Frendly Frej

urkella

Trådstartare
Stötte på detta namn när jag googlade "bockbent häst" då en avkomma av han med var det (min donna är det minimalt). Var ju tyvärr ingen rolig historia med denna hingst, då han hade medfött fel på sina ben. Men blir lite orolig när jag såg hur han såg ut då Ai-chan är nästan identisk honom i sin teckning och enligt hon jag köpte henne av ska det vara paint pappa på henne. Uppfödaren har inte telefon nr så han kan jag inte få fatt i. Men har någon här koll på var han höll till sista tiden, och om någon känner till någon avkomma efter honom ? Ärvde dom ner hans benfel då ? Har tänkt att Ai ska få sommarvila men blir nog att åka och röntga hennes ben innan hon sätts igång sedan för va på den säkra sida.

För likheten finns där ju :nailbiting:

wpid-img_20140418_184611.jpg


wpid-20140418_185704.jpg
 
Jag ägde denna hingst från att han var 1 år till att han var 4 då jag sålde honom (något jag bittert ångrar).
Det är jag som har ridit in, tävlat och avelsvärderat honom.
Frej var inte bockbent. Han såg faktiskt relativt korrekt ut i benställningen (vilket även avelsvärderingsnämden ansåg) och det var inte förrän han blev halt som det efter mycket om och men visade sig att han var vriden i princip varenda led och hur man än korrigerade blev det någon led som blev felbelastad. Det enda man kunde se på honom var att han hängde i knäna i perioder men det var extremt förknippat med verkning och skoning. Jag fick tyvärr upp ögonen för detta samt bra hjälp allt för sent.

Tyvärr hamnade han hos en mindre seriös person i Norge som använde honom flitigt till att betäcka diverse random ston. I Sverige fick han en avkomma som blev gravt misskött och därav avlivad på länsstyrelsens inrådan om jag inte minns fel.
Frej skulle absolut inte använts i "avel" men samtidigt är det inga bra ston han har betäckt så om det finns avkommor som är fula i benen går det inte enbart att skylla på honom. Hans uppfödare (Ola Björkqvist, Gotland) hade nog inte avlat fram honom om generna var helt tokiga.

Om du har problem med din häst och tror att Frej är pappa så röntga benen på henne.
I övrigt var han en av de mest fantastiska, mest ridbara och underbara hästar jag har haft äran att känna.
Jag kunde rida honom utan sadel o träns bland andra hästar, han följde mig lös vart jag än gick och han var min absoluta drömhäst och bästa vän.

Jag jagade personen i Norge väldigt länge av olika anledningar. Hon dumpade sina hästar hos någon här i Sverige om jag förstod saken rätt och försvann från radarn.
Hur gammal är din häst? Om det är en Frejavkomma borde den vara född i Norge.

Jag hoppas innerligt att Frej fått vandra vidare till de evigt gröna ängarna för det som hände honom efter att han lämnade mig var absolut inte vad jag ville för honom, en underbar häst på alla sätt. Med facit i hand skulle jag naturligtvis kastrerat honom innan han åkte men hela historien var extremt jobbig för mig då han var mitt allt och jag tog hjälp av fel personer helt enkelt. Meningen var att han skulle bli familje/turhäst i Norge och det var han under några år och trivdes som fisken i vattnet.
Människan som köpte honom skickade aldrig ens in någon transfer till APHA så där står jag fortfarande som ägare på honom, således kan det inte heller finnas några renrasiga avkommor registrerade i APHA efter Frej.

Det är för övrigt mina bilder du har använt.
 
Min är 3 år, hon har inga fel eller problem med benen mer än ytterst lite bockbent, men är så liten grad att vet man inte så är det inget som syns och kan mkt väl försvinna bara hon får skor nu då hon ömmar väldigt. Vet bara att hon ska komma uppifrån. Är mer om det skulle kunna va ärftligt om hon skulle va efter honom så man inte rider henne och hon har problem med lederna då det inte syntes utifrån som du sa som gör att jag funderar på röntga. Annars är hon goaste häst jag haft, bara varit att hoppa upp och rida i princip. Även om hon bara är riden ett par månader kan jag rida henne i alla gångarter utan utrustning bland andra hästar på banan och ute i repgrimma :)

Ja tyvärr finns det folk som verkar super när man säljer som visar sig annat sen.

Okey, tar bort bilderna om du vill.
 
Nej du behöver inte ta bort bilderna, det är lugnt.

Vet du vad mamman till din häst heter? För fyra år sedan kan han ha varit tillbaka i Sverige, men osäker på det.
Om det nu skulle vara så att hon är efter Frej och har ärvt hans problem kan jag bara råda dig att vara väldigt noga med skoning och verkning, vinklar osv. Jag var för sen med det, och när jag väl fick tag på en hovslagare som var insatt blev det en helt annan häst före och efter verkning/skoning. Frej stod alltid lite under sig med bakbenen, alltså inte "square" vilket han plötsligt gjorde efter en korrigering. Och då hade mäster på Strömsholm inte lyckats med det innan (de försökte sig på nån galen specialsko som inte alls funkade).
Men lederna var ju redan så påverkade. Och det hände ganska snabbt efter att han började ridas, på nåt år sådär.
Röntga så vet du. Men åk till en duktig veterinär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp