Från järnskor till barfota till..?

emma-vsm

Trådstartare
Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på?

Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en inflammation i strålbensbursan. Har förr haft ganska trasiga hovar och dragit av en del skor. En period testade vi razer skor men det var innan inflammationen i bursan upptäcktes.

Hur som helst, hon blev dräktig och jag övervägde att inte ens ta av skorna eftersom hon är så känslig och väldigt ömfotad på vissa underlag. Tog av skorna iaf och hon har varit barfota ett år nu.
Det är helt otroligt vilken hovkvalitet hon har fått! Hovis är lika chockad som jag!

Jag började sätta igång henne för ett par månader sen, fortfarande barfota. Fick såklart anpassa ridningen utifrån underlaget eftersom hon fortfarande är öm och går och tassar exempelvis på grus. Har känt mig ganska begränsad i min ridning på det sättet, men på mjukt underlag (ridhus och offroad i skogen) har ridkänslan varit helt fantastisk! Lätt, smidig, balanserad, rörelserna flyter liksom.

Såg fram emot skoningen i veckan eftersom jag då kan rida mer som jag vill och brukar (ute, oavsett underlag). Och hon är absolut mindre öm på grus, trampar på bättre och går inte och tassar. Men i ridhuset är ridkänslan lite lite annorlunda. Det är verkligen detaljer men känslan är lite tyngre, kanske något stummare. Hade jag aldrig ridit henne barfota hade jag tyckt att hon känns precis som vanligt.

Jag tror inte att jag kommer kunna ha henne oskodd utifrån hur jag rider men funderar på om det finns något beslag som både kan ge den här lätta känslan jag upplevde utan skor men samtidigt skydda tillräckligt vid ridning på grus/hårt/halt underlag. Hovis föreslog aluminiumskor till nästa skoning, jag har ingen erfarenhet.

Vad tänker ni?
 
Aluminiumskor är ju lätta men slits nog väldigt hårt?
Hade hovslagaren det som alternativ hade jag nog testat!

Annars finns det ju väldigt bra och smidiga barfotatofflor idag att kika på. Som man kan använda när man behöver bara.
Ja hovis sa att nackdelen är kortare skoperioder men jag kanske får testa och se hur mycket kortare det blir.
Har funderat på tofflor men det känns som en hel vetenskap som jag i så fall måste nörda ner mig i och har inte riktigt ork just nu! Men det kan absolut vara ett alternativ.
 
Aluminium alla dagar i veckan. Visserligen du får sko lite oftare men det är väl så nära barfota känslan man kan komma. Min farbror som tävlar en del barfota ( han går bäst då, travhäst 😅 ) får använda aluminium när hoven inte räcker till. Vi brukar leta efter de absolut lättaste som marknaden erbjuder. Finns en del att välja på men de borde en hovslagare ha koll på 🤗
 
Antingen någon form av barfota boots eller som du säger aluminiumskor. Dels för att det är så lätta skor - mindre vikt mindre påverkan. Och även sömmen behöver inte hålla upp lika mycket vikt som i sin tur får en mindre påverkan på hoven.
Hur pass kortare skointervaller blir är svårt att säga beror så mycket på din häst, hur du rider, årstiden och underlaget. En del hästar sliter ut skorna jättefort och andra kan gå betydligt längre. Kolla med din hovslagare vad den säger.

Edit
Kom på att ni kan ju kika lite på de skorna med en mer hårdmetall på tådelen. Aluminium hela vägen men just den detaljen gör att skorna håller betydligt bättre. Typ 6-7 veckor vilket är ju som en vanlig skoperiod även för järnskor
 
Senast ändrad:
Du hade kunnat testa en typ av kompositsko. Tex, Easyshoe Performance N/G eller Versa, Duplo, Epona. Är de jag kommer på på rak arm. Min häst gillar verkligen sina N/G!

Sedan kan man ju fundera över varför hovkvaliten blev så mycket bättre barfota. Var det verkligen enbart för att man inte spikade i väggarna eller annat? På min häst känner jag mig väldigt tveksam till att slå på en så styv skor som metall igen och framförallt utan strålstöd.

Hade de någon direkt anledning till inflammationen i strålbensbursan? Man vill ju gärna undvika att trigga något sådant igen/hjälpa till att hålla orsaken stången.
 
Du hade kunnat testa en typ av kompositsko. Tex, Easyshoe Performance N/G eller Versa, Duplo, Epona. Är de jag kommer på på rak arm. Min häst gillar verkligen sina N/G!

Sedan kan man ju fundera över varför hovkvaliten blev så mycket bättre barfota. Var det verkligen enbart för att man inte spikade i väggarna eller annat? På min häst känner jag mig väldigt tveksam till att slå på en så styv skor som metall igen och framförallt utan strålstöd.

Hade de någon direkt anledning till inflammationen i strålbensbursan? Man vill ju gärna undvika att trigga något sådant igen/hjälpa till att hålla orsaken stången.
Jag tänkte att du skulle ha lite bra idéer 😊
För- och nackdelar med kompositsko enligt dig?

Jag kan inte säga säkert varför hovkvaliten har blivit så mycket bättre. Hon har ju inte ridits eller belastats på samma sätt, fått en del extra mineraler pga dräktighet, använt hoven på ett naturligt sätt och jag tänker att hon säkert skulle må bra av att fortsätta barfota om det var möjligt. Sulan har blivit hårdare, mindre trasig i hovväggarna osv. Däremot sliter hon hoven på samma sätt som hon gjort med skor vilket borde betyda att hon belastar likadant (vilket är snett och inte bra såklart).

Angående inflammationen i strålbensbursan kom vi inte fram till en direkt orsak, veterinären sa ungefär att det kan hända om de trampar på nåt vasst typ (och rekommenderade sulor).
 
Hade varit lite lättare om jag hade ett hum om hur hennes hovar ser ur men allmänt så är alla sorterna jag föreslog med strålstöd och många hästar får helt enkelt sämre hovar (nu tänker jag på hela nedre delen av benet och alla inre strukturer, inte enbart den lilla del som hovväggen utgör, som visserligen speglar hur den inre hoven mår) av skor med öppen häl. Sedan så är (med Easyshoe Performance N/G i klar topp pga delad trakt) allihopa med flexibla och låter hoven röra sig mer naturligt, den bakre delen av hoven som utgörs av hovbrosk och inte ben är ju gjort för att göra det. Den främre delen under hovbenet har inte samma behov av flexibilitet så där stör inte en metalsko alls på samma sätt.

Ett sätt att komma närmre barfota och ge strålstöd men där man har en hovis som vill slå på vanliga skor är tex att använda Derek Poupards sula eller liknande. En ny typ av sko lite liknande flappskon tror jag fortfarande går under namnet Hybrid shoe där jag upplever den vara det mest lika järnsko fast med mest fördelar för den bakre delen av hoven jag sett hittills. Grundaren har väldigt mycket info om man vill läsa in sig mer på beslag.

Det mest "kritiska" är väl om de slits för fort, men samtidigt så får hästen snabbt en mer naturlig överrullning också. Beroende på hur den sliter såklart. Generellt verkar vi i Sverige ha jävligt långa intervall på skoning. Utomlands bland aktiva rehabhovslagare så verkar det inte alls vara ovanligt med 3-5 veckor max. För att skodd kommer hoven ju snabbare ut alignment (måste googla svenska ordet) om hästen inte växer helt i balans redan eftersom den inre sliter hovarna själv. Beroende på hur den sliter kan ju detta också hjälpas lite av att skon är mjukare och slits mer.

Lite osäker på hur mycket man får länka men kolla in tex
och respektive Facebooksida med samma namn, här är skoningen med sula jag tänkte på och en svensk sida som limmar med Easyshoe Performance Min häst med Easyshoe Performance N/G har en egen (tom på svar 😅) tråd här och desto mer på min insta såklart 😅

Men lösning beror ju på vilka grundproblem din häst verkar ha.

Min har haft liknande problem som din med bursan samt några andra saker. Med åren så har jag ju insett att det alltid är samma hov och det är den som varit "sämst" på ett sätt alla år också (inte den han tappat flest skor på, tvärtom). Så kanske helt enkelt den är hoven med svagaste inre strukturerna. Då är det klart den skadas först vid stentramp (bursan behandlad och sulor på)/skoavtrampning (sidoligament behövde stötvågor)/vinkeländringar(inflammation i hovleden när strålen fick markkontakt och trakterna rätt höjd för rätt linje genom kron- o hovled).
 
Oj jävlar med inläggen. Nåja 😅

En nackdel man ofta hör är glidmomentet. Det är varierande men generellt ger mjuka boots mest friktion om det är det man är rädd för. Sedan varierar det massor med olika applikationer beroende på deras material, underlag, temperatur, och slitage. Tycker inte man kan säga "hästen behöver metallskoglid!" Och att resten blir för stumt. Metallskor är dessutom jävligt mycket halare än barfota oftast och hästen är väl snarare gjort för att gå barfota om något. Och även barfota påverkas glider mycket av hur hoven mår (hur mycket i yta, höjd till marken och material i strålen främst) och hur den är verkad (höjd och vinklar på hovvägg, sula, hörnstöd, stråle tillsammans). En väl fungerande barfotahov har tex mycket bättre grepp på blankis än jag trodde (skulle aldrig vilja gå ens över en isfläck barfota trots det dock!!!) Pga en stråle i rätt balans och friskt material ger mycket mer grepp än man tror, är inte som att hoven sladdar runt på hårda kanter av hovvägg. OM hästen är bekväm med en sådan hov såklart, vissa är de inte och då kommer de heller aldrig få det greppet.
 
Titan skor skulle nog passa damen bra, lätta och slitstarka, men dyyyra. Överlever lätt tre fyra verkningar dock om hovis inte förstör dem när hen tar av dem. Fås både med och utan "brodd"
 
Svåra att hitta 5 sidor google ger bara piercing... Skal ägna lite mer tid att söka i kväll när jag parkerad i Kalmar för natten.
 
Slår ett slag för scoot boots! Lätta att ta av och på och min häst reagerade inte alls första gången hon hade på sig dem.
Här är vi o klättrar i berg 💪🏼
0B0A0FF0-E210-4841-B0B8-92DC98E1A2DD.jpeg
 
@the_connemara Tack för alla tips! Ska kolla din insta lite noggrannare också. Jag önskar jag hade energi att nörda ner mig mer men ska läsa lite utifrån dina tips!

@Pegasus63 Jag funderade faktiskt på titan och undrade om det görs skor av det. Det är ju lätt men väldigt hårt, svårt att forma efter hoven? Förstår att dom är dyra men ska absolut kolla upp! Skulle inte förvåna mig om det är exakt det prinsessan kräver.

@karamelldrottningen Tack för länken, ska läsa!

@Nepenthe Tack! Jag har noll koll på bootsdjungeln så jag börjar kolla upp ditt tips! Är dom svåra att hitta rätt storlek/form som passar hoven? Hur är hållbarheten?
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 812
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 397
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp