Varför kan inte folk vara snälla mot varandra? Varför finns elakhet, allt från elakheter i vardagen till riktig ondska som startar krig. Men det är samma alltihop.

Jag vill bara människor gott. Men andra tänker annorlunda och jag förstår inte hur man kan vilja skada andra.

 

"Kan du hälsa Gud att jag behöver lite framtidstro
Någonting som ger mitt arma hjärta lite lugn och ro
Sorry om jag stör men världen är ju helt jäkla körd
Jag bjussar på en öl om
Du kan hälsa Gud att vi behöver bara lite hopp
Lite mindre krig och svält och fattigdom och hat och sånt
Varför är man här om livet är en enda misär
Ja kan du hälsa Gud det här"
 
En massa saker som folk gör och som skadar andra beror på okunskap, bristande insikt, stress, oförståelse, missförstånd, att en inte kan se andras perspektiv och så vidare...
Sen beror en del på ekonomiska motiv, konkurrens, ohälsa, utsatta situationer, normer, inlärda beteenden och så vidare...

Bättre att sträva efter att se de mer komplexa orsaker som finns bakom människors beteenden än att svart-vitt kategorisera det som snällt eller elakt.
Inte heller ovanligt att en person gör något som hen upplever snällt mot någon annan, medan den andra upplever det som t.ex. kränkande - så "vara snäll" måste definieras och vem som ska ha tolkningsföreträde måste problematiseras...
 
En massa saker som folk gör och som skadar andra beror på okunskap, bristande insikt, stress, oförståelse, missförstånd, att en inte kan se andras perspektiv och så vidare...
Sen beror en del på ekonomiska motiv, konkurrens, ohälsa, utsatta situationer, normer, inlärda beteenden och så vidare...

Bättre att sträva efter att se de mer komplexa orsaker som finns bakom människors beteenden än att svart-vitt kategorisera det som snällt eller elakt.
Inte heller ovanligt att en person gör något som hen upplever snällt mot någon annan, medan den andra upplever det som t.ex. kränkande - så "vara snäll" måste definieras och vem som ska ha tolkningsföreträde måste problematiseras...
Jag klarade inte riktigt av att formulera mig bättre, så jag förenklade en del.
 
"Kan du hälsa Gud att jag behöver lite framtidstro
Någonting som ger mitt arma hjärta lite lugn och ro
Sorry om jag stör men världen är ju helt jäkla körd
Jag bjussar på en öl om
Du kan hälsa Gud att vi behöver bara lite hopp
Lite mindre krig och svält och fattigdom och hat och sånt
Varför är man här om livet är en enda misär
Ja kan du hälsa Gud det här"
Du får lite framtidstro av mig, genom en fantastisk sångare.

 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 304
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 471
Senast: Jerseyite
·
  • Artikel
Dagbok Jag borde sluta vara här för gott. För jag sjunker bara djupt ner i depression när jag är här. Varje gång. Börjar fundera på att hänga...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
12 573
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp