Från vårdbiträde till uska, löneskillnad?

Bifogade filer

  • 1F40F971-E235-41A3-BADF-BE22B0246156.png
    1F40F971-E235-41A3-BADF-BE22B0246156.png
    194,8 KB · Visningar: 63
Vad himla glad jag blir för min systers skull (och alla andra, men det känns mest i hjärtat för hennes skull) av de lönerna du visar!
 
Jag började jobba inom äldreomsorgen förra året, gick in på 24.500kr, (med ob ca 26’) noll utbildad, däremot jobbat som personlig assistent i 12 år innan. Jag studerar nu och blir färdig vårdbiträde våren -23, sen kommer jag då läsa vidare till uska och bli klar med det våren -24 (som det ser ut nu).

Det står vårdbiträde i mitt anställningsavtal redan i dag, men förhoppningsvis går lönen upp lite redan när jag faktist blir utbildad vårdbiträde, sen ytterligare när jag är klar som uska.

Jobbar 50% och studerar 50%, och är med i det sk äldreomsorgslyftet så jag får en heltidslön då kommunen betalar/ersätter mina studier.
 
Vilken kommun är det? Jag ska tipsa alla vänner att flytta dit! Pratat nu med några som jobbar som vårdbiträden kommunalt och trots erfarenhet osv ligger deras grundlön på 19 , allt enligt kommunals lönetabell...
 
Tack för svaren allihop!


1500 kr är det jag hört på min arbetsplats :)

Okej, 1500 före skatt, alltså? Det blir en tusing kvar... visst, det är litegrann, men känns väl inte jättekul det heller, faktiskt.

Alltså, jag har aldrig tänkt särskilt mycket på lönen (då hade jag väl valt ett annat jobb från början och/eller jobbat heltid, vilket jag ju heller inte vill...), men nog tycker jag som sagt att det ska löna sig att man pluggat, det tycker jag.

Ja, 30+. De har ju jobbat ett tag, men man får iaf runt 27 som ingångslön numera, iaf i min kommun.

Det låter ju ändå bra tycker jag, där hade jag absolut varit nöjd(are), då hade det blivit den skillnad jag gärna velat önska mig.
Jag tycker inte att jag har dålig lön nu heller och det tyder svaren i tråden på också att jag inte har, så det var ju kul. Men, som sagt nog trodde/tycker jag att det synas att man pluggat.

Jag började jobba inom äldreomsorgen förra året, gick in på 24.500kr, (med ob ca 26’) noll utbildad, däremot jobbat som personlig assistent i 12 år innan. Jag studerar nu och blir färdig vårdbiträde våren -23, sen kommer jag då läsa vidare till uska och bli klar med det våren -24 (som det ser ut nu).

Det står vårdbiträde i mitt anställningsavtal redan i dag, men förhoppningsvis går lönen upp lite redan när jag faktist blir utbildad vårdbiträde, sen ytterligare när jag är klar som uska.

Jobbar 50% och studerar 50%, och är med i det sk äldreomsorgslyftet så jag får en heltidslön då kommunen betalar/ersätter mina studier.

Du läser samma som jag, jag läser också äldreomsorgslyftet. Det är ju också toppenbra, att vi får plugga med lön :).
 
Min kommun ligger bland de lägsta i länet och jag var underbetald; hade samma lön som ett vårdbiträde trots att jag är utbildad undersköterska och 9 års erfarenhet....Delvis därför jag sa upp mig. Slita för två och dessutom underbetald. Nä fy fan.
 
Okej, 1500 före skatt, alltså? Det blir en tusing kvar... visst, det är litegrann, men känns väl inte jättekul det heller, faktiskt.

Alltså, jag har aldrig tänkt särskilt mycket på lönen (då hade jag väl valt ett annat jobb från början och/eller jobbat heltid, vilket jag ju heller inte vill...), men nog tycker jag som sagt att det ska löna sig att man pluggat, det tycker jag.

Det tror jag, men kan inte säga helt hundra. När jag funderade om jag skulle läsa till uska (började läsa psykiatrikursen) så resonerade jag kring att det är bra att vara utbildad eftersom jag då har mer kunskap om äldre och sjukvård, jag hade arbetat några år så jag tänkte att jag borde ha lite kunskap gratis, och eftersom det är så pass låga löner, men jag trivdes med jobbet så ville jag göra det jag kunde för att åtminstone få lite mer i lön i alla fall.
 
Min kommun ligger bland de lägsta i länet och jag var underbetald; hade samma lön som ett vårdbiträde trots att jag är utbildad undersköterska och 9 års erfarenhet....Delvis därför jag sa upp mig. Slita för två och dessutom underbetald. Nä fy fan.

Men precis, nog ska det synas skillnad!
Att det kan vara så olika mellan kommuner... :confused: Konstigt! Som @Stekspaden skriver också, lön på 19', blir ju bara 13' kvar efter skatt?! Och det är om man jobbar heltid :S

Det tror jag, men kan inte säga helt hundra. När jag funderade om jag skulle läsa till uska (började läsa psykiatrikursen) så resonerade jag kring att det är bra att vara utbildad eftersom jag då har mer kunskap om äldre och sjukvård, jag hade arbetat några år så jag tänkte att jag borde ha lite kunskap gratis, och eftersom det är så pass låga löner, men jag trivdes med jobbet så ville jag göra det jag kunde för att åtminstone få lite mer i lön i alla fall.
Okej :). Ja men precis! Jag har också jobbat i x antal år, men känner ju verkligen att utbildningen ger mig mycket, kanske tack vare att jag och mina klasskompisar har den erfarenhet vi har också...
 
Men precis, nog ska det synas skillnad!
Att det kan vara så olika mellan kommuner... :confused: Konstigt! Som @Stekspaden skriver också, lön på 19', blir ju bara 13' kvar efter skatt?! Och det är om man jobbar heltid :S


Okej :). Ja men precis! Jag har också jobbat i x antal år, men känner ju verkligen att utbildningen ger mig mycket, kanske tack vare att jag och mina klasskompisar har den erfarenhet vi har också...
Jo man tycker verkligen det! Vem vill slita på ett jobb som du inte kan försörja dig på? 2 jobb ?!? Lixom alla jä*la omkostnader ökar ju överallt.
 
Jo man tycker verkligen det! Vem vill slita på ett jobb som du inte kan försörja dig på? 2 jobb ?!? Lixom alla jä*la omkostnader ökar ju överallt.
Jo men precis... går ju bra för mig som är själv o utan bil... Men för andra? :S

Kom på att jag räknade fel innan också, för att jag skulle få den ökning jag önskat mig hade det behövts mer... går ju bort en hel del... så det kan jag nog inte hoppas på, men en ökning vill jag iaf ha.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 145
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp