Fransk travar-hopphäst - vem?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Apropå OS och allt nu kom jag att tänka på en häst - men minns inte för hela mitt liv vad den hette!
Det var en fransk, mycket känd hopphäst, som gick typ världscupen, EM o.dyl. Men, till stammen sett var den helt, eller till stora delar travare. :eek: Den var brun eller möjligen mörk fux vill jag minnas. Bör ha varit född på typ 70-talet. Någon som har en aning om vem jag tänker på?
 
Denna hästen med 25% travare deltog i OS i Rio

Han har en halvbror med 25% travare som vann världscupen 3 år i rad vid millennieskiftet och som senare tog OS guld i Aten.
 
Tittade på filmen om Jappeloup nyss och har svår att tänka mig att allt det här hänt som hände i filmen, någon som vet?
 
Åååh lilla Jappeloup, en av mina favorithästar, :love: så liten och vig som en gummiboll. Tyckte alltid att det var roligt att hans ryttare ibland rev hinder med fötterna eftersom Jappeloup var så liten. Älskade att han visade att småhästar också kunde mäta sig med de allra bästa. Och att han ibland travade bak när han hoppade en bana. Men visst ser man hur mycket hoppningen har gått framåt tekniskt sedan 1988.

 
Åååh lilla Jappeloup, en av mina favorithästar, :love: så liten och vig som en gummiboll. Tyckte alltid att det var roligt att hans ryttare ibland rev hinder med fötterna eftersom Jappeloup var så liten. Älskade att han visade att småhästar också kunde mäta sig med de allra bästa. Och att han ibland travade bak när han hoppade en bana. Men visst ser man hur mycket hoppningen har gått framåt tekniskt sedan 1988.


Jag tycker faktiskt inte att det var så stor skillnad tekniskt. Jag hade väntat mig mycket större skillnad. Tror nog skillnaden ligger mer i hästarnas hoppteknik och vår avel.

Skillnaden mellan ekipagen nu är ju också rätt stora, tänker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 054
Senast: iNHALE
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 756
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 333
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp