Från PC till mac och ångrat sig?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag har tänkt ett tag att min nästa dator kanske ska bli en mac, men eftersom jag trodde att det låg ett tag fram i tiden så har jag inte direkt tänkt klart kring det hela.

Min hårddisk har dock dött så det blir en ny dator. Jag har alltid haft PC och varit nöjd med hur de fungerar och har egentligen inga skäl till att vilja gå över till mac. Jag har dock både iphone och ipad, så någon typ av vana vid apple har jag väl.

Det känns som att fler och fler runt mig har gått över till mac också, och vad jag vet är ingen missnöjd, förutom min far som kanske inte är helt övertygad om att mac var det bästa valet han gjort i sitt liv, men jag tror inte att han är missnöjd heller.

Det som talar för PC igen är priserna. Skulle jag köpa mac hade jag tänkt göra det i USA, men det går inte nu eftersom jag behöver en dator ganska snart. Eventuellt kan jag få rabatt här men det är ändå ganska mycket mer pengar än de andra datorerna jag kikar på.

Vad säger ni som gått över från PC till mac? Är ni nöjda med bytet? Finns det något ni saknar? Något ni numera inte vill vara utan? Och såklart, vad använder ni datorn till?
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag gick över från Mac (fyra års användning) tillbaka till PC och är helnöjd, skulle köpa ny Mac men fick mycket bättre PC för samma pengar.
Mac har också sina fördelar men bara för att andra börjar köpa mac och man har iPhone och iPad ska man inte behöva byta och börja lära sig nytt när man kan få en bra PC som man är van vid.

Det här är mina personliga åsikter, jag har ingenting emot Mac förutom priset men jag måste tillägga att jag INTE tycker om Windows 8 som alla nya datorer kommer med. Hoppas allt löser sig och blir det bästa för dig
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag har haft min mac i dryga året nu och är störtnöjd! Den är underbar!

Ja, priset skiljer men i mina ögon (ingen datorexpert dock) så skulle du ändå få betala ganska rejält för en likvärdig PC.
De flesta billiga PC är rena skitdatorer.

Jag kan inte komma på något jag saknar alls. Inget som jag inte skulle kunna köpa till iallafall.

Jag tvingas ibland sitta vid PC och då känner jag mig totalt handikappad. Framförallt så ÄLSKAR jag alla kommandon man kan göra med styrplattan på mac. Den har typ revolutionerat mitt datorliv :D
Tycker också datorn funkar bättre, är snabbare, lättare att hantera osv.
Dessutom är min dator (macbook air) så jäkla smidig!

Jag använder min macbookair 13" till skolarbete, vanlig surf, laddar ner film och serier, ser på mycket film och serier, redigerar lite foto.
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Svar på bägge, typ. :p

Något som stör mig med mac är att jag dels måste fixa adapter till hdmi (eller apple tv) och att det inte finns (eller finns gör det kanske, men inte i min prisklass) med nummertangenter till höger på tangentbordet... Som det är nu jobbar jag mycket i excel med siffror i skolan och då är det sjukt smidigt. Kanske inte kommer behövas efter juni dock när jag är färdigpluggad, men det beror på vad jag får för jobb. :p

Lära mig helt nytt blir det inte, liiite mac kan jag (men inte mycket), och lära sig nytt windows blir det ju ändå i och med win 8.

Sen klarar jag mig gott och väl med de PC som finns som kostar cirkus hälften av vad en mac kostar... Och så känns det surt att köpa en mac nu och inte när jag är i usa... får betala så mycket mer då! :D
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag stod vid ungefär samma vägskäl för flera år sedan. Hade förbrukat 4 laptops (PC) som alla saggat ner och såsmåningom dött. Backade på priset för en Macbook, men till slut bytte jag. Bästa jag gjort på år och dag.

För tre veckor sedan gjorde jag slag i saken och beställde en ny stationär Mac. Trots priset, får jag väl säga. Efter att ha haft uteslutande Mac till allt utom lön- och fakturering, gick det till slut inte längre i den dagliga jämförelsen. Och då har jag ändå en skräddarsydd Dell som PC, inte något hemmaskit direkt.

Prislappen är obehaglig, men totalupplevelsen överväger. Inga virus, inga konstiga funktioner som kommer och går, ingen uppstart-tid. Allt är 60 gånger snyggare och fungerar ungefär 4 gånger så bra.

Nu blir jag tyvärr tvungen att köra Windows på Macen (den stationära) när det kommer till vissa program, men allt som finns för Mac köper jag nytt för att slippa köra i W-miljö.

Jag får uppdatera senare i den här tråden, tyvärr är det 4-5 veckors leveranstid på den Mac jag beställt.
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag har haft min MacBook Pro i några år nu, sambon är minst lika nöjd med sin MacBook Air som han har haft i ett par år den med.
Aldrig, aldrig mer PC!
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

+lewellyn

Tack för input!

Joo, jag känner nog mer och mer att jag vill gå över till mac, just för att slippa mycket av problemen som PC innebär. Efter att ha jämfört priser finns det dock inte en suck i helvetet att jag köper en mac i Sverige. Jisses vad priserna skiljer här och i USA! :eek:
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Ja, det var verkligen att hålla andan när jag lade beställningen för någon vecka sedan. Jag började inte skratta hysteriskt förrän jag kom ut i bilen ;)
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Haha... :D

Det är så himla svårt bara, för många av argumenten för mac är liksom ickeargument för mig (tex lättanvänt, jag har ju inte direkt några problem med att använda en PC). Men många av argumenten mot är också fåniga... Men jag vill inte impulsköpa något för 10 000 så jag avvaktar lite och testkör pappas mac ordentligt i sommar, så får vi se vad det blir.

Tills vidare får det bli en billigare PC för mig, som förhoppningsvis håller tills jag är färdig med mitt exjobb. En anledning är dessutom att jag inte riktigt har lust med stressen som kan bli att lära om till mac, medan jag har en tidspress på mig att hålla exjobbsdeadlines. :p
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag bytte för snart 3 år sedan (från PC till Mac), lätt bästa jag gjort. Batteritid, hållbarhet på nämnda batteri, stabilitet, frånvaron av virus osv. Jag är supernöjd, går aldrig tillbaka :love:
(har en ratig liten PC här i en låda om jag skulle stöta på något som Macen inte klarar, men det har inte hänt än)
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Alltså, jag har haft Mac sedan 1998 eller så, och jag tycker alltid det är svårt att motivera exakt varför jag föredrar OS X framför Windows. Ofta är det ganska små saker, så för någon som inte haft några problem med sina datorer och känner sig hemma i Windows så ser jag faktiskt ingen större anledning för dem att byta. Det kanske blir jobbigare att lära om än att bara fortsätta som innan.

Ett argument har i alla fall varit att jag aldrig har köpt ny dator för att den gamla blivit seg och konstig eller bara plötsligt slutat fungera - jag har bytt datorer för att jag antingen spillt någonting i dem, eller för att de blivit så gamla att de inte klarar av nya tekniker. Min andra bärbara Mac, en iBook, inköptes 2001, och den fungerar fortfarande. Till och med så pass bra att jag för några år sedan lånade ut den (då 8 år gammal) till en datorlös kompis, och hon blev så frälst av hur bra den fungerade att hon sedemera köpte sig en Mac (som hon nu haft i fyra felfria år, och hon börjar önska att den kunde gå sönder så hon med gott samvete kunde köpa sig en Macbook Air).

Som jämförelse gick min mamma igenom 3 olika PC-laptops i mellanprisklassen under tiden jag hade ovanstående dator som förstadator. Macen blev billigare i slutändan ändå... inklusive ett hårddiskbyte. (Å andra sidan är min senaste Macbook Pro något av ett måndagsexemplar som haft diverse småproblem, så Apple är verkligen inte felfria. Inget av problemen har dock hindrat mig från att använda datorn.)
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Det är ju lite så det känns, att det finns få argument som faktiskt "håller" eller vad man ska säga, i alla fall för mig. Jag har aldrig haft krånglande datorer, tills nu... Så nu är jag lite sugen som sagt, just för att slippa krånglet! Det där med att datorerna inte blir gamla tex. Fast å andra sidan tycker jag om att behöva köpa ny dator titt som tätt, det är ju kul att få nytt... ;) Fast å andra sidan har jag aldrig bytt dator bara för skojs skull, utan för att den gamla gått sönder eller så, men inom rimlig tid eller hur man ska säga. :) Och min iphone är några år, och den är jag ju inte det minsta trött på, trots att det "bara" är en vanlig 4a.
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag tycker verkligen det är jätteskönt att slippa byta dator med allt strul det innebär, förlorade grejor etc.

Nej, Mac är inte heller problemfritt, men när det kommer är det EN grej som inte smyger, det är hyfsat lätt att åtgärda (hittills) och att den inte har någon som helst uppstarttid tycker jag är tillräckligt för att gottgöra när det väl kommer något som inte fungerar optimalt.
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Nu har jag, tack och lov, inte förlorat något viktigt i det här bytet (tror jag inte, inte lagt över något men allt ska ligga på en extern hårddisk). Inte heller i förra bytet blev jag av med något, om jag minns rätt inte i bytet innan det heller. Men att byta för att man VILL och inte för att man MÅSTE i ren panik för att datorn antingen dött eller är döende låter inte dumt. ;)

Ska leka med pappas mac i sommar och se vad som händer. Tittade lite på några idag när jag köpte min nya, och dom är ju så fina... Vilket jag inte tyckt förut så dom lyckas ju ändå får man säga. ;)
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Bytte nyligen PC till Mac. Bästa köpet någonsin! :D Blev en Macbook Air och jag är helnöjd :)
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Men liksom varför är den så bra? :D
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Personligen kommer jag aldrig byta - men så gillar jag att game:a och det är ju inte direkt Apples specialitet - för jag betalar inte dyra pengar för en Mac om jag ändå ska ha windows på den. Dessutom (iom att jag bara kör stationärt) så kan jag bygga en bättre PC för lägre pris än en Mac.
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Jag bytte till Mac för drygt ett år sedan, har ingen anledning att byta tillbaka till PC, tycker mycket bättre om Mac :) smidig, snygg, bra mediamöjligheter, fotar en del och håller på med bilder osv. Samt redigerar filmer osv, iMovie är ju toppen och allt därtill. Älskar min mac :D Jag har bara bråkat med de PC jag haft innan..
 
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Men liksom varför är den så bra? :D

Har du känt på en air någon gång? Den är liksom helt ljuvlig! Snygg, smidig, superlätt utan att vara liksom för liten och dålig som de flesta mini-PC är.

I :love: macbook air!

Och det är ju bara insidan.
Startar på 1 sekund jämfört med flera minuter på PC. Stänger av lika snabbt.
Hänger sig typ aldrig vilket de flesta PC jag någonsin jobbat med gör titt som tätt.
Pekplattan är guld för att hantera en laptop utan mus. Jag kan inte alla kortkommandon men shit vad de jag använder underlättar!
Batteritiden är lång, jag har nästan aldrig med mig sladden.
Programmen funkar superbra.

Jag kan hålla på hur länge som helst. Det finns liksom inga nackdelar för min del :)
 
Senast ändrad:
Sv: Från PC till mac och ångrat sig?

Att MAC är mer lättanvänt än PC innebär för mig inte att PC är svårare att använda, men PC är omständigare. Allt känns mycket mer genomtänkt på en MAC, den är så mycket smidigare att använda. Alla kortkommandon, smidigt att växla mellan program etc. Dock ska jag erkänna att det tog säkert 3 mån efter bytet för mig att inse detta och kunna programmera och använda min MAC ordentligt. När jag hade PC hade jag aldrig upplevt den som svår eller krånglig eller ologisk, men efter att ha bytt kan jag bara sucka åt PC.

Sen har du ju alla fördelar i att den är snabbare, väldigt bra batteritid, snyggare och allt annat som redan nämnt. Dock är det nog fel på min MAC, den laddar "nya" sidor på internet väldigt långsamt (ska jag tex klicka mig in på buke tar det iaf en halvminut att komma in på förstasidan, sedan bläddrar jag snabbt mellan trådar etc) och den kastar ibland ut mig från nätverk eller hittar ingen IP-adress. Det sistnämnda vet jag flera MAC-användare som har problem med. Jag vet även ett par st vars grafikkort klappat ihop inom ett år, och de har fått betala reparationen (nästan samma pengar som en ny dator).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 383
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 782
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 223
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 414
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp