Bukefalos 28 år!

Från videoband till cd? Går det?

K

Kenaz

Är det någon som vet om man kan "köra över" videosekvenser från VHS och Video 8 (videokameraband) till CD? :confused:
Om det går...Hur gör man?

/Kenaz
 
Jag är ganska övertygad om att det går - man får väl ladda in filmerna i datorn och konvertera dem till ett format som fungerar, och sedan bränna dem på CD. Vet inte vad för program eller så man använder, men det kan du nog hitta information om ganska lätt på nätet.
 
Vart ser jag om det finns ngt grafikkort installerat i datorn?
 
Du har ett grafikkort (det är det som sköter all grafik), men att det har TV-In är ganska osannolikt.

Startmenyn -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> System -> Maskinvara -> Enhetshanteraren.

Maximera "bildskärmskort" (eller grafikkort).
Vad står det där?
 
Det står; NVIDIA GeForce2 MX 200 (Compaq Consumer)
:confused: Vad betyder detta?
Hur går jag vidare?

/Kenaz
 
Heh. Det gjorde det svårare.
Det finns förmodligen geforce2 MX kort med TV-in.
Men förmodligen har ditt kort inte det.

Mycket hjälp jag är. :)
 
Om ditt grafikkort inte har någon TV-in så måste du antingen skaffa ett TV-kort eller videofångarkort. Det ska finnas någon konverteringsbox också (läste det i en datatidning) men jag vet inte hur bra de är. Har både TV-kort och videofångarkort och det senare är absolut bäst men tyvärr var det ganska dyrt... (ca 2700 kr)
Sen bör man ha en stooor hårddisk för film tar mycket plats. Man kan sedan redigera och komprimera filmen och bränna den på CD när man är nöjd. Kolla in på t ex www.datorbutiken.com/se eller www.dustin.se för priser på kort och en sån där konverterare om de har.
Lycka till!
Hälsar Lianda :)
 
På datorns baksida finns ett TV-out uttag...
Vad har man det till då? :confused:
Förlåt alla dumma frågor, men frågar man inte får man inget veta :idea:

/Kenaz
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 052
Senast: Sasse
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
688
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
785
Senast: ptr
·
Hemmet Jag har en luftvärmepump som jag har påslagen denna vinter. Den låter illa. Ofta när jag sitter vid datorn som är precis under den, så...
Svar
12
· Visningar
507
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Avliva aggressiv hund
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp