Från järnskor till barfota till..?

@Nepenthe Tack! Jag har noll koll på bootsdjungeln så jag börjar kolla upp ditt tips! Är dom svåra att hitta rätt storlek/form som passar hoven? Hur är hållbarheten?
Tror man kan beställa provkit eller få hjälp med att prova ut dem av deras representanter.

Jag har nyligen köpt Scoot Boots när jag drog av skorna på min ena. Väldigt nöjd. Smidiga på hoven! Väldigt lätta, tåliga i materialet och väldigt enkla att bara spola av. Öppna på sidorna så inget skit som fastnar i skon.

Det knepiga är att lära sig knäppa skon, kan vara lite bökig men sitter å andra sidan som berget. Inte upplevt skav, knäppen som går upp eller att de vrider sig, och jag rider ofta i eländig terräng.

Mångfalt smidigare än Cavallos, men något knepigare att knäppa spännena.
 
Ang boots har många märken provkit och det finns två stora grupper på fb med begagnat. Boots är rätt dyrt och för vissa hästar väldigt svårt att hitta rätt medan andra hittar rätt på första försöket. Gissa vilken grupp min häst tillhörde 😅🤣

Förstår att det är en total djungel alltihopa. Jag har ägnat de senaste åren åt att försöka hjälpa min häst. Fram tills dess förnekade jag allt och överlät allt till min suveräna (faktiskt) hovis. Men hästen blev ju aldrig nöjd så till slut blev det såhär ändå. De allra flesta hästar kräver ju dock inte alls den typen av engagemang så bara fråga så mycket du behöver i fall det kan göra något lättare :)
 
Förresten. Det blev ju inte alls tydligt insåg jag med mina svar. Allra enklast och som ju lätt visar om det bara är tyngden som påverkar och som jag nog testat först är ju alltså de första förslagen i tråden med aluminiumskor! På min häst gjorde det ingen skillnad och han blev öm med razer + propad.

Gör vikten ingen skillnad eller du vill ytterligare försöka optimera skoningen åt barfotahållet hade jag tittat på kompositskor som kan sömmas.
 
@the_connemara Tack för alla tips! Ska kolla din insta lite noggrannare också. Jag önskar jag hade energi att nörda ner mig mer men ska läsa lite utifrån dina tips!

@Pegasus63 Jag funderade faktiskt på titan och undrade om det görs skor av det. Det är ju lätt men väldigt hårt, svårt att forma efter hoven? Förstår att dom är dyra men ska absolut kolla upp! Skulle inte förvåna mig om det är exakt det prinsessan kräver.

@karamelldrottningen Tack för länken, ska läsa!

@Nepenthe Tack! Jag har noll koll på bootsdjungeln så jag börjar kolla upp ditt tips! Är dom svåra att hitta rätt storlek/form som passar hoven? Hur är hållbarheten?
Jag kan svara angående hållbarheten. Min häst är barfota sedan 7 år och det är det bästa jag gjort! Så skönt att slippa dessa förb*nnade tappskor!! Jag har Scoot boots när jag rider ut. På ridbana och i ridhus klarar han sig utan. Mina Scoots har jag nyligen bytt ut och dom höll drygt fyra år..
 
Min går med Cavallo i bak och equine fushion i fram. Dom passade på första försöket 😄 men håller på att rehabba hennes hovar. Så när dom blivit bättre blir det scoot boots. Har känt på dom och dom verkar super bra. Har även kompisar som använder dom och gjort sedan dom kom på marknaden. Dom verkar sjukt smidiga att ta av och på. Sedan kan man ju lägga i sulor vid behov så om hästen är mellan storlek eller lite öm så är det super smidigt.

Om jag vore du hade jag satsat på barfota med boots. Det har kommit mycket bra input i tråden 😄
 
Det knepiga är att lära sig knäppa skon, kan vara lite bökig men sitter å andra sidan som berget. Inte upplevt skav, knäppen som går upp eller att de vrider sig, och jag rider ofta i eländig terräng.
Drar du med hovkratsen? Såg en film när de visade det och nu går det mycket smidigare för mig
 
@caballus Tack för utförlig recension 😊 kollat lite på dom och det verkar helt klart vara ett alternativ om jag skippar skor helt!

@the_connemara Ja, det verkar som den enklaste vägen att gå, att testa med aluminiumskor först. Och därefter testa mig vidare! Tack för all input! Sko-mässigt är hon ingen svår häst egentligen men det är som sagt en liten känsla i ridningen!

@super wow, 4 år! Då är ju inte kostnaden så stor heller. Jag antar att de går att brodda?
 
@caballus Tack för utförlig recension 😊 kollat lite på dom och det verkar helt klart vara ett alternativ om jag skippar skor helt!

@the_connemara Ja, det verkar som den enklaste vägen att gå, att testa med aluminiumskor först. Och därefter testa mig vidare! Tack för all input! Sko-mässigt är hon ingen svår häst egentligen men det är som sagt en liten känsla i ridningen!

@super wow, 4 år! Då är ju inte kostnaden så stor heller. Jag antar att de går att brodda?
Ja både broddar och dubba. Jag har dock bara dubbat men det tar tillräckligt bra tycker jag.
 
Ja både broddar och dubba. Jag har dock bara dubbat men det tar tillräckligt bra tycker jag.
Jag blir ganska sugen på att testa faktiskt. Tycker du att dom ger tillräckligt bra skydd på grus? Svårt att säga kanske beroende på hur känslig häst man har men om du jämför med järnskor?
 
Jag blir ganska sugen på att testa faktiskt. Tycker du att dom ger tillräckligt bra skydd på grus? Svårt att säga kanske beroende på hur känslig häst man har men om du jämför med järnskor?
Min är en riktig pipis så även när han var skodd så gick han gärna i gräskanten om det var mycket sten. Så jag har lagt i tjock sula för att han ska känna sig riktigt avslappnad. Gick då upp en halv storlek för att få plats med sulan. Det kan annars bli trångt bak vid ballarna.
 
Ja det är ju ett alternativ, min hovis tycker att dom brukar sitta så dåligt bara.
På min satt de i 6 veckor, o därefter var det dags o ta lite på hovarna. Och de hade gått att limma om dem igen o använda 1-2 veckor till eller så om vi velat. Så det nog väldigt olika både på häst och hovis :)
 
Ang boots har mina favoriter blivit Flex hoof boots. Lämnar hoven så fri som möjligt runt kronrand och ballar och funkar för lite mer olika trakthöjd och hovform trots de är så simpla. Bra inställningar, mjuka och med flexibel med rätt tjock sula som känns barfotalik. Lätta att lägga i olika typer av sulor även tjockare. Och är ifrån och tillverkas i Finland. Lätta att dubba men jag känner mig själv ganska tveksam till att brodda annat än boots med styvare sula likt Cavallo och Easyboot men har ingen direkt erfarenhet själv (Skåne liksom 😅) så kanske funkar bra med flera sorter!
 
Tipsar också om flex hoof boots. Superlätta, sitter bra på vår store marodör (han har haft to mer eller mindre dygnet om denna vinter pga is i hagen) och dom har hållit och suttit kvar. Kommer i fina färger också och superlätta att sätta på/ta av (sambon satte på 4 boots på samma tid som jag satte på en Equine fusion). Båda våra klarar sig barfota på ridbana, men behöver boots när vi rider ut pga mycket stenar att trampa på. Båda hästarna så mycket nöjdare barfota än med skor.
 
Uppdaterar lite:
Idag var det dags för skoning och jag skippade att slå på nya. Hon har ju varit barfota ett år och nu haft en skoperiod med järnsko. Mätt, fotat och skickat in till scoot boots och hoppas på hjälp med storlek!

Det känns värt att testa barfota (och boots vid behov). Det är ju inte hela världen om jag känner att jag måste sko henne igen men eftersom hon haft en lång period utan skor vill jag inte vänta för länge innan jag testar.

Hoppas nu bara det är smidigt att hitta rätt boots och lära sig nya rutiner 😊
 
Hur gick det? Jag är innerligt trött på tappskor. Så fort hovarna blir det minsta torra så åker skorna av henne. Inser att jag måste övergå till boots. Barfota bak går bra, men fram blir hon öm.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 803
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 603
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 706
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp