French Buffet**

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som sett honom live?
Han har ju onekligen fina meriter, ffa för att vara fullblod. Men hur ser han ut? VDL har bara en hoppbild på honom och den säjer ju inte så mkt. Exteriörbeskrivningen har jag sett nånstans, men vill ju gärna veta mer.

Är väl iofs inte aktuellt i år ändå, men man måste ju hålla ögonen öppna! :)
 
Sv: French Buffet**

Såg inte du honom på Flyinge? Eller visades han inte den dagen du var där...

Det jag mest kommer ihåg var hans underliga manke, som fick sin förklaring i att den varit bruten :crazy:

Har också börjat titta lite på honom eftersom det skulle vara intressant att använda en fullblodshingst med hoppmeriter till mitt sto ;)
 
Sv: French Buffet**

Jag gillar honom och har funderat på honom. Han har riktigt bra meriter, bra storlek och jag gillar typen.
Kan skicka dig en exteriörbild när jag kommer hem, påminn mig om jag glömmer det! ;)
 
Sv: French Buffet**

ameo skrev:
Någon som sett honom live?
Han har ju onekligen fina meriter, ffa för att vara fullblod. Men hur ser han ut? VDL har bara en hoppbild på honom och den säjer ju inte så mkt. Exteriörbeskrivningen har jag sett nånstans, men vill ju gärna veta mer.

Är väl iofs inte aktuellt i år ändå, men man måste ju hålla ögonen öppna! :)


Exteriörbild finns på asvh:s hemsida, gå in på Bruksprovet och sen Godkända prestationshingstar hoppning.
 
Sv: French Buffet**

Känner du till några hopp- eller fälttävlansavkommor till honom?
 
Sv: French Buffet**

Jeg har ham på en gammel video fra en hingstevisning på VDL. Han hopper der et digert hinder (type 160 cm. ++) flere ganger, med frambeina hengende omtrent rett ned. Man kan sette kaffen i halsen av mindre!

Men han kom da over uansett, hver gang og uansett anridning. En utrolig spenstig sak, altså, men noen blendende teknikk vil jeg ikke påstå at han har.

Trivelig fullblodsmodell, dog, og innstillingen hans er det i hvert fall ikke noe galt med.
 
Sv: French Buffet**

Finns hopp-video på nätet om du söker på hans namn.
 
Sv: French Buffet**

Hittade både exteriörbild och hoppvideo (till sist).
Mer bländande hoppteknik har väl iofs skådats, men absolut tillräckligt bra - ffa när man har ett sto osm har en ännu bättre teknik :). Och hans teknik har ju bvisligen räckt till svår internationell hoppning, så.. :p
Det som möjligen skulle avskräcka mig är att hans hals ser ut ungefär som mtt stos hals, dvs som ett "skaft" som någon tryckt dit för att hänga fast huvudet på...
Men vi får väl se - det beror ju även på hans spermakvalité :crazy: om han är intressant eller inte.

Görel - nej han visades inte på lördagen, tyvärr.. :(
 
Sv: French Buffet**

Jag har sett han live flera gånger. I somras såg jag honom på stationen, då var han jättefin, även om halsen ser lite ja inte uppoch ner vänd heller men det kan ju bero på att han brutit manken, har för mig att han såg "normal" ut i halsen på någon gammal bild jag sett - innan mank-skadan.

På grevagården så han mager och lite tråkig ut men rör sig faktist ganska trevlig.
Tempramentet är bra, lugn och snäll.

Betäckte med han förra året men stoet tog sig inte, troligtvis berodde det på att hon hade så ont i rygg och bakknän. Hon var så dålig så hon troligtvis inte hade klarar att gå dräktig så henne ska man nog inte basera kvalitén på.
I nåt nr av ridsport (avelsextra?) stod det hur många han betäckt, minns inte om det stod dr hets % också. Går väl att ringa/maila Eurostud annars.

Jag skulle gärna betäcka med han igen om jag hade nåt sto.. och inte bara hingst-skrällen :)
 
Sv: French Buffet**

Dräktighetsprocenten beror på mkt mer än bara spermakvalitén...
Har ju ett krångelsto och är MYCKET beroende av bästa tänkbara kvalisort, tyvärr..
Men jag har ju varit på Eurostud förut, så jag känner dem och kan ringa och förhoppningsvis få ett ärligt svar... :p
 
Sv: French Buffet**

Hade nog nästan varit värt att köra stoet dit...de är otroligt skickliga.Kolla deras hemsida om dräktighetsresultat...jag höll nästan på att tappa hakan.
 
Sv: French Buffet**

Så klart men det är ju ändå en fördel om hingsten har hyfsad kvalite på simmarna :)

Jag har seminerat 2 av 3ggr hos dom och mitt sto har tagit sig på första försöket de gångerna, nu sista gånger var jag på annan station och då blev det inget, men som jag skrev i förra inlägget det var nog mest pga stoet :(

Alla jag känner som vart där med sina ston har också fått sina dräktiga på första eller möjligtvis andra försöket, så de är duktiga!
 
Sv: French Buffet**

Alltså jag menade att jag kunde få ett ärligt besked om hingstens motilitet från dem... (om inte annat ås tror jag nog att de är intresserade av att inte anända deras hingstar på krångelston om de dessutom har halvkass sperma...)

Min krångeldam har varit hos dem och INTE blivit dräktigt där trots semin på FYRA brunster samma säsong.. Jag kan inte skylla detta på stationen, vill bara tala om att igen är ofelbar och det FINNS ston om inte ens de klarat av...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: Lingon
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp