Frankrike efter nian trav

shia

Trådstartare
Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:)

Började på 4 h gård när jag var 6 år -8 år. På ridskola när jag var 7 samt travskola då också. När jag var nio tog jag ponnylicens å tävlade en av travskolans ponny tills hösten jag var 12 då jag började rida en travare i travstallet där min syrra börjat i. Strax efter jag fyllt 13 flyttade han, men jag fortsatte vara i travstallet (red/rid fortfarande 2 ggr/vecka på två st ridskoler(1 gång på båda) å börja rida in en men tyckte han var för svår just då för mig så var bara i stallet, sela ut osv. I okt samma år kom min passis till stallet. Då 4 år, var svår å köra men supersnäll å hantera å perfekt för mig. Han vart min passhäst från dag ett. Å red in honom, å utbildat. I våras förra året börja jag även köra honom 13 /14 år gammal. Och i somras red å körde jag honom, lärt mig så pass av jonom jag börja om inridningen på den jag påbörjat. I höstas kom vi iväg på pay and ride jag å min passis. Var tänkt han skulle säljas då han tyck ridning är roligare samt inte är så bra i trav, men fick stå kvar så jag skulle ha honom. Så han är som min egna häst, far på träningar varje vecka(dressyr) å tränar för å kunna tävla till sommarn.

Iaf, sen jag var 7 har jag haft dröm att bli montéryttare å kusk, fara till Frankrike efter nian. (var för lång å rida shettis å russ när jag var tio så längtsde då efter att få rida monté på storhäst vilket jag börjsde göra (fick montesadek förra året å red ca 5 ggr i den korta banjobbl) och var mycket roligare å friare känsla än vad jag trott!
Mått dåligt väldigt länge och hästarna och rid och travsporten är det som fått mig att fortsätta kämpa(drömen om frankrike. Att få fara dit å jobba i travstall å rids monté osv är den främsta anledningen jag fortfarande kämpar.) (haft ätstörningsr i 5 år, mobbade tills högstadiet började, men då vsr jag inne på 2 året av ätstörning så mådde fortfarande dåligt. Självskadat 1 1/2 år å i höstas självmordsförsök. Men hästarna har alltid funnits där för mig, tröstat. Fått mig att le när jag helst hade gråtit.)

Iaf, går ju ut nian nästa år, troligen A i det mesta så skulle komma in på det gymnasium jag vill. Men det värsta jag vet är att sitta i skolbänken, jag lär mig 100 ggr mer i stallet! Under lov helger är jag i travstallet(13 hästar nu, rider in 3 sg, utbildar två st varav ena min passhästl) 5 ettåringar som.körs in så får vara med å lära där. Följer med på tävlingar osv. Och när jag är i stallet mår jag bra, jag som har höga krav på mig i skolan osv kän ingen press alls.
Så det jag skulle vilja är att ta ett sabbatsår efter nian å jobba i frankrike i ett travstall ett år. Dels för jag skulle lära mig så sjukt mkt, men även få reda på om detta är vad jag vill, eller om jag ska bli ngt annat. Så jag undrar om det är möjligt tro? Tänkte prata med min syv på onsdag, travtränarn jag är hos kän massor av folk(stora som små tränare, varav en del av dem har träningsgrejs /tränat sina hästar i frankrike) så tror jag skulle kunna hitta ett ställa via honom. Kän även en monteryttate som fixade min sadel åt mig som jobbat ett år hos franc nivard å utvecklades mkt osv där(en av Frankrikes bästa monteryttare osv) pratat med olika lärare på skolan om de tror det skulle avra möjligt, om de vore mina föräldrar skulle de tillåta det osv och hur ska jag tänka när jag övertalar dem osv.
Är det ngn här som har erfarenhet av det?(behöv inte vara travstall men häststall utomlands) vad ska jag tänka på osv.
 
Det första du måste tänka är dina egna språkkunskaper. Är dom tillräckliga för att du ska kunna jobba utomlands?
Det är en massa saker man måste kunna klara av när det gäller att jobba i ett annat land än bara jobbet. Saker som skatt, registrering, tillstånd, försäkringar och inte minst det faktum att du i de flesta länder räknas som minderårig vilket gör att du måste ha ansvarsfrågan klar.

Jag tror att det bästa du kan göra för att förbereda dig för att jobba i ett travstall och med tiden bli proffs som tränare, kusk och/eller ryttare är tyvärr att fortsätta i skolan. Men inte den vanliga utan sök till något av travgymnasierna.
 
Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:)

Började på 4 h gård när jag var 6 år -8 år. På ridskola när jag var 7 samt travskola då också. När jag var nio tog jag ponnylicens å tävlade en av travskolans ponny tills hösten jag var 12 då jag började rida en travare i travstallet där min syrra börjat i. Strax efter jag fyllt 13 flyttade han, men jag fortsatte vara i travstallet (red/rid fortfarande 2 ggr/vecka på två st ridskoler(1 gång på båda) å börja rida in en men tyckte han var för svår just då för mig så var bara i stallet, sela ut osv. I okt samma år kom min passis till stallet. Då 4 år, var svår å köra men supersnäll å hantera å perfekt för mig. Han vart min passhäst från dag ett. Å red in honom, å utbildat. I våras förra året börja jag även köra honom 13 /14 år gammal. Och i somras red å körde jag honom, lärt mig så pass av jonom jag börja om inridningen på den jag påbörjat. I höstas kom vi iväg på pay and ride jag å min passis. Var tänkt han skulle säljas då han tyck ridning är roligare samt inte är så bra i trav, men fick stå kvar så jag skulle ha honom. Så han är som min egna häst, far på träningar varje vecka(dressyr) å tränar för å kunna tävla till sommarn.

Iaf, sen jag var 7 har jag haft dröm att bli montéryttare å kusk, fara till Frankrike efter nian. (var för lång å rida shettis å russ när jag var tio så längtsde då efter att få rida monté på storhäst vilket jag börjsde göra (fick montesadek förra året å red ca 5 ggr i den korta banjobbl) och var mycket roligare å friare känsla än vad jag trott!
Mått dåligt väldigt länge och hästarna och rid och travsporten är det som fått mig att fortsätta kämpa(drömen om frankrike. Att få fara dit å jobba i travstall å rids monté osv är den främsta anledningen jag fortfarande kämpar.) (haft ätstörningsr i 5 år, mobbade tills högstadiet började, men då vsr jag inne på 2 året av ätstörning så mådde fortfarande dåligt. Självskadat 1 1/2 år å i höstas självmordsförsök. Men hästarna har alltid funnits där för mig, tröstat. Fått mig att le när jag helst hade gråtit.)

Iaf, går ju ut nian nästa år, troligen A i det mesta så skulle komma in på det gymnasium jag vill. Men det värsta jag vet är att sitta i skolbänken, jag lär mig 100 ggr mer i stallet! Under lov helger är jag i travstallet(13 hästar nu, rider in 3 sg, utbildar två st varav ena min passhästl) 5 ettåringar som.körs in så får vara med å lära där. Följer med på tävlingar osv. Och när jag är i stallet mår jag bra, jag som har höga krav på mig i skolan osv kän ingen press alls.
Så det jag skulle vilja är att ta ett sabbatsår efter nian å jobba i frankrike i ett travstall ett år. Dels för jag skulle lära mig så sjukt mkt, men även få reda på om detta är vad jag vill, eller om jag ska bli ngt annat. Så jag undrar om det är möjligt tro? Tänkte prata med min syv på onsdag, travtränarn jag är hos kän massor av folk(stora som små tränare, varav en del av dem har träningsgrejs /tränat sina hästar i frankrike) så tror jag skulle kunna hitta ett ställa via honom. Kän även en monteryttate som fixade min sadel åt mig som jobbat ett år hos franc nivard å utvecklades mkt osv där(en av Frankrikes bästa monteryttare osv) pratat med olika lärare på skolan om de tror det skulle avra möjligt, om de vore mina föräldrar skulle de tillåta det osv och hur ska jag tänka när jag övertalar dem osv.
Är det ngn här som har erfarenhet av det?(behöv inte vara travstall men häststall utomlands) vad ska jag tänka på osv.
Tycker det låter som en bra idé, man utvecklas mycket genom att jobba så. Har många vänner som har stuckit utomlands på sådana jobb och språket och allt det kommer man in i hyfsat snabbt. Det är ju en jättemöjlighet om du får chansen så ta den, om inte annat så en rolig erfarenhet att ha.

Skolan är kvar sen om du ångrar dig och den kan man alltid komma tillbaka till så jag ser ingen mening med att stressa med den.
 
Kul att du har en dröm om att åka till Frankrike, jag fattar precis hur du tänker ang. att sattsa på hästarna/trav och jag gillar ungdommar som är beredda att arbeta på att realisera sina drömmar!

MEN. Om jag var din mamma så skulle jag ALDRIG låta dig åka nu i en ålder av bara 15/16 år. Inte för att du inte skulle klara av jobbet i stallet, men det att ta hand om sig själv i ett främmande land så långt hemifrån, med en annan kultur och ett annat språk, det är skittufft. Jag åkte själv utomlands för att jobba i stall som 23-åring, då hade jag redan bott hemifrån sedan jag var 20, men det var ändå tufft i början att klara sig själv i ett annat land helt ensam utan att känna någon.
Jag känner även några som har jobbat på Grosbois, och det är hårdt arbete upp til 6-7 dar i veckan för lite pengar. (Samt en hel del vin/alkohol utom arbetstid, inte så lämpligt för en mindreårig...)

Så mitt råd är att hålla kvar på din dröm, men ha tålamod, ansök till et häst-/travgymnasium och fortsätt sommarjobba i stall. Försök lära dig prata franska och engelska så bra som möjligt. Sedan när du gått klart gymnasiet tror jag att du kommer vara mycket bättre förberedd på att åka iväg och få mycket större utbyte av detta än om du åker redan nu.

Förhoppningsvis så kommer du träffa nya vänner på gymnasiet som inte mobbar, oftast så hamnar man tillsammans med andra som har samma interesse och det blir ett helt annat/bättre miljö än i grundskolan. Massa lycka till!
 
Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:)

Började på 4 h gård när jag var 6 år -8 år. På ridskola när jag var 7 samt travskola då också. När jag var nio tog jag ponnylicens å tävlade en av travskolans ponny tills hösten jag var 12 då jag började rida en travare i travstallet där min syrra börjat i. Strax efter jag fyllt 13 flyttade han, men jag fortsatte vara i travstallet (red/rid fortfarande 2 ggr/vecka på två st ridskoler(1 gång på båda) å börja rida in en men tyckte han var för svår just då för mig så var bara i stallet, sela ut osv. I okt samma år kom min passis till stallet. Då 4 år, var svår å köra men supersnäll å hantera å perfekt för mig. Han vart min passhäst från dag ett. Å red in honom, å utbildat. I våras förra året börja jag även köra honom 13 /14 år gammal. Och i somras red å körde jag honom, lärt mig så pass av jonom jag börja om inridningen på den jag påbörjat. I höstas kom vi iväg på pay and ride jag å min passis. Var tänkt han skulle säljas då han tyck ridning är roligare samt inte är så bra i trav, men fick stå kvar så jag skulle ha honom. Så han är som min egna häst, far på träningar varje vecka(dressyr) å tränar för å kunna tävla till sommarn.

Iaf, sen jag var 7 har jag haft dröm att bli montéryttare å kusk, fara till Frankrike efter nian. (var för lång å rida shettis å russ när jag var tio så längtsde då efter att få rida monté på storhäst vilket jag börjsde göra (fick montesadek förra året å red ca 5 ggr i den korta banjobbl) och var mycket roligare å friare känsla än vad jag trott!
Mått dåligt väldigt länge och hästarna och rid och travsporten är det som fått mig att fortsätta kämpa(drömen om frankrike. Att få fara dit å jobba i travstall å rids monté osv är den främsta anledningen jag fortfarande kämpar.) (haft ätstörningsr i 5 år, mobbade tills högstadiet började, men då vsr jag inne på 2 året av ätstörning så mådde fortfarande dåligt. Självskadat 1 1/2 år å i höstas självmordsförsök. Men hästarna har alltid funnits där för mig, tröstat. Fått mig att le när jag helst hade gråtit.)

Iaf, går ju ut nian nästa år, troligen A i det mesta så skulle komma in på det gymnasium jag vill. Men det värsta jag vet är att sitta i skolbänken, jag lär mig 100 ggr mer i stallet! Under lov helger är jag i travstallet(13 hästar nu, rider in 3 sg, utbildar två st varav ena min passhästl) 5 ettåringar som.körs in så får vara med å lära där. Följer med på tävlingar osv. Och när jag är i stallet mår jag bra, jag som har höga krav på mig i skolan osv kän ingen press alls.
Så det jag skulle vilja är att ta ett sabbatsår efter nian å jobba i frankrike i ett travstall ett år. Dels för jag skulle lära mig så sjukt mkt, men även få reda på om detta är vad jag vill, eller om jag ska bli ngt annat. Så jag undrar om det är möjligt tro? Tänkte prata med min syv på onsdag, travtränarn jag är hos kän massor av folk(stora som små tränare, varav en del av dem har träningsgrejs /tränat sina hästar i frankrike) så tror jag skulle kunna hitta ett ställa via honom. Kän även en monteryttate som fixade min sadel åt mig som jobbat ett år hos franc nivard å utvecklades mkt osv där(en av Frankrikes bästa monteryttare osv) pratat med olika lärare på skolan om de tror det skulle avra möjligt, om de vore mina föräldrar skulle de tillåta det osv och hur ska jag tänka när jag övertalar dem osv.
Är det ngn här som har erfarenhet av det?(behöv inte vara travstall men häststall utomlands) vad ska jag tänka på osv.
Om du vill satsa på en karriär inom travet så sök till gymnasiet på Wången, mycket tid i stallet och många möjligheter att skapa ett kontaktnät över hela världen. Du får dessutom en gymnasieutbildning och som förälder är det betydligt enklare att släppa iväg barnet till en skola istället för ett annat land. Dessutom vill de flesta travtränarna att du har körkort och kan köra bil med släp, helst lastbilskort. ;)
 
Snurrfian
Var wången jag tänkte först men efter att en kompis syrra till mig började där men hoppade av pga anledningar så beslöt jag mig direkt för ej gå där.(men alla tyck olika drf skriv jag ej vad för anledningar, isf får man skriva privatl (även varit där å kollat själv och trivdes inte för en sekund där)

#masse
Pratat lite med min franska lärare om det å hon och engelskalären tycker att jag utan problem kan fara ner till Frankrike, att jag kan göra mig förstådd å lär mig snabbt. Tänkte höra med syven/so läraren om regler osv.


Tror jag på ons ska prara med syven, sedan höra med lite folk jag kän som kan ha kontakter i frankrike och sen prata med mina föräldrar. Tänker att far jag dit, så vet jag om jag verkligen vill syssla med det i framtiden eller om jag ist ska bli något annat å utbilda mig till det. Eller om jag känner att jag brinner mer för det å sedan satsar på att kunna gå ett hästgymnasium osv å forstätta drömma. För kän, om jag går hästgymnadie tre å å sdn far dit å inser det ej är ngt för mig, att då behöva tänka ut ngt nytt, kanske läsa på convux för att få behörigjet å läsa veterinör eller så. Jämfört med om jag kommer hem från fra å vill bli veterinär ist å då går natur å satsar på högsta betyg i allt osv.
 
Be tränaren sätta dig i kontakt med en annan svensk tränare med filial i Frankrike, och som har idel skandinavisk personal även där. Jag har själv jobbat med travhästar i Frankrike, och det är tungt jobb med inte sällan en annan attityd i stallarna än man är van vid i Sverige. Även med alkoholkulturen, som sorbifolia nämner.

Men du säger att du vill åka till Frankrike redan nu för att veta om du vill arbeta med hästar i framtiden. Det låter lite snedvänt, tycker jag. Att flytta utomlands är en stor omställning, än mer så i din ålder, och jobbet i franska travstall är, som sagt, ofta annorlunda mot jobbet i svenska stall. Ifråga om allt från attityder till tempo och så.

Vad jag vill komma fram till är att Frankrike som 16-åring inte nödvändigtvis är representabelt för hästskötaryrket. Och att ditt intryck och din upplevelse nu inte behöver bli likadan som den du kan få om fyra år istället.

Om du nu inte vill läsa ett hästgymnasium hade jag, om jag varit i dina skor, satsat på en gymnasieutbildning som ger dig grundläggande behörighet till högskolan och satsat på travet vid sidan om.
Var hos "din" tränare på helger, lov och lediga eftermiddagar. Visa framfötterna, rid och kör så mycket du bara kan. Se till att via hen få kontakt med amatörtränare som kanske behöver en hjälpande hand med att rida jobb eller provlopp. Hör med din lokala travskola om de behöver en extra hand eller ledare.
Det finns så mycket att lära och bygga på inför framtiden.

När du senare tar studenten är du vuxen, och nästan garanterat i en så mycket bättre position för att få ut maximalt av din Frankrikevistelse.

Vill du senare ha en hästutbildning på papper har ju Wången en hästskötarkurs du kan gå, till stor del på distans så du slipper flytta dit permanent i fler år. Och du kan avlägga examen för att bli diplomerad hästskötare.

Det är väldigt positivt och lovande att ha höga ambitioner och drömmar och dem ska du hålla fast vid. Men cementera dem inte i utförande och tid. Frankrike och Grosbois finns kvar även när du gått ut gymnasiet. Och travsporten kommer aldrig bli mätt på nya förmågor och aktiva.
 
Snurrfian
Var wången jag tänkte först men efter att en kompis syrra till mig började där men hoppade av pga anledningar så beslöt jag mig direkt för ej gå där.(men alla tyck olika drf skriv jag ej vad för anledningar, isf får man skriva privatl (även varit där å kollat själv och trivdes inte för en sekund där)

#masse
Pratat lite med min franska lärare om det å hon och engelskalären tycker att jag utan problem kan fara ner till Frankrike, att jag kan göra mig förstådd å lär mig snabbt. Tänkte höra med syven/so läraren om regler osv.


Tror jag på ons ska prara med syven, sedan höra med lite folk jag kän som kan ha kontakter i frankrike och sen prata med mina föräldrar. Tänker att far jag dit, så vet jag om jag verkligen vill syssla med det i framtiden eller om jag ist ska bli något annat å utbilda mig till det. Eller om jag känner att jag brinner mer för det å sedan satsar på att kunna gå ett hästgymnasium osv å forstätta drömma. För kän, om jag går hästgymnadie tre å å sdn far dit å inser det ej är ngt för mig, att då behöva tänka ut ngt nytt, kanske läsa på convux för att få behörigjet å läsa veterinör eller så. Jämfört med om jag kommer hem från fra å vill bli veterinär ist å då går natur å satsar på högsta betyg i allt osv.

Med en dotter som går i nia så vet jag att det kan ändra sig fort vad man tycker är bra eller dåligt, men om det nu är Wången du inte gillar så finns det andra gymnasium med häst/travinriktning och möjligheten att läsa in högskolebehörighet.
För det andra, det är inte kört bara för att man läser fel inriktning på gymnasiet, det finns många vägar att välja längre fram. Jag jobbade med travhästar i 6 år efter gymnasiet, sen jobbade med lite vikariejobb, tog över kontorstjänsten på makens familjeföretag och nu håller jag på och läser till ämneslärare efter att ha läst in en del kurs som jag saknade. Det är aldrig för sent helt enkelt.
För det tredje vad säger dina föräldrar om dina planer? Jag har svårt att tro att de är inställda på att släppa iväg dig till Frankrike utan några försäkringar om att det är någon som tar ansvar för dig.

Mitt bästa förslag om du vill prova på att jobba inom travet och med hästar på allvar, kolla om du inte kan sommarjobba i något stall, för nej du kommer inte att komma till Frankrike och bara få rida monté. Jättebra att du har provat på att jobba helger och lov, men prova att jobba flera veckor på raken, det är skillnad att jobba på allvar och komma och hänga i stallet på helgerna. Helgerna har oftast ett betydligt lägre tempo än vardagen. ;) Ställ in dig på att du kommer att få mocka och göra en massa skitjobb. ;)
 
Jag bodde o arbetade ett år i Paris när jag var i den åldern, hur mina föräldrar kunde gå med på det är för mig en gåta, o då pratade jag ändå flytande franska.
 
Förhoppningsvis så kommer du träffa nya vänner på gymnasiet som inte mobbar, oftast så hamnar man tillsammans med andra som har samma interesse och det blir ett helt annat/bättre miljö än i grundskolan.
Det där kan jag bekräfta, då jag också var mobbad i grundskolan, men när jag sökte till gymnasiet hamnade jag i en fantastisk klass (läste estetisk bild och form, så inte så hästrelaterat kanske). Det bästa med det var att klassen bestod av nya människor, ingen som kände mig tidigare.
Jag får känslan att hästgymnasium är mycket troligt likadana i det anseendet med nya klasskamrater osv.

@shia Du är inte ensam, mobbning är tufft och rent ut sagt ett helvete. Jag känner igen mig delvis i din berättelse, jag var medryttare/skötare i ett travstall hos en amatörkusk under skolåren, precis som för dig var det hästarna som fick mig att orka kämpa.
Behåll det positiva med hästarna och använd den positiva energin att orka kämpa genom alla motgångar.

Jag vet att det kan kännas tufft och det känns lättare att avsluta livet, men det är ingen som vet vad som händer efter döden, vi vet bara vad som händer här och nu. Jag hoppas du sökt hjälp för ätstörningarna, självskadandet osv? Har du någon att prata med?
Du ska inte behöva må dåligt, du värd mer än så. :heartheart:heart
 
Tack för svaren hörrni, tänker såhär jag ska prata med syven på onsdag, å se. Alt går jag ett hästgymnasie 2 Tim från mig där de är mkt praktik å man kan ha praktik utomlands, (hört med dem om ev fara till fra)

Att det blir hårt arbete tror jag då väldig mkt å förväntar mig inte att få rida en massa monte eller så. Utan jag skulle isf vilja fara ner å lära om montén då den är större där än här. När jag har lov/helger/praktik är jag i stallet och kanske rid/kör högst 1-2 hästar per dag. Men första året selade jag bara ut och mockade, red eller körde inget då.

Men tänk jag ska vänta å se nu):)
 
haha älskar å hitta gamla trådar. veta sjutton vrf jag skrev skulle prata med syven XD

iaf. pratade med syven igår. dock så har mina tankar ändrats lite sen i våras. efterhand jag utbildat fler hästar inom ridning, lärt mig rida bättre osv så skulle jag vilja läsa unghästberidarutbildningen på flyinge efter gymnasiet på ett år för att seda antingen läsa beridarutbildningen på 2 år eller flytta utomlands och jobba som beridare/utbilda unghästar.
Då jag tänker att satsar jag fullt ut på ridningen, och det sen inte skulle funka, kan jag jobba i travstall, sen starta egen tränar rörelse å köra å rida lopp.
tänker försöka ta licens dock nästa år, vet ju inte om travet lockar mig mer :)

Iaf har jag ingen aning vad jag ska gå för gymnasiet, ska inte flytta å gå typ strömsholm eller så då vi precis ska flytta ut på landet och ha hästar på gården(däribland min passhäst)

funderar på 3 st. natur, bild eller restaurang. ska på praso på natur å bild då jag nästan uteslutit restaurang.
Jag tror ju jag skulle lära mig mer å utvecklas mer (med saker jag kan tycka är värt att kunna) på natur, men risken finns att om kraven jag har på mig själv blir för höga och jag kraschar igen så vet jag inte hur det går.

vet ju inte heller hur min ätstöring osv är om ett år så...

men får se till våren
 
Har du kollat på att söka till Wången travgymnasium? De har monté också. Det kan vara ett alternativ?

Hur jobbigt och tråkigt det än må vara med skolbänken rekommenderar jag dig att gå gymnasiet direkt! Och dessutom kanske du kan läsa franska med? Frankrike är inte kända för sin engelska direkt ;)


Edit. Läste ditt senaste svar nu och insåg att tråden är äldre
 
Haha wången är heeelt uteslutet. Syrran gick där, slutade efter första terminen pga hästhållningen å hur lite häst det var å stökigt osv. Samt känn jag flera andra som farit dit på typ prao, men farit hem efter några dagar pga det var så stökigt osv.
Men tänkte på det i tom sjuan då syrran slutade så.

Gymnasiet måste jag ju gå för 0 kunna gå ngn utbildning sen så. Ja.
 
Haha wången är heeelt uteslutet. Syrran gick där, slutade efter första terminen pga hästhållningen å hur lite häst det var å stökigt osv. Samt känn jag flera andra som farit dit på typ prao, men farit hem efter några dagar pga det var så stökigt osv.
Men tänkte på det i tom sjuan då syrran slutade så.

Gymnasiet måste jag ju gå för 0 kunna gå ngn utbildning sen så. Ja.

Oj såpass. Nu är det massa år sedan jag gick utbildning på wången och har väl hoppats att standarden skulle vara höjd till nu. Tråkigt att höra att det inte är fallet
 
Alright älskar att hitta gamla trådar jag skrev förutXD
nu har jag faktiskt gått ett år på gymnasiet, estetisk bild och form. (eller ja, fram till för tre veckor sen då skolan stängde å vi nu läser på distans)
Efter att nian var riktigt tuff så kom gymnasiet som en chock. Hade inte kunnat bli bättre. om än det var lite krångligt början.

liten klass, 20 pers, superbra lärare, allting har funkat så bra. Har liu så två förmiddagar/veckan har jag lektionstid i stallet.

Dock har allt inte varit superlätt alltid, höll på gå nedför just efter skolstarten. men mitt mål m gymnasietiden är att må bra och ha roligt. Vilket det varit hittills!

Grejen är dock nu, att jag har en liten chans att få vara dressyrelev i Frankrike från slutet av sommaren till nästa sommar.

Det är hos en svensk, och är en av 15 som ansökt. Varpå hon under veckan skulle ringa upp oss alla.
Pratade med mina föräldrar i lördags och de gick med på det.

Min plan är då alltså fara dit ett år, och sedan fortsätta läsa gymnasiet, antingen på skolan, eller läsa kurser på distans.

För, är en grym chans att få utvecklas inom dressyr.

Mitt mål är fortfarande beridarutbildningen på flyinge eller hippolog. = måste gått gymnasiet.

skulle allt skita sig har jag bakning att falla tillbaka på, redan jobbat en sommar på cafe samt drev eget café under förra sommaren.
 
Alright älskar att hitta gamla trådar jag skrev förutXD
nu har jag faktiskt gått ett år på gymnasiet, estetisk bild och form. (eller ja, fram till för tre veckor sen då skolan stängde å vi nu läser på distans)
Efter att nian var riktigt tuff så kom gymnasiet som en chock. Hade inte kunnat bli bättre. om än det var lite krångligt början.

liten klass, 20 pers, superbra lärare, allting har funkat så bra. Har liu så två förmiddagar/veckan har jag lektionstid i stallet.

Dock har allt inte varit superlätt alltid, höll på gå nedför just efter skolstarten. men mitt mål m gymnasietiden är att må bra och ha roligt. Vilket det varit hittills!

Grejen är dock nu, att jag har en liten chans att få vara dressyrelev i Frankrike från slutet av sommaren till nästa sommar.

Det är hos en svensk, och är en av 15 som ansökt. Varpå hon under veckan skulle ringa upp oss alla.
Pratade med mina föräldrar i lördags och de gick med på det.

Min plan är då alltså fara dit ett år, och sedan fortsätta läsa gymnasiet, antingen på skolan, eller läsa kurser på distans.

För, är en grym chans att få utvecklas inom dressyr.

Mitt mål är fortfarande beridarutbildningen på flyinge eller hippolog. = måste gått gymnasiet.

skulle allt skita sig har jag bakning att falla tillbaka på, redan jobbat en sommar på cafe samt drev eget café under förra sommaren.
Min dotter gick estetisk bild och form på gymnasiet. Efter att ha traglat sig igenom hela grundskolan så hamnade hon till slut helt rätt och älskade att gå till skolan :) Nu går hon sista terminen på grafisk design och är lika nöjd med den utbildningen. Jag tror att du har hittat en superbra kombination som kan komplettera varandra utefter vilka jobb som finns att få efter utbildningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 063
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 960
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 648
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 895
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp