Från svårfödd till tjock, hur lösa?

Jag hade för låg tilltro till henne... 2h med greenguard och poletten har trillat ner och hon äter med den!

Eller så har hon haft GG förr. Jag vet ju inte, men jag tror inte det med tanke på hur hon betedde sig första timmen.
 
Mitt sto kunde lätt försörja sig med greenguard på magert bete, men jag försåg ändå henne med extra TS för att slippa ev koliker. Jag tror ändå att vår uppskattning om behovet ligger lite på överkurs om du förstår.
 
Mitt sto kunde lätt försörja sig med greenguard på magert bete, men jag försåg ändå henne med extra TS för att slippa ev koliker. Jag tror ändå att vår uppskattning om behovet ligger lite på överkurs om du förstår.

Tänkte du på att de släpps på mer bete för att hon får GG? Det är temporärt för hon ska lära sig. Lite osjysst försöka få henne att lära sig i en nedbetad hage där de knappt får i sig alls med GG. Men de ska få gå där sen igen. Jag ser ju på ponnyn hur väl han stått sig/inte stått sig med GG på det. Låt oss säga att han inte riskerar att omhändertas av djurskyddet pga undervikt direkt ;P

Fast även jag ger extra TS, de går in halva dygnet och får då silage. Mindre än de får på ett halvt dygn vintertid men ändå. Just av anledningen du nämner, att jag vill säkerställa TS (och för ponnyn minska risken för magsår, han har haft det två ggr - dock flera år sen men då jag inte vet vad fan som utlöste och han uppenbart är en känslig så..) och så det där med uppskattningen ;)

Damen har fått skav på hakan, riktigt fult ett av GG. Suck att de inte kan göra munkorgar i vettiga storlekar. Hon har ändå en X-full GG. Har provat sätta fårskinn där, om det hjälper. Men grundproblemet är att mjuka kudden under hakan tar i bakkant av korgen varje gång hon tuggar - dvs den skulle behöva vara större. Men det finns ju inte =/
 
Är hinkmodellerna lika illa i skavhänseende?

Jag tycker inte om hinkmodellerna, men de finns inte i tillräckligt stor storlek de heller tyvärr. Jag har ju haft flera hästar med begränsare, och de flesta har inte fått skav. De som fått det så vissa har fått det av hink och andra av gg, så är nog individuellt. Den här damen är skavkänslig med =/
 
Jag är av den åsikten att hästen ska få slita lite för maten, självklart använder jag inte i GG i nedbantad hage. Men ska de gå utan så mår de bäst av att få slita lite, och leta efter mat. När de går på bete, även om det är kort så brukar de ändå få isig de MJ och kanske även protein för behovet. Så jag kan ge halm, eller halm uppblandad med lite hö för extre TS.
 
Jag tror gräs ger betydligt mer än mpnga tror. Mitt fbl matar jag som en dåre vintertid, över 130 mj. Sen kommer gräset i maj, poff äter hon det plus två kg fjolårshö men är ändå småtjock. Jag tror det tillhör naturen, ston ska lägga på sig såhär års till betäckning.
 
Jag tror gräs ger betydligt mer än mpnga tror. Mitt fbl matar jag som en dåre vintertid, över 130 mj. Sen kommer gräset i maj, poff äter hon det plus två kg fjolårshö men är ändå småtjock. Jag tror det tillhör naturen, ston ska lägga på sig såhär års till betäckning.

Ligger säkert en hel i det. De som jag haft och som behövt sådana mängder MJ som den här vintertid har varit fullblod. Där är det kanske mer naturligt att inte ens klöverbete fått dem att tjocka på sig överdrivet. Den här är ju inte direkt fullblodsmodell ;)

Men GG verkar funka bra. Reducerar intaget REJÄLT för henne (ponnyn är lite smartare), men hon är nöjd och glad att gå och äta sina strån. Dessutom rör hon sig mer med GG. Så vikten är stoppad och det trots att jag ökat på silaget hon får inne till det dubbla.

Apropå drag i bete så proteinet i betet är iaf milt sagt rejält redan. Med GG och därmed rejält reducerat bete så kissar hon normalt igen och blir inte tjock i benen av att stå inne.
 
Men jag fattar inte riktigt hur sjutton hon formligen från en vecka till en annan kunde gå från svårfödd i idealhull till en hyperlättfödd tjockis? Visst att vissa behöver gräs för att ta sig i hullet men den sorten brukar inte bli tjockisar.
Det är inte så konstigt ändå tror jag. Det var väl importen från danmnark? Jag skulle tro att hästen förmodligen var en aning stressad där kanske, därför inte la på sig och nu har den lugnat sig, kommit till ro mera och därför blivit lättfödd. Man ska inte underskatta vad stress kan göra med hullet, alltså även ifall dom inte så att säga agerar stressade. Min häst stod på en större anläggning när jag köpte honom och han åt otroliga mängder med mat och var ändå smal, när jag flyttade honom till ett lugnare stall så gick han från svårfödd till otroligt lättfödd och förblev sådan.
Men vad fan gör man?
Man rider och motionerar dom mera, jag hade GG på min 12 timmar per dygn och 12 timmar utan och han höll vikten på det. Dock med mycket träning, skulle jag rida mindre skulle jag nog fått ta bort honom från betet helt och hållet.
 
Det är inte så konstigt ändå tror jag. Det var väl importen från danmnark? Jag skulle tro att hästen förmodligen var en aning stressad där kanske, därför inte la på sig och nu har den lugnat sig, kommit till ro mera och därför blivit lättfödd. Man ska inte underskatta vad stress kan göra med hullet, alltså även ifall dom inte så att säga agerar stressade. Min häst stod på en större anläggning när jag köpte honom och han åt otroliga mängder med mat och var ändå smal, när jag flyttade honom till ett lugnare stall så gick han från svårfödd till otroligt lättfödd och förblev sådan.

Man rider och motionerar dom mera, jag hade GG på min 12 timmar per dygn och 12 timmar utan och han höll vikten på det. Dock med mycket träning, skulle jag rida mindre skulle jag nog fått ta bort honom från betet helt och hållet.
Det är min erfarenhet oxå. Det är säkert så med din häst Alex att den har kommit till ro och tillgodogör sig maten.
 
Det är inte så konstigt ändå tror jag. Det var väl importen från danmnark? Jag skulle tro att hästen förmodligen var en aning stressad där kanske, därför inte la på sig och nu har den lugnat sig, kommit till ro mera och därför blivit lättfödd. Man ska inte underskatta vad stress kan göra med hullet, alltså även ifall dom inte så att säga agerar stressade. Min häst stod på en större anläggning när jag köpte honom och han åt otroliga mängder med mat och var ändå smal, när jag flyttade honom till ett lugnare stall så gick han från svårfödd till otroligt lättfödd och förblev sådan.

Man rider och motionerar dom mera, jag hade GG på min 12 timmar per dygn och 12 timmar utan och han höll vikten på det. Dock med mycket träning, skulle jag rida mindre skulle jag nog fått ta bort honom från betet helt och hållet.

Ja danskan. Fast hon har varit i Sverige sen hösten -15. Dock vet jag inte hur mycket hon flyttat runt. Kom till försäljningsstallet i dec 15 och mig feb -16. Tog ett bra tag för henne att landa, inte så hon upplevdes stressad men däremot avstängd. Och hon är en ganska passiv hanterare. Så stress kan absolut ha spelat in! Det borde jag tänkt på själv...

Öka träningen är som jag skrev svårt just nu - men GGn verkar som sagt göra susen, skönt!
 
Det är min erfarenhet oxå. Det är säkert så med din häst Alex att den har kommit till ro och tillgodogör sig maten.

Jo jag tror ni verkligen har en poäng där, fattar inte att jag inte tänkte på det själv :O Har ju i övrigt konstaterat att hon mer och mer landat och vad det gjort för skillnader. Borta är den avstängda lite avvaktande hästen, istället har jag femhundra kilo kelgris som dessutom visar mer personlighet och karaktär för varje dag
 
Men hon får mindre MJ nu än i vintras/våras.
I det läget när det bara fortsätter att gå uppåt i hull så skulle jag mata i henner mer mat. Endast då kan du vara säker på att hästen verkligen blivit lättfödd eller om det är så att den svullnar upp för att den får för lite foder. Har haft flera stycken såna vuxna individer.
 
I det läget när det bara fortsätter att gå uppåt i hull så skulle jag mata i henner mer mat. Endast då kan du vara säker på att hästen verkligen blivit lättfödd eller om det är så att den svullnar upp för att den får för lite foder. Har haft flera stycken såna vuxna individer.

Fast det märktes väldigt tydligt redan vid betessläpp att hon blivit mer lättfödd. Men jag förstår hur du menar och det är väl värt att ha med i åtanke.
 
Tillägg: Med reducerat intag av bete så är hullet bra. Nåt extra kilo, men inte tjock. Dessutom slutade hon dricka som en kamel och kissa floder samt fylla i benen när hon stod inne, dvs hon har inte samma proteinöverskott att göra av med nu.

Hon går 12-14 h på bete med greenguard. Den begränsar verkligen intaget för henne, rejält. (Hennes sidekick får i sig betydligt mer via sin GG). Inne får hon totalt 6 kg silage samt fri halm. (I vintras fick hon 14 kg silage, en del kraftfoder för proteinet samt halm, så får knappt halv vinterfoderstat inne).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: Kicki081
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 801
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp