivningsfoderstat. Det fungerade bra.

Eftersom det kan ta ca 2 veckor att vänja in ett nytt foderslag, och göra en ganska stor ökning av givan, så kan du nog börja öka på nu. Då är du kanske uppe i rätt fodermängd för digivningen om 2 veckor.

Liknande trådar

Foder & Strö Mina hästar går nu i sommar i en ganska ordentligt nedbetad hage. Det är samma hage som de gått i även under vintern. Hagen är ca 3 ha...
Svar
8
· Visningar
608
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 842
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Radannonser

Hästnyheter

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21