Bukefalos 28 år!

Från vilken dag ..

Tagliabue

Trådstartare
räknar man första dräktighetsdygnet?

Mitt sto betäcktes första gången den 22 maj, (blev brunstig 21 maj), och sedan har hon betäckts under veckans gång, sista betäckningen tror jag blev den 27-28:e maj.

Jag antar nu att hon är dräktig, (ska kollas 16:e och 30:e dygnet). Men jag sitter här och funderar nu på från vilken dag man räknar första dräktighetsdygnet, är det från första eller sista dagen man betäcker?

Det jag vill veta är givetvis ungefär vilka datum hon kommer att ultraljudas och när jag kan ta hem henne (om hon är dräktig nu vill säga). Ska givetvis prata med hingsthållaren med.
 
Sv: Från vilken dag ..

Man räknar från sista betäckningsdatumet. Eller om man vet när stoet ovulerat. Så 16 och 30 dagar från 27 el 28 maj då.
 
Sv: Från vilken dag ..

De flesta jag känner räknar från den dag man konstaterat en gulkropp. Dvs seminerad på fredagen, gulkropp på måndag, så räknar man måndag.
 
Sv: Från vilken dag ..

Jag puttar upp min egen tråd igen lite då jag har lite funderingar återigen!

Mitt sto åkte ner till hingsten i Stockholm 21 maj, 22 maj betäcktes hon. Denna vecka skulle hon ha börjat brunsta igen, vilket hon gjorde givetvis .. så nu har dom betäckt henne 2 gånger. Troligtvis går hon ur brunst nu till helgen (söndag), jag räknar då 3 veckor igen innan hon ska börja brunsta återigen.

NÄR ska hon då ultraljudas? Hingstägarna brukar ultraljuda 19-20 dagar in i dräktigheten, räknar jag då från nu på söndag? Isf blir det ju runt 8-9 juli som hon ska ultraljudas, och det är ju ungefär då hon bör gå in i brunst igen om hon inte är dräktig, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Från vilken dag ..

Ultraljuda på 16-17 dagar efter sista betäckning. Och är hon inte dräktig då så bör ni ta bakterieprov.
 
Sv: Från vilken dag ..

Hingstägarna brukar tydligen ultraljuda på ca 19-20 dagar då fostret var så litet annars, men jag har svårt att tro att 3 dagar verkligen gör sådan stor skillnad? Ska skriva upp detta så jag lägger det på minnet, det har en tendens att svika mig ibland :o
 
Sv: Från vilken dag ..

Jag ultraljudar mest på 14 dagar efter gulkropp, vilket i praktiken innebär att fostret är kanske 15 dagar. Då är fosterblåsan som en golfboll, och de gånger vi inte sett nåt foster har det heller inte funnits nåt vid senare koll.
 
Sv: Från vilken dag ..

Jag vet inte om skillnaden har något att göra på stoet, detta är ett russ på 123 i manken. Har pratat med vissa vet. som inte ens gör UL på stona pga dom är så "trånga" .. kanske om det har ngt med orsaken att göra. Ingen som helst aning, men jag litar iaf på hingstägarna som hon står hos nu, de har fött upp en del framgångsrika ponnyer.
 
Sv: Från vilken dag ..

Fosterblåsan så tidigt brukar inte skilja i storlek mellan hästar, oberoende på höjd.
Och är ponnyn trång att rektalisera vid 16 dagar så är hon väl det även vid 20?
 
Sv: Från vilken dag ..

Det bör hon ju vara. Men jag har inte en susning, jag må väl fråga för att lära mig något.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 184
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
942
Senast: Raderad medlem 68338
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
535
Senast: Mineur
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp