freestyle ridning

T

Tess82

vet ej om detta ämne hör hit men jag tror det. iallafall,är det någon som har ridit det?jag tycker det verkar så läckert!ska prova det i höst när jag sätter igång totton igen. /Tess :bump:
 
jag har ridit det två gånger. vann första gången och kom trea andra gången.
En skämttävling och en c-tävling var det :)

Det är superkul och hästarna laddar! :d
 
fast jag tänkte mest förbättra balansen som är så dålig att det är pinsamt nästan. :)
 
Hejsan
Jag tror det blev en missupfattning där! Du menar rida babacka utan träns antar jag?
Det lät som chrissie menade Freestyle reining som är en tävlingsgren!
Rida freestyle är en jätteskön känsla men lite trixigt att hinna med i galoppen ibörjan. Börja med att rida med repgrimma/grimskaft och använd mycket vikt och ben som hjälper. Sedan lägger du mer och mer ner grimskaftet på manken och rider utan! Det är bra att ha ett grimskaft på i början som du kan ta till vid missförstånd!
Ha kanske sedan grimman/en halsring på att tag tills du är mer säker.
När man rider ut är det nog bra att alltid ha grimma/grimskaft för man vet ju aldrig när det dyker upp något "läskigt"! :)
Om du har lite dålig balans rid länge med grimma på först innan du tar av den så du hinner träna upp balansen ordentligt!
Du kan också låta någon longera dig, det är nyttigt för sitsen!
Hoppas det går bra! :)
 
Sv: Re: freestyle ridning

När jag rider freestyle använder jag mig utav vikten, rösten och ibland lite skänkel. Har även lärt min häst att stanna på röstkommando, och sakta ner farten på röstkommando.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 988
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp