Freestyletråden

Lillefrun

Trådstartare
Åh, i-lands problem. Har börjat fundera ut ett freestyle program för att kunna tävla. Började med att skriva ner dom trick vi kan helt och det blev tre sidor, sen valde jag ut några av dom som jag sen strök men ändå har jag 8 trick kvar som jag vill få in men man har ju bara 45 sekunder så får bli ännu mer gallring, intressant också hur jag ska binda ihop allt så det flyter. Svårt det här
 
Åh, i-lands problem. Har börjat fundera ut ett freestyle program för att kunna tävla. Började med att skriva ner dom trick vi kan helt och det blev tre sidor, sen valde jag ut några av dom som jag sen strök men ändå har jag 8 trick kvar som jag vill få in men man har ju bara 45 sekunder så får bli ännu mer gallring, intressant också hur jag ska binda ihop allt så det flyter. Svårt det här

Minst 45 sekunder men du får inte uppflytt på ett så kort program. Lägg dig runt 1,5 minut längd.
 
Minst 45 sekunder men du får inte uppflytt på ett så kort program. Lägg dig runt 1,5 minut längd.
Jag trodde det var prick 45 sek men när jag kollade nu stod det upp till 2,5 minuter, stämmer det? Hittade lite olika källor. Om jag ska satsa på 1,5 -2 minuter får jag med allt. Bara börja bygga ihop det här med vilken ordning och flyt och musik och allt i ett flow. Träna extra på dom momenten.

Vårt stora problem/minus är nog jag. Jag är rätt ok eller ganska bra på att träna hund men med scenskräck och darrar och får hjärtrusningar bara någon ser på, räcker med mina föräldrar eller min instruktör men ändå vill jag tävla, utmana mig och få kicken av det. Lite konstigt men så känns det, värt all oro. Så om jag håller nerverna i styr och ger Milou chans att vara i den miljön några gånger så kan det gå bra. Men om jag får sån där ångest blir det svårare, behöver inte gå dåligt för att jag är ett asplöv men känslan blir ingen njutning. Men efter är det ju skönt. Sen ibland går det ju så himla bra och man bara njuter. Men Milou är ett säkert kort för det allra mesta.
 
Jag trodde det var prick 45 sek men när jag kollade nu stod det upp till 2,5 minuter, stämmer det? Hittade lite olika källor. Om jag ska satsa på 1,5 -2 minuter får jag med allt. Bara börja bygga ihop det här med vilken ordning och flyt och musik och allt i ett flow. Träna extra på dom momenten.

Vårt stora problem/minus är nog jag. Jag är rätt ok eller ganska bra på att träna hund men med scenskräck och darrar och får hjärtrusningar bara någon ser på, räcker med mina föräldrar eller min instruktör men ändå vill jag tävla, utmana mig och få kicken av det. Lite konstigt men så känns det, värt all oro. Så om jag håller nerverna i styr och ger Milou chans att vara i den miljön några gånger så kan det gå bra. Men om jag får sån där ångest blir det svårare, behöver inte gå dåligt för att jag är ett asplöv men känslan blir ingen njutning. Men efter är det ju skönt. Sen ibland går det ju så himla bra och man bara njuter. Men Milou är ett säkert kort för det allra mesta.
Jag har för mig att det är ett förslag på regeländringar där tiden för klass 1 föreslås bli 1-2 minuter. Så om du gör för långt finns risk att du behöver ändra om förslaget går igenom.
 
Jag trodde det var prick 45 sek men när jag kollade nu stod det upp till 2,5 minuter, stämmer det? Hittade lite olika källor. Om jag ska satsa på 1,5 -2 minuter får jag med allt. Bara börja bygga ihop det här med vilken ordning och flyt och musik och allt i ett flow. Träna extra på dom momenten.
Som reglerna är nu funkar 1,5 minut bra. Tänk på att domarna hellre ser färre men bra utförda trick än många trick som är sämre utförda. Man kan gärna knyta ihop programmet med att upprepa sånt man gjort tidigare. Exempelvis om man har med refrängen 2 gånger så kan man gärna visa samma sak båda gångerna. Att ha säkerhet i utförandet ger poäng.
 
Tack för svaren, satsar på 1,5 minuter. Det är mer att hålla koll på än vad jag tänkte med refräng och ordning och att få till något vettigt. Men 1,5 minuter är helt safe?
 
Kul med en egen tråd!

Ska på uppföljande programbyggnadskurs om ett par veckor så hoppas få ihop ett helt färdigt program efter det, och att det blir någon tävling i sommar.
 
Kul med en egen tråd!

Ska på uppföljande programbyggnadskurs om ett par veckor så hoppas få ihop ett helt färdigt program efter det, och att det blir någon tävling i sommar.
Åh vad roligt, skulle också vilja gå en sån kurs. Just nu kör vi bara trick och moment och vi kommer inte gå igenom tävlingsdetaljerna. Är bara jag som vill tävla i vår lilla grupp. Har valt ut moment nu och försöker fundera ut ordning och att träna mycket för mycket är ganska nytt. Kommer du online tävla?
Kan vem som helst vara med?
 
Åh vad roligt, skulle också vilja gå en sån kurs. Just nu kör vi bara trick och moment och vi kommer inte gå igenom tävlingsdetaljerna. Är bara jag som vill tävla i vår lilla grupp. Har valt ut moment nu och försöker fundera ut ordning och att träna mycket för mycket är ganska nytt. Kommer du online tävla?
Kan vem som helst vara med?
Jag har tävlat online, men i sommar hoppas jag på riktiga tävlingar. I klass 1 kan alla vara med, bara hunden är tillräckligt gammal, tror den ska vara över ett år.
Jag är också ganska ensam om att träna för tävling. Är ett par till i min klubb som tävlar, men är ändå svårt att få till gemensamma träningar.
 
Hur fungerar det med när programmet börjar? Kan man komma in till musiken och börja direkt eller måste man in på planen och börja där?
 
Jag har tävlat online, men i sommar hoppas jag på riktiga tävlingar. I klass 1 kan alla vara med, bara hunden är tillräckligt gammal, tror den ska vara över ett år.
Jag är också ganska ensam om att träna för tävling. Är ett par till i min klubb som tävlar, men är ändå svårt att få till gemensamma träningar.
Ja det är tråkigt, jag har min instruktör som tävlar freestyle och HTM och har erbjudit sig att hjälpa mig även efter att kursen är slut, har bara 2 eller 3 gånger kvar på kursen nämligen. Men ingen annan att träna med.

Har inte vågat be om privat träning på alla år förutom en gång men hon har erbjudit sig många gånger så ska ta chansen i sommar.
 
Hur fungerar det med när programmet börjar? Kan man komma in till musiken och börja direkt eller måste man in på planen och börja där?
De flesta går in på planen och ger signal där att musiken ska igång. Så att man är i rätt position och de flesta brukar även hälsa på domarna innan start.
Men tror det är ok att ge signal så fort man är inne på plan och ha "flygande start" om man vill.
 
Får man prata med hunden både med ord och tecken eller måste hunden kunna allt utantill? Känns väldigt svårt om jag inte får prata med Milou eller visa på något sätt.
 
Får man prata med hunden både med ord och tecken eller måste hunden kunna allt utantill? Känns väldigt svårt om jag inte får prata med Milou eller visa på något sätt.

Du får prata hur mycket du vill. Du får även använda tecken, i de högre klasserna vill inte domarna se för tydliga tecken men kan man väva in tecknena i koreografin är det inga problem.
 
Tack! (Gissar det var riktat till mig)

Tyvärr blev den programbyggnadskurs jag skulle på i morgon inställd, sjuk instruktör. De skulle försöka hitta annat datum och återkomma. Hoppas det blir ett jag kan.

Annars planerar jag tävla i Ulricehamn i augusti. Definitivt heelwork, kanske freestyle. Beror på hur långt vi kommer med programmet innan sista anmälningsdag.
 
Vi tränar på massor av saker just nu, ska på kurs idag och söndag och vill fokusera stor del av idag med att planera mitt program. Hoppas min instruktör vill hjälpa mig med det eftersom det blir mer teori/lugnt arbete då men det blir nog inget problem, har både idag och imorgon på oss så ska ju visa vilka moment jag vill ha med och hur man bygger ihop dom och gör dom extra bra och i vilken ordning, jag har ett utkast till plan men behöver hjälp med resten.

Min instruktör vill också fortsätta jobba med oss under sommaren utöver kurserna för imorgon är sista kursdagen ( för att hon tycker vi har stor potential :o ). Sånt värmer att få höra. Hon har sagt det till mig i 10 år men det tar visst tid att låta det sjunka in.
 
Tack! (Gissar det var riktat till mig)

Tyvärr blev den programbyggnadskurs jag skulle på i morgon inställd, sjuk instruktör. De skulle försöka hitta annat datum och återkomma. Hoppas det blir ett jag kan.

Annars planerar jag tävla i Ulricehamn i augusti. Definitivt heelwork, kanske freestyle. Beror på hur långt vi kommer med programmet innan sista anmälningsdag.
Ja det var dig jag menade, vad tråkigt med inställd kurs. Min instruktör ska också tävla där.

Sitter htm programmet bäst? Jag vet inte jätte mycket om det, kikat på youtube och läst lite och det verkar som att vi gör lite av det när vi tränar själva. Har tänkt på att han ska kunna köra både höger och vänster sida inför rallyn och sen lagt till flera moment som jag tror är htm fast jag mest bara vill kunna göra alla moment från precis alla positioner.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 889
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp