Från travare, till ridtravare?

MizzFail

Trådstartare
Jag har fått erbjudande att rida två stycken travare, ridträna alltså, dressyr och uteritter, låta dom vila från travet helt enkelt..!
Jag har ju själv haft travare, men aldrig direkt färskt från travet..

Hästarna är rätt unga, 7 och 5 år,
startat i travet nu sen dom var 2 år vardera.
Sista gången dom startar innan sin vila är den 9 nov, helgen därefter kommer dom till stallet jag och 3 till håller hus.

Jag behöver övningar jag kan göra med dessa hästar när dom kommer,
alltså från ryggen..!
Hört att en av dom är otroligt stark och har bl.a dragit iväg så flera par tyglar dragit åt skogen..

Självklart vill jag ju lära dessa hästar en hel del..
Men skynda långsamt är ju vad man ska göra :p

Ngn med idé?
Ingen tillgång till paddock, bommar o.s.v.
De närmsta bommar jag kan komma är grenar och paddock blir ju gärdet.. hehe..

:banana:
 
Sv: Från travare, till ridtravare?

När hästarna kommer direkt från travet behöver dom få möjlighet att ställa om sig. Och sedan måste dom bygga upp ridmuskler för att orka bära upp ryttare. Men det jag kan rekommendera är skritt, skritt och åter skritt både uppsutten och avsutten över stock och sten.
Det tar tid att få dom från trav häst till ridhäst och vil man att dom ska hålla får man tänka att det tar tid!
 
Sv: Från travare, till ridtravare?

När hästarna kommer direkt från travet behöver dom få möjlighet att ställa om sig. Och sedan måste dom bygga upp ridmuskler för att orka bära upp ryttare. Men det jag kan rekommendera är skritt, skritt och åter skritt både uppsutten och avsutten över stock och sten.
Det tar tid att få dom från trav häst till ridhäst och vil man att dom ska hålla får man tänka att det tar tid!

Ja, tid tar det, de vet jag, hade en lite "ouppfostrad" gammal travare, så lite kan jag ju, men det är aldrig fel med att veta ännu mer :laugh:

Okej, så skritt i skog och mark utan större krav i början?
Helt klart vill jag ju att dom ska hålla lääänge :D

Hur ska man lära dom att så småningom börja söka sig neråt och inte uppåt?

Kan det skapa problem för en häst att bygga ridmuskler om den ska tävlas bakom vagn senare?

Travare är helt underbara, så ser verkligen framemot detta :love:
 
Sv: Från travare, till ridtravare?

Ja, tid tar det, de vet jag, hade en lite "ouppfostrad" gammal travare, så lite kan jag ju, men det är aldrig fel med att veta ännu mer :laugh:

Okej, så skritt i skog och mark utan större krav i början?
Helt klart vill jag ju att dom ska hålla lääänge :D

Hur ska man lära dom att så småningom börja söka sig neråt och inte uppåt?

Kan det skapa problem för en häst att bygga ridmuskler om den ska tävlas bakom vagn senare?

Travare är helt underbara, så ser verkligen framemot detta :love:

En tjej som e travtränare rider en av sina travare i dressyr o när hon var på kurs första gången med honom så sa hon att när hon körde snabbjobb med honom efter helgkursen i dressyr så sa hon bara att så bra som han gick då har han aldrig gått!

jag personligen tycker att en lösgjord travare presterar bättre på banan.
 
Sv: Från travare, till ridtravare?

En tjej som e travtränare rider en av sina travare i dressyr o när hon var på kurs första gången med honom så sa hon att när hon körde snabbjobb med honom efter helgkursen i dressyr så sa hon bara att så bra som han gick då har han aldrig gått!

jag personligen tycker att en lösgjord travare presterar bättre på banan.

Åh, vad roligt!
Då slipper jag oroa mig för det då :bow:
Oj vad orolig man kan bli när man ska börja träna nya hästar då.. hehe :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Träning Jag har ju då gått och ”råkat” köpa en ridtravare (hon skulle slaktas så köpte henne för det priset) och behöver tips på hur man ska...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp