Fransk bulldog

cowgirl81

Trådstartare
Blivit lite förtjust i denna hundras, men funderar på sjukdomar och sånt. Vad är vanligt inom rasen i sjukdomsväg. Linjer som är extra utsatta. :angel:
 
Blivit lite förtjust i denna hundras, men funderar på sjukdomar och sånt. Vad är vanligt inom rasen i sjukdomsväg. Linjer som är extra utsatta. :angel:
som fd uppfödare av rasen avråder jag ,att nosen ser bra ut är ingen garanti, sen har dom en hel del problem med allergier, diskbråck, ensjukdom där dom släpar tassarna så ovansidan blir sårig (har glömt vad sjukdomen heter)
@Malibu_Stacy help!
Och med det sagt ska jag väl säga att jag älskar rasen och inte haft något av ovanstående men man ska kunna rasta sin hund ute oavzett väder
 
Som ovanstående skriver är det inte bara andningen som är problematisk i den rasen. En viktig sak att betänka är att fransk bulldog är en av de raser som inte kan försäkras helt och hållet. Vad jag vet finns det inget svenskt försäkringsbolag som inte har undantag för den rasen. Utöver vad det indikerar (att rasen har väldigt dålig sjukdomsstatistik) så innebär det att du får betala de undantagna problemen helt ur egen ficka om de skulle uppkomma.

Det finns många friska raser som tar tag i och avlar bort rasbundna problem. Välj en sån istället!
 
Ja det finns säkert friskare raser. men gillar frallans uppsyn. Dock är ja på jakt efter en med bättre nos. Sett det finns både ock.

Tyvärr är det inte bara andningen som påverkas negativt av utseendet hos den franska bulldoggen. Det är också vanligt med ryggproblem i rasen. Anlaget för knorrsvans, som även finns hos t ex mops, påverkar inte bara svansen utan kan också ge missbildade ryggkotor.
 
Som ovanstående skriver är det inte bara andningen som är problematisk i den rasen. En viktig sak att betänka är att fransk bulldog är en av de raser som inte kan försäkras helt och hållet. Vad jag vet finns det inget svenskt försäkringsbolag som inte har undantag för den rasen. Utöver vad det indikerar (att rasen har väldigt dålig sjukdomsstatistik) så innebär det att du får betala de undantagna problemen helt ur egen ficka om de skulle uppkomma.

Det finns många friska raser som tar tag i och avlar bort rasbundna problem. Välj en sån istället!
Ja, t.ex. Agrias försäkring täcker varken undersökning av andningsproblem eller operationer som förbättrar dem! Viktigt att ha i åtanke eftersom det kan bli galet dyrt.

Kände en mops för 100 år sen som behövde operera hela kalaset trots ”seriös” och ”hälsoinriktad” uppfödare… :(
 
Ja, jag har förstått en del har problem med andningen.

Det är snarare det omvända - en del har inte problem med andningen.

Tittar man på medellivslängden för fransk bulldogg är den skrämmande låg. I Finland registreras dödsdatum och dödsorsak för en stor andel av alla kennelklubbsreggade hundar, så där kan man titta på sånt.

Genomsnittlig livslängd för frallor som dött 2010-2023 är 7 år och 4 månader(!). För schäfer och rottweiler, som inte är jättefriska raser, är den 8 år och 3 månader respektive 8 år och 5 månader. Dvärgschnauzerns medellivslängd för denna period ligger på 11 år.
 
Jag kan tycka det är lite problematiskt att det är så ont om korthåriga och lättsamma sällskapsraser utan allvarliga hälsoproblem. Många avskräcks nog från t ex barbichonerna pga pälsvården. Själv skulle jag hellre helraka varannan vecka än att ha en fällande hund men de flesta vill ha så lite pälsvård som möjligt och det får man ju förstå.
 
Jag kan tycka det är lite problematiskt att det är så ont om korthåriga och lättsamma sällskapsraser utan allvarliga hälsoproblem. Många avskräcks nog från t ex barbichonerna pga pälsvården. Själv skulle jag hellre helraka varannan vecka än att ha en fällande hund men de flesta vill ha så lite pälsvård som möjligt och det får man ju förstå.
Håller helt med. Jag vet att den ständiga åsikten här på buke brukar vara att man måste kompromissa med något, annars ska man inte ha hund. Men, det hade onekligen varit bra med något i stil med dvärgpincher/pincher som haft mentalitet typ som en bichon.

Själv kompromissar jag med storlek och "lätt att ha lös"-delen istället. Hellre det än att kompromissa med typ av päls (och helst hade jag haft släthårig saluki).
 
Håller helt med. Jag vet att den ständiga åsikten här på buke brukar vara att man måste kompromissa med något, annars ska man inte ha hund. Men, det hade onekligen varit bra med något i stil med dvärgpincher/pincher som haft mentalitet typ som en bichon.

Själv kompromissar jag med storlek och "lätt att ha lös"-delen istället. Hellre det än att kompromissa med typ av päls (och helst hade jag haft släthårig saluki).
Tänk världens sävligaste jack russel med färgerna från australian shepherd. Varför kan inte poodoouppfödarna lägga sin energi på det istället för att återuppfinna pudeln?
 
Håller helt med. Jag vet att den ständiga åsikten här på buke brukar vara att man måste kompromissa med något, annars ska man inte ha hund. Men, det hade onekligen varit bra med något i stil med dvärgpincher/pincher som haft mentalitet typ som en bichon.

Själv kompromissar jag med storlek och "lätt att ha lös"-delen istället. Hellre det än att kompromissa med typ av päls (och helst hade jag haft släthårig saluki).
En släthårig havanese med merle… Det hade nog lätt blivit en av de mest populära raserna i världen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 726
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 499
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp