Franska varmblod

S

Sirisiri

Kan någon tala om för mig vad skillnaden mellan franska och svenska varmblod är? Har hört att de franska är mer som "vanliga" hästar med bättre gångarter. Stämmer det? Kan någon tipsa om en sida där det finns bilder, så jag kan se skillnaden?
:confused: :confused: :confused:
 
Svenska varmblod har både amerikanskt och franskt blod i sig.

Det amerikanska och svenska varmblodet har en ganska lång kropp vilket inte är så bra för en ridhäst. Det franska däremot är kortsre i kroppen och anses därför lämpa bättre för ridning än de andra två. Det skilljer även andra saker extriört men jag har inte så mycket kunskap om det. Vill inte komma med felaktig fakta. :)
 
Det är väldigt varierande.
Franska varmblod är något grövre i kroppen, har lite orent trav har jag hört vissa tränare påstå det dvs dom har lätt för att galoppera och passgång.
Amerikanska varmblod är lite olika, beroende på stammen. En del är ganska grova medans andra är ngt smidiga.
Det vanligaste här i Sverige har vi både amerikansk-fransk och svensk stam, samt lite ryska förekommer.
Har ju själv två travmärrar, den ena har ren amerikansk stam och hon är inte så stor 1,57mkh men därav ganska grov i kroppen, lång och välmusklad hals. Ngt kraftigt bak och ben. Huvudet kan va ngt oädelt, vissa har ädla huvud.
Den andra märren har amerikansk-svensk och lite tyska samt lite ryska långt bak i stammen. Hon är liten 154 mkh och smidig i kroppen, kort rygg och ganska kort hals. Hög manke.
Det är väldigt olika från häst till häst.
Det finns egentligen ingen betydelse, men många travtränare är så kräsna att dom helst vill ha en riktigt bra häst med absolut toppstam för det -fast det med toppstam inte alltid är så som man tror-
:)
 
Jag är okunnig på trav, men rimligtvis borde väl amerikanska travare, där majoriteten av loppen är för passgångare, ha betydligt lättare för passgång???

Enligt min mycket ringa erfarenhet har alla riktigt små travare jag sett (ca 150 och mindre) av rent amerikansk stam. Dessutom har de varit betydligt tidigare utvecklade. Stämmer detta generellt eller har det bara råkat bli så? Startar t ex unghästarna i allmänhet i samma ålder i USA och Frankrike? Startar fransoserna i monté lika unga som med sulky?
 
Jag tror hästarna måste vara tre år för att gå i monté... Tror en av skillnaderna på amerikanskt och franskt är att medans amerikanarna avlar på tidighet (d.v.s hästarna ska kunna gå som tvååringar i de stora loppen) och speed (en mile ofta, 1609 meter) så är den franska travaren kanske lite senare men betydligt mer uthållig, därför vill många tränare i Sverige ha hästar med 15-25 % franskt i stammen.
 
Förlåt! Passgång är amerikanskt. Men Lena B, det där med att små travare som har ren amerikansk...Egentligen är det väldigt olika från häst till häst.
De flesta är stora än 1,50cm. Oftast är dom mellan 1,53-1,60. Grova är de oxå,fast det beror ju på gener,förståss!
:)
Dessutom ska man tänka på att de flesta travare har oxå lite tyskt blod i sej samt ryska.
;)
 
Min nyinköpta häst är 50 % franskt varmblod. Är egentligen emot varmblod, men det varken syns eller märks att han har det i sig. Har också hört att dom är kortare i kroppen, har bättre gångarter och lämpar sig bättre för ridning än svenska varmblod. Tack för alla svar iallafall. Är jättenöjd med min lilla häst som är pappan upp i dagen (Welsh)! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Jag har ett amerikanskt varmblodssto. Hon är ca 155 cm i mankhöjd, lätt och smidig i kroppen, ädelt huvud, ganska lång hals och kort,kort rygg. Endast 118 cm. Tror att de skiljer sig en del mellan olika individer i de olika raserna.
 
så ser min amerikanska varmblodstravare ut också.
har träffat på två franska varmblodstravare, en i full träning, stoor och rätt grov.
 
Stamböcker???

Jag har någonstans sett en uppgift som jag skulle vilja veta om det är riktigt eller inte. Enligt denna skulle vår svenska stambok vara öppen för franska hästar och det är det väl ingen tvekan om. Däremot skulle den franska stamboken inte vara öppen för svenska hästar. I så fall borde den rimligtvis vara stängd för amerikanska också? Men i så fall skiljer man tydligen på stambok och tillstånd att starta, för svenska hästar åker ju ner och tävlar vintertid. Tidigare var väl den franska travstamboken öppen för Selle Francais och fullblod, men jag har för mig att den numera är stängd för SF i alla fall??? Är den helt sluten eller vilka regler gäller?

Någon som vet om fransoser och korsningar kan tas in i stamboken i USA?

Någon som vet vilka regler Tyskland och Italien har för sina travstamböcker?

Nyfiken :)
 
Vad kul att din häst är av den korsningen. :banana:
Har själv en korsning welsh cob/fransk travare. Skulle jättegärna få veta mer om din häst. :bump:
 
De är olika extriört. Även mentalt men så insatt är jag inte att jag kan intyga att det är så.
De svenska varmbloden är väll egentligen en mix av amerikanskt och franskt blod från början. Men de franska är kortare i kroppen, har lite andra vinklar.
Vågar inte säga för mycket men det finns många bra sidor där man kan läsa om de extriöra skillnaderna.

Pga. extriören är de franska varmbloden mer lämpade som ridhästar och har(i majoritet av fallen) lättare att få fram bra gångarter. Men det beror mycket på hästens personliga uppbyggnad.
 
Re: Stamböcker???

I den svenska stamboken finns alla möjliga nationaliteter, från franskt till tyskt, belgiskt, danskt, norskt, finskt, österrikiskt, ryskt (fast väldigt få nuförtiden) och naturligtvis amerikanskt m.m.

Den franska stamboken är stängd för andra nationaliteter, (däremot är jag inte säker på hur det är med SF o fullblod). Det som dock har gjorts är att man handplockat ett fåtal amerikanska hingstar och godkänt dem för den franska aveln.

Ett flertal svenska o amerikanska hingstar har verkat och verkar i Italien och det exporteras flitigt hästar dit. Tyskland är jag inte helt säker, det är av någon anledning väldigt svårt att få information om och från det tyska travet (såvida man inte har några kontakter där förstås och det har inte jag) - jag har t.ex. mailat med frågor ett flertal gånger och inte fått svar en endast gång... :(
 
Oj! Här dök min tråd upp igen! Måste ha lyckats radera den från "favoriter"...

Var kan man läsa om olikheterna mellan svenska och franska varmblod?

Min häst har ingen supergång och det skyller jag på travargenerna. Men det finns ju faktiskt "vanliga" hästar utan någon speciell gång också.
 
Har du ingen bild på din häst? Det syns ganska väl på min användarbild hur han ser ut. Annars kan jag fixa fler. Har hur många som helst som jag kan maila. Skulle vara lite kul att jämföra!

Hur är din i temperament och gångarter då?
 
Har försökt skicka min mail adress till dig, och även adressen till våran hemsida där vi har lite bilder.

Jag är inget data proffs :confused:, så du kan väl höra av dig om det inte lyckades. :D

Annars får du gärna PM:a mig så kan vi pratas vid mer. :bow:

Din häst påminner om min på din användar bild. :)

Min kuse har ett underbart temperment men inget X-tra ordinärtsteg :crazy:
 
till Lena_B

du undrade om den största majoriteten av de små travarna under 1.50 utgjordes av amerikanska travare, jag har bara sett amerikanksa travare som är så små, jag har själv en amerikansk travare som är 148 cm =P
 
hambletonian 10, f. 1849, är ensam stamfäder till både den amerikanska, franska och ryska travaren.
travaren har bara avlats för trav i ca 100 år och under den tiden så hinner man inte med så mkt.
man har inte endast avlat på traven, utan mest på explosivitet, vinnarinstinkt, arbetsvilja, temperamentet.
de alla härstammar från fullblodet och inte långt tillbaka samt att det finns mycket nytt fullblod i aveln nu oxå, och vad är fullblodet, jo en ridhäst.
det är inte alls stor skillnad på fr. travaren och am. travaren, och att fr. travaren är bättre ridhäst då den är kortare i kroppen osv, stämmer inte.
min am. travare har jättekort kropp och är byggd som en ridhäst, och vet många många mer som är byggda så.
franska travare kan oxå ha långa ryggar osv.
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: tanten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp