Bukefalos 28 år!

Från utekatt till innekatt

B

beda

Jag flyttar från hus till lägenhet nästa fredag. Det stora bekymret är hur katten kommer klara att bli innekatt... :confused:

Just nu bor vi ute på vischan, med ett fåtal grannar och rena vildmarken bakom knuten. Nisse är ute varje dag, och kommer in på kvällen. När han är ute håller han sig mest kring huset med omnejd. Ingen av våra grannar har sett honom på deras gårdar, och när jag kommer hem med bilen ligger Nisse oftast på bron eller kommer strosandes och vill följa med in innan jag hunnit till dörren. ;)

Vi kommer att flytta till ett ganska tätbebyggt område. Inte stan, men tillräckligt befolkat för att jag ska tycka att katterna inte ska springa ute vind för våg.

Jag kommer först och främst att prova och se om han klarar av att bo inomhus. Lägenheten är på 70-80 kvm (minns inte :D ) så det blir inte så trångt.
Men fungerar inte det får jag fundera på omplacering. Vilket inte känns sådär jättehoppfullt eftersom Nisse dels är ganska reserverad och skygg, och sedan är det inte superlätt att få tag på ett lämpligt hem kanske. Ultimata vore ju en ensam pensionär som bor ute i skogen någonstans där han kan gå fritt. De växer inte på träd, antar jag.

Har ni några tips på hur jag gör för att få detta att gå så smidigt som möjligt?
Något som heter något i stil med "Felliway" har nått mina öron - vad är det och hur fungerar det? Kostnad?

Om inget fungerar är tyvärr avlivning sista utvägen. Jag vägrar stänga in en katt som vantrivs. :(
 
Sv: Från utekatt till innekatt

Kan han gå i koppel? Annars kan ni ju börja träna det redan nu..

Näta in balkong / uteplatsen.... det ger ju lite "ute känsla"

Jag vet att min ena katt skulle kunna bli innekatt, meddans den andra aldrig skulle gå att stänga in.... det där känner du nog bäst själv....lycka till!
 
Sv: Från utekatt till innekatt

Vår katt är utekatt på vintern och ute/innekatt på sommaren.
Innekatt blir han när vi åker ut med båten. Då går han på låda och i sele om han ska går ut.
Visserligen har han gjort så sen han var ett halvår, men det är lika förvånande varje år hur han anpassar sig.
 
Sv: Från utekatt till innekatt

Ofta går det förvånansvärt bra för katter att ställa om sig, men inte alltid. Gör det lättare genom att ha en stimulerande inomhusmiljö: ordentliga klösträd, mycket leksaker, och mycket uppmärksamhet/lek.

Feliway är ett feromonpreparat som "lugnar oroliga nerver". Man köper det hos vet, startkostnad 3-400, sedan 100-150:-/mån. Det fungerar antingen bra eller inte alls skulle man kunna säga, det är individuellt.

Jag brukar rekommendera att man ska ha två katter för att de underhåller varandra bra när inte matte eller husse är hemma. Nu vet jag inte hur gammal Nisse är eller vad han tycker om andra katter, men de flesta katter brukar kunna bli vänner om man introducerar kisse nr 2 när den är liten. Tom min gamle grinpelle (12-årig hane som blev omplacerad hos mig för att han var så agressiv mot de andra katterna) blev "som ny" när han fick en liten tjej att leka med, och jag skulle aldrig drömma om att låta honom vara ensam igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 850
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 367
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Vi kommer troligtvis flytta till radhus till hösten. Nu bor vi i villa långt ute i skogen. Radhuset ligger i hyfsat tätbebyggt område...
Svar
3
· Visningar
1 683
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som...
2
Svar
23
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp