Frasse har varit hos doktorn!

Holger

Trådstartare
Han (kastrat född -97) har varit snörvlig och nysig någon vecka. Det togs blodprover, allt OK han röntgade lungorna, allt OK - men han har en knöl på halsen :eek: som också röntgades utan något fynd. Jag tycker att problemet sitter i nosen men nu har han fått en tid nästa vecka för att sövas och gå ner med endoskop i halsen för att titta på knölen. Prov är taget på sköldkörteln men det tar en vecka - 10 dagar innan det är klart. En vet. tyckte att vi skulle vänta på provsvaret eftersom det kan vara den som spökar. Den andra veten ville direkt söva och titta....Inget swabprov på nosen togs. Vad skulle ni göra? Avvakta sköldprovet eller söva och gå ner?
Stackars kisse, han gillar inte vetar! Fast han blir ju sövd då...
Varför tar dom inte prov på näsan? Dom tyckte att han pep i andningen och det gör han ibland men extra mycket idag när han var stressad.
Han nyser och fnyser men äter bra och är pigg för övrigt, vad gör man???
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Jag bara spekulerar

Kan han inte fått in något i näsan? Ibland kan dom ju lyckas med riktigt dumma grejer... Kanske sitter det ett grässtrå eller nåt där uppe?
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

De har jag funderat på men inte sett något.Vetten tittade inte något i näsan..
Däremot kan jag bli liite trött på "vårdpersonal" som försöker få ut en ur rummet fast man talar om att kisse blir galen då! Det var inte första gången han var där, ändå vill dom ta blodprov utan min hjälp. Han blir skogstokig om jag lämnar honom, känns jobbigt att förklara det varje gång!
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Be att dom tar en titt in i näsan så gott det går, förslagsvis medan han är sövd nästa vecka. Det kan ju faktiskt vara nåt så simpelt som ett skräp/grässtrå eller liknande som råkat komma in.
Själv har man ett marsvin som lyckats med bedriften att få in ett höstrå på 1-1,5 cm i näsan :cool:

Trist att dom skulle "bråka" med dig vad gällandes att få stanna kvar eller inte i undersökningsrummet.
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

De har jag funderat på men inte sett något.Vetten tittade inte något i näsan..
Däremot kan jag bli liite trött på "vårdpersonal" som försöker få ut en ur rummet fast man talar om att kisse blir galen då! Det var inte första gången han var där, ändå vill dom ta blodprov utan min hjälp. Han blir skogstokig om jag lämnar honom, känns jobbigt att förklara det varje gång!

Jag har motsatt problem. Vill helst inte hålla i min ena vid veterinärbesök och säger till när jag beställer tid att hon är enormt svårhanterad och att jag inte vill hålla henne. Trots detta är det alltid jag som får hålla henne :mad:
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Nu har han varit på återbesöket. Behövde inte sövas!!! En tredje vet. tyckte som jag att det sitter i näsan och han fick antibiotika och ögondroppar i en vecka och sedan återbesök.Alla prover var bra och hon trodde att det är en "simpel" snuva eller bihåleinflammation.
Sov jättedåligt i natt och väntade det värsta....så himla skönt att han slapp narkos och allt det medför!
:bump::bump::bump:
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Hoppas snuvan ger med sig nu! :)

(och hoppas hans matte/husse får bättre med sömn inatt :p)
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Hej! Frasse tackar för frågan, antibiotikan gjorde sitt. Han var på ett återbesök och vet tyckte att han var riktigt bra - men- nu är han svag i bakdelen särskilt hb. Har ont i benet och är "vinglig". Han är jättesvår att känna på eftersom han aldrig i sina dagar har uppskattat att man rör bakdelen.
Han har utegångsförbud eftersom han de senaste dagarna gått upp i skogen och lagt sig. När jag bär honom (hatar att bli buren) får han ondare i bakdelen. Om jag inte hämtar hem honom ligger han i skogen i timmar.
Äter bra, dricker och går på lådan. Det enda vi kan göra är att avvakta, åka till vet igen känns inte som någon lösning eftersom han blir så upprörd och ändå inte går att palpera. Han stöder på båda bakbenen och hoppar upp i sängen osv.
Jag tycker inte att han är så gammal, mina andra katter, birma och perser/skogskattsblandning har blivit drygt 17 med normala ålderskrämpor.
Det är jättejobbigt särskilt som jag åker till EM i Windsor på onsdag och kommer hem på lördagskvällen. Mamma bor här och passar katterna.
Det känns lite som om han har någon slags nervkänning, möjligen efter röntgen när ass. drog ut honom rejält. Har pratat med kliniken om detta, givetvis tror dom inte på detta...

Så han får tid på sig så får vi se åt vilket håll det går.
Någon som har erfarenhet av liknande?
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Min ena katt är ungefär lika gammal som din och för ca ett år sen kom jag hem efter jobbet och möttes av katten som är vinglig och "tappar" bakdelen nästan ramlar med den. Tog honom till vet som sa att det va en av tre saker. Antingen (det troligaste) en propp som förhoppningsvis skulle lösas upp av sig själv, nerver i kläm (efter en smäll tex) som kunde rättas till av sig själv eller bli bättre med kortison behandling under lång tid, flera månader, men det va inte säkert det skulle hjälpa eller det allvarligaste (ber om ursäkt om det inte blir helt rätt) små delar från hjärtat eller om det va från nån artär som lossnade och täppte igen en artär/aorta. Den diagnosen kan man inte göra något åt.

Min kisse hade med största sannolikhet fått en propp som löstes upp av sig själv och va precis som vanligt bara några dar efter och har inte visat några som helst tecken på att ha fått några biverkningar.

Hoppas din katt mår bättre idag!
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Det var härligt att läsa att åtminstone bekymret med snuvan var borta :) Trist med benet/bakdelen dock. Håller tummarna för att det helt enkelt är så att det sträcktes lite väl mycket vid röntgen och att det går över med tiden.
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Hej och tack för uppmuntran! I natt låg han på klätterställningen och såg ut som vanligt. På morgonen hoppade han in i ett rum. låg där några timmar och kom ut som skrutt...svårt att gå även med ett framben. Åt iaf och gick sen in och la sig under en säng. Där har han legat hela dagen, ser alert ut när jag kikar på honom men vill inte komma fram. Detta har jag fasat för, att han ska gömma sig för att han mår dåligt. Vi får se hur natten blir, imorgon bitti ringer jag vet så får vi se...Stackars min lilla kisse, tog hem honom som en liten svulten skrutt från stallet. Han var sjuk som 3-åring, hade en knöl i magen och låg på Bagarmossen (sista gången nånsin på det stället) blev frisk och kry. Blev av med sin kompis för drygt 3 år sedan och blev såå deppig. Fick en ny kompis och blev glad igen.
Detta har kommit så plötsligt och han känns så gammal och trött. Hoppas, hoppas att han kan komma igenom detta!
Han är extremt långhårig och sövdes senast i våras för rakning utan komplikationer.
Han har mat, vatten och låda i sitt rum för att slippa gå någonstans. Hans kompis fattar ingenting...
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Måste bara peka finger åt mig själv som aldrig lär mig en läxa!
Jag var till vet med min förra gamla birma för hälsokontroll, han var pinfrisk men blev jättesjuk efter besöket och nästan dog. Repade sig och levde 6 år till.
Varför gick jag med på röntgen av Frasse och prövade inte med antibiotika först?? Hur dum får man bli? Jag är helt säker på att det knäckte honom med 3 vet besök på lika många veckor.
Och varför är vet så pigga på att klämma igång hela artilleriet på en gång?
De ville söva honom när han var där första gången, med facit i hand var det helt onödigt. Är det bara förtjänsten som hägrar?
Om han fått antib. vid första besöket hade mycket lidande sparats, det kan jag svära på.
Jag lider med min älskade, speciella misse som inte mår bra alls...
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Frasse.jpg
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Har ingen aning om hur jag lyckades men här ovanför är iaf en bild på Frasse i vintras med full vinterpäls! Har försökt meka in en ny bild med sommarfrisyr men det vill sig inte!
 
Sv: Frasse har varit hos doktorn!

Måste bara peka finger åt mig själv som aldrig lär mig en läxa!
Jag var till vet med min förra gamla birma för hälsokontroll, han var pinfrisk men blev jättesjuk efter besöket och nästan dog. Repade sig och levde 6 år till.
Varför gick jag med på röntgen av Frasse och prövade inte med antibiotika först?? Hur dum får man bli? Jag är helt säker på att det knäckte honom med 3 vet besök på lika många veckor.
Och varför är vet så pigga på att klämma igång hela artilleriet på en gång?
De ville söva honom när han var där första gången, med facit i hand var det helt onödigt. Är det bara förtjänsten som hägrar?
Om han fått antib. vid första besöket hade mycket lidande sparats, det kan jag svära på.
Jag lider med min älskade, speciella misse som inte mår bra alls...

Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv, du gjorde vad du trodde var bäst där och då och det vet du nog innerst inne :) Det är svårt med djur och deras sjukvård för att dom inte kan tala för sig själva och säga exakt vad som är fel. Jag har själv suttit och förbannat mig själv många gånger för att jag gjorde det och det istället för det och det när något av djuren blev sjuka men det kommer inget gott ur det heller. Gjort är gjort och om inte annat så har man lärt sig något till nästa gång, även om läxan var onödigt hård.

Pepp och tröstkramar!

(jättevacker kisse på bilden förresten)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 665
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 436
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 686
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp