Fredrik Segerfeldt

Expressen debatt. Inget mer stöd för svenska lantbrukare, dom lever redan på bidrag.

Åsikter?

Själv tycker jag att Fredrik kan dra nåt gammalt över sig
LRF har svarat.
https://www.expressen.se/debatt/ar-...=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb

Utdrag:
"Det jordbruksstöd som Fredrik Segerfeldt kritiserar finns inte till för att glädja bönder, som han verkar tro, utan för att glädja konsumenter. Sedan det infördes har matpriserna halverats, från 30 procent av hushållsbudgeten till i dag 15 procent.

Av lantbrukets totala intäkter på 60 miljarder är 10 miljarder ersättningar från EU. Det betyder att ungefär 17 procent av lantbrukarens intäkter kommer från den gemensamma kassan, inte hälften som Fredrik Segerfeldt skriver."
 
Dagens Nyheter frågade riksdagsledamöter om de oroar sig för klimatet. Medan de flesta svarade ja, svarade tio att de inte oroas alls. De flesta av dem var sverigedemokrater och moderater. Det är inte så konstigt. Expressen har tidigare avslöjat hur klimatförnekande lobbyister påverkat Sverigedemokraternas politik under en lång tid. En av dessa lobbyister kom från ”Stockholmsinitiativet”, en grupp som ifrågasätter allt från FN:s klimatrapporter till politik som ska hindra utsläpp. När Sverige skulle underteckna Parisavtalet om utsläppsbegränsningar var SD det enda parti som röstade nej.


Vill privatisera dricksvattnet
I samma avslöjande visade det sig att högerns och Svenskt Näringslivs tankesmedja Timbro hade haft kontakt med klimatförnekare från SD. Det i sig behöver inte vara oroande. Men nu har samma tankesmedja föreslagit att dricksvattnet ska privatiseras. De vill att grundvattenintäkterna ska säljas till högstbjudande, ”som sedan får sälja vätskan till de jordbrukare som är redo att betala”. En idé som även EU-parlamentarikern Christoffer Fjellner (M) tycker är bra. De verkar tro att marknadsekonomi ska lösa både vattenbrist och klimatkatastrofer.
Får högerpolitik och klimatförnekare bestämma så vet vi i alla fall vad som väntar, och vilka ”lösningar” de kommer plocka fram. Men alla som drabbats av bränderna och torkan runt om i Sverige vet att den politiken inte kan höra hemma i vår riksdag. Ingen ska behöva genomlida den ångest som Sylvia Plath och hennes huvudperson gjorde. Men med årets värmebölja är lite klimatångest bara ett sundhetstecken. Allt annat är bara sjukt.
Eh, undrar om Fredrik är en av dem som tycker att bönder ska betala för nöjet att producera mat åt oss?
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, generellt sett så bör affärsverksamheter kunna klara sig utan direkt ekonomiskt stöd men det finns väl en viss säkerhetsaspekt i att ha inhemsk matproduktion.
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, generellt sett så bör affärsverksamheter kunna klara sig utan direkt ekonomiskt stöd men det finns väl en viss säkerhetsaspekt i att ha inhemsk matproduktion.
Du tror alltså att mat producerad på andra ställen i världen inte får stöd av sin stat? Stödet innebär att priserna sänks i butiker, bönderna har inga problem att producera men så länge vi importerar "billig" mat från andra länder som satsar på export, minimalt djurskydd och sprutar djuren fulla med antibiotika, så behövs stödet för att folk ska välja svenska varor. Om vi sätter ett importstopp så blir folk tvingade att betala vad maten kostar, nej man kanske inte har råd att använda sig av kött till varje maträtt och man kanske måste lära sig att använda hela djuret, inte bara de fina bitarna, men det skulle inte var omöjligt på något sätt och kanske det allra bästa för klimatet. :idea:
 
Du tror alltså att mat producerad på andra ställen i världen inte får stöd av sin stat? Stödet innebär att priserna sänks i butiker, bönderna har inga problem att producera men så länge vi importerar "billig" mat från andra länder som satsar på export, minimalt djurskydd och sprutar djuren fulla med antibiotika, så behövs stödet för att folk ska välja svenska varor. Om vi sätter ett importstopp så blir folk tvingade att betala vad maten kostar, nej man kanske inte har råd att använda sig av kött till varje maträtt och man kanske måste lära sig att använda hela djuret, inte bara de fina bitarna, men det skulle inte var omöjligt på något sätt och kanske det allra bästa för klimatet. :idea:
Vad har jag sagt om vad jag tror alls?
 
Vad har jag sagt om vad jag tror alls?
Hur tänker du då? Om den svenska jordbruket inte får ekonomiskt stöd så har det ingen möjligt att stå sig mot övriga världens jordbruk, för det handlar inte om en enskild affärsverksamhet som behöver stöd för att överleva, det handlar om hur Sveriges jordbruk kan hävda sig mot övriga världen. Vi har stora fördelar av ett fantastiskt djurskydd som saknar i många delar av världen, vi har fördelen av att vara väldigt restriktiva med bekämpningsmedel jämfört med stora delar av världen.
 
Hur tänker du då? Om den svenska jordbruket inte får ekonomiskt stöd så har det ingen möjligt att stå sig mot övriga världens jordbruk, för det handlar inte om en enskild affärsverksamhet som behöver stöd för att överleva, det handlar om hur Sveriges jordbruk kan hävda sig mot övriga världen. Vi har stora fördelar av ett fantastiskt djurskydd som saknar i många delar av världen, vi har fördelen av att vara väldigt restriktiva med bekämpningsmedel jämfört med stora delar av världen.
Jag tänker att det är en väldigt komplex fråga och man måste väga för och emot vad man vill uppnå med det och vad man eventuellt orsakar för problem och kostnader.
 
Vilka nackdelar skulle det finnas med ett svenskt jordbruk? Jag ser inte det komplexa överhuvudtaget för att vara helt ärlig.
Nackdelen är att lägga pengar på en sak istället för något annat. Sen finns det även i såna sammanhang vissa risker för att effektiviseringar uteblir eller felriktas beroende på hur stöden är utformade.
 
Nackdelen är att lägga pengar på en sak istället för något annat. Sen finns det även i såna sammanhang vissa risker för att effektiviseringar uteblir eller felriktas beroende på hur stöden är utformade.
Och där var vi tillbaka till mitt första svar, vi får välja mellan stöd eller importstopp, stöd är den betydligt smidigare lösningen. Uppenbarligen fungerar stöden hyfsat även om det finns en del problem. En bekant har väntat i över ett år för ett beslut om hen ska få stöd eller inte. Hen står och faller inte med beslutet men det är viktigt för att bestämma riktning.
 
I förlängningen känns det väl också som om man kan se bidragen som en hjälp till en "levande landsbygd", att bönder har möjlighet att bruka sin jord och överleva på det. Om man tvingas ta för högt pris för sina varor - och därför inte lyckas sälja - klarar man sig inte i konkurrensen. Jag ser mer än gärna att vi behåller våra bönder och våra jordbruk :) !

Men samtidigt känns det lite speciellt att tänka att mina hobbyhästar är beroende av bidrag för att foderpriset ska hållas nere - eller tänker jag fel här? För bidragen påverkar väl även mina hästars mat, och inte bara maten som jag köper och äter?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
1 968
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp