Från järnskor till barfota till..?

Fick svar från viahov som inte alls var nöjd med formen på hovarna och ville att hästen ska verkas.
Den var verkad 20 minuter tidigare av utbildad hovslagare med som är erkänt duktig 😅
Får nog erkänna att jag blev lite småsur.
Hovslagaren var väldigt nöjd med hovarna och dess kvalité och sparade medvetet en kant så han har lite att slita på.
Det skulle hen inte ha gjort utan verkat helt platt och tagit rejält på sulan. Hej halt häst kände jag 🙄
 
Fick svar från viahov som inte alls var nöjd med formen på hovarna och ville att hästen ska verkas.
Den var verkad 20 minuter tidigare av utbildad hovslagare med som är erkänt duktig 😅
Får nog erkänna att jag blev lite småsur.
Hovslagaren var väldigt nöjd med hovarna och dess kvalité och sparade medvetet en kant så han har lite att slita på.
Det skulle hen inte ha gjort utan verkat helt platt och tagit rejält på sulan. Hej halt häst kände jag 🙄

Åh, nu blir jag nyfiken på hur hovarna ser ut 😁
 
Hoppar in i tråden då jag är lite trött på min häst som har tredje tappskon på en månad. Är väl inte hans fel egentligen då 2 av de 3 var bakskor hans kompis dragit av, men ändå. Funderar nu i frustration på det här med barfota+boots, men har fått intryck av att bootsen är så knepiga att ta av och på? Finns det något märke ni rekommenderar som kanske är lättare? Rider mycket i skog och på gräs, och hästen har bra hovar i grunden så tror inte jag skulle behöva boots jämt, men är mycket grusvägar runt mig så skulle inte klara mig helt utan heller. Sitter och försöker göra en kalkyl på vad som är mest värt det mellan dyra boots och eviga tappskor. Hur snabbt slits bootsen om man är ute och galloperar på grusväg minst en dag i veckan t.ex.?
 
Jag tycker mest det är bökigt med boots när hästarna är blöta/leriga om ben och hovar men väljer man boots som inte går ovanför kronranden känns det inte så farligt. Tycker det verkar vara få som faktiskt sliter ut bootsen genom ridning om inte hästen sliter onormalt mycket/snett. Jag har bara slitit ut ett par och de tjänade som limskor några perioder tills sulan var helt slut. Då hade hästen haft dem massor i hagen samt under flera års ridning till och från inkl fälttävlan och träning för det.

Det är mycket större risk för att pengarna seglar iväg på att hitta rätt typ av boots för ens häst, ens användning och en själv 😅 Typ som med sadlar 😩

Rent generellt tycker jag Flex är en bra finsktillverkad boots som gynnar hoven men ändå ger ett extra skydd, är lätt att anpassa för lite olika hovar och att lägga sulor i och inte för klumpiga att rida i men kan även användas i hagen.
 
Fick svar från viahov som inte alls var nöjd med formen på hovarna och ville att hästen ska verkas.
Den var verkad 20 minuter tidigare av utbildad hovslagare med som är erkänt duktig 😅
Får nog erkänna att jag blev lite småsur.
Hovslagaren var väldigt nöjd med hovarna och dess kvalité och sparade medvetet en kant så han har lite att slita på.
Det skulle hen inte ha gjort utan verkat helt platt och tagit rejält på sulan. Hej halt häst kände jag 🙄

Det kanske har att göra med formen på hoven? Avlånga eller trekantiga hovar är svårare att hitta boots till.
 
Hoppar in i tråden då jag är lite trött på min häst som har tredje tappskon på en månad. Är väl inte hans fel egentligen då 2 av de 3 var bakskor hans kompis dragit av, men ändå. Funderar nu i frustration på det här med barfota+boots, men har fått intryck av att bootsen är så knepiga att ta av och på? Finns det något märke ni rekommenderar som kanske är lättare? Rider mycket i skog och på gräs, och hästen har bra hovar i grunden så tror inte jag skulle behöva boots jämt, men är mycket grusvägar runt mig så skulle inte klara mig helt utan heller. Sitter och försöker göra en kalkyl på vad som är mest värt det mellan dyra boots och eviga tappskor. Hur snabbt slits bootsen om man är ute och galloperar på grusväg minst en dag i veckan t.ex.?

Det finns otroligt många varianter och vissa är lättare att ta på än andra.

Det som brukar slitas ut först är gaiters/spännena, men det finna många modeller där man kan köpa såna som reservdelar.

Jag har hitills aldrig sett ett par boots där sulan är helt utsliten, och då har jag ändå handlat med begagnade boots i typ 6 år.

Skulle väl gissa att om du nöter mil för distansträning så kanske 2 år är hållbarheten? Men för de flesta hobbyryttarna så är svaret oklart, ett decennium kanske 🤣.
 
Renegades har för övrigt varit min favorit att ta på hitills. EF är svåra för mina händer. Easyboots funkar bra, gamla klassiska Epic (pjäxspänne) får jag dock trampa stängd och öppna med hovkratsen. Cavallo med kardborre är rätt enkla också.

Jag är sugen på att beställa Scoots eller Flex till min kille, behöver dom bara för spränggrus och halka.
 
Hoppar in i tråden då jag är lite trött på min häst som har tredje tappskon på en månad. Är väl inte hans fel egentligen då 2 av de 3 var bakskor hans kompis dragit av, men ändå. Funderar nu i frustration på det här med barfota+boots, men har fått intryck av att bootsen är så knepiga att ta av och på? Finns det något märke ni rekommenderar som kanske är lättare? Rider mycket i skog och på gräs, och hästen har bra hovar i grunden så tror inte jag skulle behöva boots jämt, men är mycket grusvägar runt mig så skulle inte klara mig helt utan heller. Sitter och försöker göra en kalkyl på vad som är mest värt det mellan dyra boots och eviga tappskor. Hur snabbt slits bootsen om man är ute och galloperar på grusväg minst en dag i veckan t.ex.?
Min första omgång med Scootboots höll i fyra år sedan var sulan lövtunn, framförallt i tån då jag hade haft dubb som jag skruvat i och ur några gånger. scootsen är inte svårare att sätta på en ett par benskydd, använder hovkratsen för att spänna remmarna över själva hoven. Rider, när hästen är frisk ca 1-1.5 mil iaf minst en gång i veckan, mycket grusväg. Hade oxå mycket tappskor och det var därför jag ruttnande och gick över till barfotagång med barfotaboots när jag rider ut för 7 år sedan. Bästa jag gjort! Sååå skönt att slippa alla dessa tappskor faktiskt. Barfotabootsen har jag tjänat in på ca 6 månader. Det svider just när man ska köpa in dom för det är en stor engångskostnad.
Hade i början Easyboot glove men dom gick sönder ganska fort i gaitrarna på min häst, dom var dessutom svåra att få på tyckte jag.
 
Fick svar från viahov som inte alls var nöjd med formen på hovarna och ville att hästen ska verkas.
Den var verkad 20 minuter tidigare av utbildad hovslagare med som är erkänt duktig 😅
Får nog erkänna att jag blev lite småsur.
Hovslagaren var väldigt nöjd med hovarna och dess kvalité och sparade medvetet en kant så han har lite att slita på.
Det skulle hen inte ha gjort utan verkat helt platt och tagit rejält på sulan. Hej halt häst kände jag 🙄
Nackdelen när man sparar kant brukar vara att dom lätt slås av mot stenar och så får man trasiga hovar istället. Bättre att runda kanterna ordentligt så hästen inte så lätt slår av dom. Hovslagare har en tendens att låta hoven bli lite som när den har skor dvs att bara stråle och yttervägg ska bära vikt. Barfotaverkning så brukar man säga att även sulan ska bära en del vikt.
 
Nackdelen när man sparar kant brukar vara att dom lätt slås av mot stenar och så får man trasiga hovar istället. Bättre att runda kanterna ordentligt så hästen inte så lätt slår av dom. Hovslagare har en tendens att låta hoven bli lite som när den har skor dvs att bara stråle och yttervägg ska bära vikt. Barfotaverkning så brukar man säga att även sulan ska bära en del vikt.

De är avrundade, det är ingen hög kant och absolut ingen risk att han slår av något.
Både jag och hovslagaren är av åsikten att inte laga något som inte är trasigt. Han har uppenbarligen hovar som fungerar och de är av väldigt bra kvalité.
Jag litar mer på en välutbildad hovslagare som har flera barfotahästar själv än någon flummig hovvårdare 🙄
 
Fick svar från den andra sidan och det var helt annorlunda 😂
Inga problem alls, fick ett litet tips för att underlätta inpassning av boots annars har hästen bra hovar.
Viss skillnad från den första som började yra om sjuka lamellrader, faccinerande att kunna se det på en bild 🙄
Förtroende noll för den människan.
Har beställt provskal från den andra 😁
 
De är avrundade, det är ingen hög kant och absolut ingen risk att han slår av något.
Både jag och hovslagaren är av åsikten att inte laga något som inte är trasigt. Han har uppenbarligen hovar som fungerar och de är av väldigt bra kvalité.
Jag litar mer på en välutbildad hovslagare som har flera barfotahästar själv än någon flummig hovvårdare 🙄
Dock inte korrekt att kalla personen på Viahov för "flummig hovvårdare", hon är välutbildad och dessutom i flera olika utbildningar.

Men visst kan olika hovslagare/hovvårdare ha olika åsikt om samma hov. Speciellt om det är en hovslagare som främst skor vs en hovvårdare som verkar för barfota.

Du kan testa ladda upp bild på hovarna här så kan du få en bredd av åsikter :). Själv är jag främst AEP-are, men inte bekymrat mig om att ta licens eftersom jag mest vill hålla efter mina egna hästars hovar. Har 7 års erfarenhet av att verka ca 4-10 hästar i månaden och intensivt teorinördande 😅.

Så jag är ingen expert, men tillräckligt erfaren för att kunna ha en liten åsikt om en hov sådär ibland, och jag vet det finns många hov-erfarna här inne på Buke.

Så det är inte orimligt att be om en second opinion digitalt här, då kan du åtminstone få ett hum om huruvida det är läge att ta in en second opinion fysiskt också.

Men generellt: din häst vet bäst, om du vet hur man lyssnar.

*namn bortredigerat av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:
Dock inte korrekt att kalla personen på Viahov för "flummig hovvårdare", hon är välutbildad och dessutom i flera olika utbildningar.

Men visst kan olika hovslagare/hovvårdare ha olika åsikt om samma hov. Speciellt om det är en hovslagare som främst skor vs en hovvårdare som verkar för barfota.

Du kan testa ladda upp bild på hovarna här så kan du få en bredd av åsikter :). Själv är jag främst AEP-are, men inte bekymrat mig om att ta licens eftersom jag mest vill hålla efter mina egna hästars hovar. Har 7 års erfarenhet av att verka ca 4-10 hästar i månaden och intensivt teorinördande 😅.

Så jag är ingen expert, men tillräckligt erfaren för att kunna ha en liten åsikt om en hov sådär ibland, och jag vet det finns många hov-erfarna här inne på Buke.

Så det är inte orimligt att be om en second opinion digitalt här, då kan du åtminstone få ett hum om huruvida det är läge att ta in en second opinion fysiskt också.

Men generellt: din häst vet bäst, om du vet hur man lyssnar.

Har inget intresse av att lägga upp bilder här eftersom jag inte behöver hjälp/råd angående hans hovar.
Jag har som sagt en utmärkt hovslagare som återigen själv har barfota hästar även om hon även såklart skor.
Jag bad om hjälp vad som skulle kunna passa, inte få "hjälp" att förändra hela hovarna på en fullt fungerande häst 😅
Att utifrån några bilder kunna göra en sån bedömning ger jag noll och intet för faktiskt.
Det är ändå en jäkla skillnad att se häst och hovar live, hur den rör sig osv.

Nu har jag dock fått den hjälp jag behöver, dvs förslag på vad som kan tänkas passa.
 
Har inget intresse av att lägga upp bilder här eftersom jag inte behöver hjälp/råd angående hans hovar.
Jag har som sagt en utmärkt hovslagare som återigen själv har barfota hästar även om hon även såklart skor.
Jag bad om hjälp vad som skulle kunna passa, inte få "hjälp" att förändra hela hovarna på en fullt fungerande häst 😅
Att utifrån några bilder kunna göra en sån bedömning ger jag noll och intet för faktiskt.
Det är ändå en jäkla skillnad att se häst och hovar live, hur den rör sig osv.

Nu har jag dock fått den hjälp jag behöver, dvs förslag på vad som kan tänkas passa.
Det håller jag med dig om, har man fotat sin egna hästars hovar under en tid så lär man sig att det är extremt svårt att tolka hovbilder gälland vinkel, vägglängd, traktens position etc pga kameravinkel. Men en del saker är uppenbara på bilder, som underutvecklade strålar, röta, stretched lamellrand etc.

Så länge som din häst är nöjd, rör sig bra och inte är öm, så är det enda kvittot du behöver :).

Men jag tycker att det är fel att döma ut och hänga ut yrkesverksamma personer i onödan.
 
Det håller jag med dig om, har man fotat sin egna hästars hovar under en tid så lär man sig att det är extremt svårt att tolka hovbilder gälland vinkel, vägglängd, traktens position etc pga kameravinkel. Men en del saker är uppenbara på bilder, som underutvecklade strålar, röta, stretched lamellrand etc.

Så länge som din häst är nöjd, rör sig bra och inte är öm, så är det enda kvittot du behöver :).

Men jag tycker att det är fel att döma ut och hänga ut yrkesverksamma personer i onödan.

Nu har han inget av detta 😊

För mig är det inte i onödan då jag är helt övertygad om att personens råd skulle göra mer skada än nytta på min häst om jag hade följt dem.
Tycker faktiskt man ska vara väldigt försiktig med den typen av råd efter några bilder.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 812
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 397
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp