Från svårfödd till tjock, hur lösa?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa vinklar och de kändes väldigt lätt. Muskelfattig/proteinbrist, dvs dålig överlinje och bukig. Hade innan gått i flock på lösdrift med fri tillgång, oklart vilka värden på grovfodret.

Är av halvblodstyp, men grövre typen, så vi talar inte om en slimmad fullblodstyp där det här med revben är något man får räkna med.

Tog till i maj att få henne fin, och jag förvånades över vilka mängder mat hon kunde peta i sig utan att det påverkade hullet. Överlinje etc syntes ganska bra skillnad på rätt snabbt, men hullet låg där det låg lääänge. Legat på lite över 120 MJ hela tiden sen hon kom. Först framåt början på maj hon la på lite hull och blev perfekt i hullet, och det var samtidigt som gräset började spira.

Sen kom betet. Eller, hon gick på bete (naturbete men ganska bra drag i det vet jag sen tidigare år, men helt orört senase 15 åren, betas och slås och det är det) i en vecka, sen var det slut på det nöjet. Hon la helt enkelt på sig i vikt poff av betet. Så jag ströp det, hon har gått på bantarbete med ponnyn. Ponnyn som är lättfödd la på sig lite i början av grässäsongen med, så han fick munkorg. Sen har de gått på bantarbetet båda två (dvs kvar i vinterhagarna, men gräset växer ju även om det ser nedbetat ut hela tiden). Sen ponnyn fick munkorgen på sig går han ner i vikt.

De går in på natten, och båda är hungriga när de kommer in. Inte rabiata och båda är av typen som ständigt håller på att svälta ihjäl. (Den veckan hon gick på bete var damen mätt vid intag).

Hullet det låg kvar högt på damen, ponnyns gick neråt och är idag helt okej. Jag ströp stoets silage, men inte märks det på hullet, hon är fortfarande en tjockis. Och vi talar inte "stor gräsmage" utan man får trycka för att känna revbenen, hon har lagt på sig på klassiska "fettställen" som nacka/mankam, över bogen, över ryggen osv. Och man kan känna revbenen men man får trycka för att göra det. En tjockis helt enkelt.

Hon motioneras relativt hyfsat, går 3 - 5 pass i veckan inkl hårda pass (=rejält svettig, och får jobba rejält). Jag försöker rida varje dag men tyvärr gör jobb att hon blir stående tre dagar varannan vecka, och ibland tillkommer fler dagar (som nu, först sånt jobbsvep, sen en uppsats in och så ösregn/skyfall). Kommer bli något bättre med möjligheten rida varje dag framöver, men jag vet inte hur mkt det kommer göra, kan ju inte rida ihjäl henne heller - särskilt inte på hårda grusvägar och tjockis.

Men jag fattar inte riktigt hur sjutton hon formligen från en vecka till en annan kunde gå från svårfödd i idealhull till en hyperlättfödd tjockis? Visst att vissa behöver gräs för att ta sig i hullet men den sorten brukar inte bli tjockisar.

Hon är pigg och glad och kry i övrigt och inga konstigheter annars (förutom att hon kissar väldigt sen gräset kom)

Men vad fan gör man? Har köpt en greenguard åt henne idag, som jag ska introducera i helgen, men jag måste ju släppa på mer gräs för att kunna introducera den så jag vet inte hur mkt det hjälper. Har för dagen inga gräsfria hagar, utan det finns beteshage och så finns det hage med mindre gräs, som är hårt nedbetad (men som ju växer i samma takt som gräsmattan trots att det inte syns för den gnags ner kontinuerligt)
 
Det kan ju vara så att hon reagerar väldigt på vätskan :) är ju rätt stor skillnad på hö/silage och betesgräs, kanske är känslig för någonting gräset? Fettdepåer brukar ju vara indikatorer på ex IR osv, behöver inte vara något sådant men det visar ju en del på hur det ser ut i ämnesomsättningen eller var man kan säga :)
 
Har samma problem med min. Gick från normal till överviktig bara de sista 2 veckorna. :crazy: Har tyvärr inga tips att ge mer än att sänka fdergivan, men det är svårt när hagen fylls av gräs allteftersom... Min är dessutom konvalescent och bör inte bli tjock. *suck*
 
I princip har du skrivit svaret själv, det tog tid att få upp henne i hull och det kommer att ta tid att backa hullet också. Håll koll på energi intaget, då det är här orsaken finns.
 
I princip har du skrivit svaret själv, det tog tid att få upp henne i hull och det kommer att ta tid att backa hullet också. Håll koll på energi intaget, då det är här orsaken finns.

Fast nu ligger hon ju på ett mycket lägre energiintag jämfört med tex för en månad sen, men är tjockare. Det som är så knepigt att begripa och jag aldrig varit med om förr.
 
Fast nu ligger hon ju på ett mycket lägre energiintag jämfört med tex för en månad sen, men är tjockare. Det som är så knepigt att begripa och jag aldrig varit med om förr.
Det tar tid att vända, du ökade fodret radikalt när hon kom och även det tog tid innan resultat kom. Nu vet du att du har en häst som förmodligen är lättfödd, och får fodra efter det.
Har själv en valack som kunde leva på luft, går han upp under ett bete så är han nästan normalviktig året efter. Därför får jag kontrollera stenhårt under sommaren, ofta tycker folk att jag är knäpp. Men det gäller att få i honom tillräckligt för att täcka behoven, och absolut inget mer.
 
Det tar tid att vända, du ökade fodret radikalt när hon kom och även det tog tid innan resultat kom. Nu vet du att du har en häst som förmodligen är lättfödd, och får fodra efter det.
Har själv en valack som kunde leva på luft, går han upp under ett bete så är han nästan normalviktig året efter. Därför får jag kontrollera stenhårt under sommaren, ofta tycker folk att jag är knäpp. Men det gäller att få i honom tillräckligt för att täcka behoven, och absolut inget mer.

Jag vet ju iofs inte hur mycket fodret ökade med. Även med dåliga värden lär hon på fri tillgång petat i sig försvarliga mängder. Däremot ökade helt klart proteinet.
 
Jag hade kollat om hon är IR.

Inga depåer eller övriga tecken på IR dock. Utan gått upp av gräset är "det enda". Skulle gärna göra en IR-koll bara ändå, men det är så jäkla knöligt få till tyvärr :/

Däremot minsta tecken , eller om det inte går få ner hennes hull med Gg så får jag försöka få ihop så det går att testa henne iom ingen historik bakåt.
 
Det kan ju vara så att hon reagerar väldigt på vätskan :) är ju rätt stor skillnad på hö/silage och betesgräs, kanske är känslig för någonting gräset? Fettdepåer brukar ju vara indikatorer på ex IR osv, behöver inte vara något sådant men det visar ju en del på hur det ser ut i ämnesomsättningen eller var man kan säga :)

Nej inte bara vätska, därför jag förtydligade att hon lagt på hull på klassiska"fettställen". Inga depåer än iaf utan "vanligt" tjock.
 
Har läst din tråd några gånger under dagen sen jag såg den i fm. Jag fattar fortfarande inte vad det är du 1) undrar 2) är förvånad över ? :crazy:
 
Har läst din tråd några gånger under dagen sen jag såg den i fm. Jag fattar fortfarande inte vad det är du 1) undrar 2) är förvånad över ? :crazy:

Tja det står ju i klartext. Så jag kan nog inte hjälpa dig med förståelsen där. Men andra har ju förstått och svarat så det går ingen nöd på mig.
 
Tja det står ju i klartext. Så jag kan nog inte hjälpa dig med förståelsen där. Men andra har ju förstått och svarat så det går ingen nöd på mig.

nej det står inte i klartext och många har ju svarat med svar som inte alls innebär att de för den skull egentligen förstår varför och vad du frågar ? Läs ditt inlägg igen så förstår du kanske vad jag undrar om ang 1) och 2) ?
Drygt svar i övrigt - det är du som valt att fråga och bett om svar .
 
nej det står inte i klartext och många har ju svarat med svar som inte alls innebär att de för den skull egentligen förstår varför och vad du frågar ? Läs ditt inlägg igen så förstår du kanske vad jag undrar om ang 1) och 2) ?
Drygt svar i övrigt - det är du som valt att fråga och bett om svar .

Det var ett inlägg från dig i klassisk "mackanstil", dvs någon form av inlägg som inte säger något och mest innehåller någon form av kritik eller ifrågasättande. Möjligen därför mitt svar uppfattades som drygt. Det var inte min avsikt. Utan min avsikt var en art att förklara att jag inte kan ge dig en förklaring som du förstår/är bättre än det som står om du inte förstår av att läsa tråden.

Huruvida andra svarat utan att förstå eller ej låter jag de avgöra, men jag har i alla fall fått svar som jag anser är utefter det jag undrat och även relevanta och ger bra svar utefter det jag undrade.

T ex Boj har svarat att lång tid att gå upp innebär troligen lika "trögt" att få ner i vikt, och att hästen troligen är en lättfödd och sen gjort paralleller till sin som om den blir tjock om sommaren tar mycket lång tid på sig att gå ner. Tex centaur har svarat att hen skulle testat för IR, dvs att en anledning kan vara IR. Osv.
 
Ja, det finns hästar som är svåra att få upp i hull och som sedan är lika svåra att få ner i hull och det finns hästar som både tappar och lägger på sig snabbt. Man lär sig ganska snabbt vilken kategori ens häst tillhör och mer komplicerat än så är det väl inte?
 
Ja, det finns hästar som är svåra att få upp i hull och som sedan är lika svåra att få ner i hull och det finns hästar som både tappar och lägger på sig snabbt. Man lär sig ganska snabbt vilken kategori ens häst tillhör och mer komplicerat än så är det väl inte?

Nej troligen inte. Jag har dock aldrig mött någon sådan förr. Så för mig var det som jag skrev knepigt att förstå. Jag har haft tex unghästar som varit svårfödda som just unga men sen i tex 3-4 årsåldern eller när de kastreras "plötsligt" blivit lättdödda. Men faktiskt aldrig mött en vuxen häst som "pang poff" gått från att kräva enorma mängder mat/energi till att så snabbt knappt behöva någon mat/energi alls. Så för mig är det nytt - och förbluffande. Även det att inte få reaktion neråt förhållandevis fort. Jmf med tex ponnyn, sådana har jag haft flera. Går upp blixtsnabbt om han får för mycket - men går ner nästan lika fort om man drar ner på maten.

Det ger visst huvudbry med damen även då det är jävligt opraktiskt att ha en sådan inför grässäsong. Men att få en förklaring till varför krävts så mkt mat så länge för att få minsta skillnad, sen poff tjockis men ingen reaktion vid sänkning av maten underlättar. För det är säkert självklart för tex dig - men jag som under åren haft både lättfödda, svårffödda och normalfödda har aldrig mött någon som "betett" sig som den här fröken.

Greenguarden har kommit igår. Återstår se om hon alls kommer acceptera att ha den på sig dock
 
Det är väl helt enkelt mer energi i betet än i grovfodret.

Nej och ja typ. Hon blev tjock på en veckas bete. Där var helt klart mer energi i. Men det hon går på nu/gått på senaste månaden är betydligt mindre energi i (än vad hon fick i sig per dygn med vinterfoderstat). Hade det varit så enkelt som att det gräs Hon får i sig nu hade varit mer än via vinterfoderstat så hade det varit fullt begripligt och inget konstigt. Men hon får mindre MJ nu än i vintras/våras.

Men kan det på vissa hästar vara lika "trögt" att få ner dem i vikt som att få upp dem i vikt som vissa vittnat om i tråden förklarar det varför jag inte ser någon skillnad (än) fast maten är strypt. Så är väl "bara" att se till att maten inte oavsiktligt ökar och så vänta på att vikten vänder neråt. För det ska/bör den iom mindre MJ. Men tog det 3 mån få upp henne i normalhull är en månad för att få ner i normalhull från att ha blivit lite tjock inte tillräckligt med tid att se skillnad på.

För otålig matte helt enkelt.
 
För otålig matte helt enkelt.

Tålamod är en dygd. :D

Nu har inte jag en frisk häst (hon har PPID) så det är inte riktigt jämförbart men hon blev smällfet förra sommaren av att gå i gräshage dagtid. Tog nästan 4 månader innan hon var nere i normalvikt igen för jag kunde inte strypa tillgången på foder alltför mycket för då rymde hon både ur hagen på dagtid och ur boxen på natten (jajamen, hon lärde sig öppna boxlåset så jag fick kedja fast dörren.:eek:).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 650
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 609
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: Kicki081
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp