Fredricson: ”Det är en dyr sport – speciellt på den här nivån”

SVT Sport möter Peder Fredricson i serien Gnällbänken, där idrottsprofiler bemöter publikens synpunkter. Han medger att det är en sport som kräver stora ekonomiska resurser på toppnivå.
– Absolut. Det är en dyr sport, säger han.
 
Härligt med en som medger att det krävs pengar, så tröttsamt när dom som är på topp bara pratar som om ifall det finns en vilja så går det att komma hur långt som helst osv.

Han är otroligt bra för sporten på alla sätt.
Har aldrig hört att det inte krävs pengar, som Peder säger så behöver inte pengarna komma från egen ficka (eller föräldrarnas).
 
Ett klipp från länken.
"– Speciellt på den här nivån så behövs det pengar. Sedan är det inte sagt att man inte måste ha pengarna själv. Framför allt inte från början. Man kan lyckas bra oavsett varifrån man kommer, men sedan måste man se till att pengarna kommer in någonstans ifrån, säger Peder Fredricson."
 
Ett klipp från länken.
"– Speciellt på den här nivån så behövs det pengar. Sedan är det inte sagt att man inte måste ha pengarna själv. Framför allt inte från början. Man kan lyckas bra oavsett varifrån man kommer, men sedan måste man se till att pengarna kommer in någonstans ifrån, säger Peder Fredricson."
Det är dock en helvetes uppförsbacke för barn som bor i stan och inte har råd att rida eller inte får rida för förräldrarna. Det är egentligen ett arrogant uttalande, om än kanske inte medvetet, det känns lite som han utgår från folk som åtminstone har möjlihet att rida.
 
Har aldrig hört att det inte krävs pengar, som Peder säger så behöver inte pengarna komma från egen ficka (eller föräldrarnas).
Jag har hört vad han sagt, och jo, dom flesta på toppnivåer vill påstå att med hårt jobb så kan alla lyckas och så är det inte. Man kan jobba hur hårt som helst men utan pengarna så kommer man ingenstans, och alla har inte rika föräldrar heller som kan sponsra en innan någon annan sponsor dyker upp.

Tror dom som blir sponsrade utan att dom har några bra meriter är otroligt försvinnande få.
 
Det är dock en helvetes uppförsbacke för barn som bor i stan och inte har råd att rida eller inte får rida för förräldrarna. Det är egentligen ett arrogant uttalande, om än kanske inte medvetet, det känns lite som han utgår från folk som åtminstone har möjlihet att rida.
Vist är det så, skulle jag vilja satsa på skidåkning när jag var mindre hade jag haft uppförsbacke precis som barn i stan när det kommer till hästar.
 
Vist är det så, skulle jag vilja satsa på skidåkning när jag var mindre hade jag haft uppförsbacke precis som barn i stan när det kommer till hästar.
Och än värre hade det varit om din familj inte hade råd med skidor (och de kostade 300 kr i timmen att vara med på en grupplektion inklusive lån av skidor) och att köpa dem kostade 10 -100.000 kr + 3 -10.000 kr i månaden för underhåll.

Alla sporter har sina problem, men initialt är det enklare med de flesta andra sporter. Bilsport, segling och säkert några till kan vara åt samma håll medan sporter som innebandy, fotboll, simning och friidrott har en betydligt lägre tröskel. Vintersporter vattensporter (inte så mycket de i bassäng) har dessutom en geografisk aspekt, det är ganska hopplöst att ägna sig åt skidåkning i Skåne eller segling i Kiruna.
 
Och än värre hade det varit om din familj inte hade råd med skidor (och de kostade 300 kr i timmen att vara med på en grupplektion inklusive lån av skidor) och att köpa dem kostade 10 -100.000 kr + 3 -10.000 kr i månaden för underhåll.

Alla sporter har sina problem, men initialt är det enklare med de flesta andra sporter. Bilsport, segling och säkert några till kan vara åt samma håll medan sporter som innebandy, fotboll, simning och friidrott har en betydligt lägre tröskel. Vintersporter vattensporter (inte så mycket de i bassäng) har dessutom en geografisk aspekt, det är ganska hopplöst att ägna sig åt skidåkning i Skåne eller segling i Kiruna.
Fast Pernilla Wiberg lyckades trots att hon växte upp i Norrköping.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson är på plats på tävlingarna i Falsterbo med Christian K, VM-hästen från Tryon 2018, men finns inte med i det svenska...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att anrika Olympia Horse Show i London igår ställdes in så är nu sex av tretton deltävlingar i hoppvärldscupens västeuropeiska...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I mellandagarna sänder SVT en tredje dokumentär om Peder Fredricson, en 90 minuter lång berättelse med en klar röd tråd - vad krävs för...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson satsade allt mot OS i Tokyo – troligen stjärnhästen All In:s sista stora mästerskap. In i det längsta hoppades ryttaren...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • arkiv i vården
  • Vad gör vi? Del CXCIII
  • Sweeps trasiga fot/ben

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp