Fri fekal vätska

En stallkompis har haft problemet med sin häst. Vet att hon provade väldigt många olika saker, hästen blev bättre efter flera månader men svårt att veta exakt vad det var som hjälpte..
 
En stallkompis var med i studien med sin förra häst. Den fick problem enbart i samband med väderomslag. Inte så kul. :( Där hjälpte inget magpreparat eller foderbyte.
 
Min ena har det. Han blir dålig runt oktober/november och är bra igen april/maj. Så dålig när det är dålig med gräs men bra när det finns gräs.
Har inte hittat någon lösning än men har provat olika tillskott och även hösilage/hö.

Hoppas på att få tag på halm till vintern och se om det hjälper
 
Har haft en häst med det, höll på i flera år med tillskott och jäst och sådant samt bytte till hö utan resultat. En sak som gjorde STOR skillnad var att vi bytte vatten till hästen. Båda källorna var tjänliga för människor, men magen var inte med på tåget. En annan sak som gjorde stor skillnad var jord. Kunde hon inte få i sig jord mådde magen prima, medan lersäsongen alltid innebar lite obalans.
 
Min ponny hade dessa problem, och det eskalerade tyvärr när han blev äldre. Foderbyten och tillskott hjälpte inte, han stod i 5-6 olika stall genom åren så förutsättningarna var olika på många sätt. Det enda som gjorde att symptomen försvann på slutet var när det blev minusgrader och när han kunde gå på anpassat bete.
 
Har haft två i min närhet. För den ene är det starkt kopplad till väder - lerig hage så kommer det som ett brev på posten. Bättre när det finns gräs. För den andre lyckades vi banne mig aldrig se något samband alls hur vi än försökte. Det är SÅ svårt att veta om något preparat hjälper eftersom problemet kommer och går lite. Så när det blir bättre vet man liksom inte om det beror på preparatet eller om det hade blivit bättre ändå. Pro Equo är dock det enda vi tyckt hjälpt något i alla fall.
 
Läste denna artikel idag, har följt frågan i några år. Otroligt intressant, framförallt att alla är fortfarande :confused::confused::confused: .

Jag har själv inte haft en häst med det, så är nyfiken på om nån här har brottats med problemet. Vad upplevde ni hjälpte?

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/gamla-sanningar-och-nya-fragetecken-gallande.htm
Jag har haft problem nu i vinter.
Har provat mycket och det som verkligen hjälpte var bete. Även vinterbete. Ytterligare ett mål hö per dag gav ingen direkt effekt.
Provade aldrig helt fri tillgång för då skulle jag ha allvarligt överviktiga hästar så det fungerar inte.
Bete under vintersäsong däremot tycks vara mer jobb för kalorierna.
Fri tillgång på halm hade noll effekt.

Det med mjölksyrebakterierna förvånar mig inte. Det känns rimligt med den lukten när de har problem.

Andra saker som eventuellt stabiliserande något med inte helt var att ge loppfrö och Protexin gut balancer.

Snabba temperaturväxlingar däremot gjorde det sämre. Speciellt mot plusgrader. Och temperaturväxlingar var det många nu i vintras...

Byta av grovfoder till hö med annorlunda struktur hade nog viss effekt, speciellt i början, men den tycktes avta vartefter. Eller så tajmade en bättre period bara foderbyte.

Jag har grushage och viss del av obalans i magen kan ha varit att de fått i sig lite grus, men långt ifrån allt.
Jag fodrar inte på marken, men de slänger ut lite hö och dammsuger efter det.
Så kort sagt jag är lika förbryllad som mycket av expertisen.
 
Min hade inga sådana problem under höst och vinter, nu under våren började det, först trodde jag det var triggat av äpplen, men nej, det var foderbyte nån gång då jag upplevt det blev värre, sånt hösilage som var blötare och luktade starkare. Gräs gör magen bättre då kan han ha helt fast avföring utan vätska. Kan bli successivt värre under bara en ridtur med mindre men lösare bajs mot slutet. Han är åtminstone snäll nog att flytta undan rumpan om jag borstar svansen och en vätskeprutt är på väg.
 
En stallkompis hade häst med ganska stora och tydliga problem med detta. Och vid eftertanke så åt han hemskt fort, satte i sig 5kg ur slowfeed nät på samma tid som min egen åt 3kg från golvet. Tuggade han då inte ordentligt kanske del av problematiken hade med storleken på bitarn som kom igenom systemet.
 
Min häst har detta utom när han är på bete. Jag har testat det mesta och inget funkar.
Han äter i stort sett inget kraftfoder alls. Så oklart varför det är såhär
 
Hmm, om flera blir bättre av bete, undrar om det har testats att ge blötlagt torrhö 🤔?

Blir dom bättre med byta ut en del av högivan mot betfor kanske, om det har med vätska att göra 🤔🤔🤔. Hästens tarm är ju lite speciell, med grovtarmen som en vätskereservoar med hjälp av fibrer.
 
Hmm, om flera blir bättre av bete, undrar om det har testats att ge blötlagt torrhö 🤔?

Blir dom bättre med byta ut en del av högivan mot betfor kanske, om det har med vätska att göra 🤔🤔🤔. Hästens tarm är ju lite speciell, med grovtarmen som en vätskereservoar med hjälp av fibrer.
Tror inte det är vätskan utan variationen av grässorter? Min stallkompis ger höpellets just för att få till mer olika typer av gräs än vad det ofta är i hö/hösilage.
 
Tror inte det är vätskan utan variationen av grässorter? Min stallkompis ger höpellets just för att få till mer olika typer av gräs än vad det ofta är i hö/hösilage.
Har stallkompisen upplevt att det hjälper eller fanns det inget problem att åtgärda?
 
En ponny i stallet jag jobbade i, hade det. Fast hon var även lös i magen då och då.
Hon blev mycket bättre, ju mer gräs hon åt. Och sen sämre när hon bara fick grovfoder på stall. Stallägaren och hästägaren testade allt möjligt, utan resultat.
Hon var också med i studien, tror jag. Men lever tyvärr inte längre.
 
Jag tror att min lilla lider av samma sak. Har testat lite olika preparat så det ska bli intressant att de om det ändrar sig när hon börjar gå på bete.
 
Hmm, om flera blir bättre av bete, undrar om det har testats att ge blötlagt torrhö 🤔?

Blir dom bättre med byta ut en del av högivan mot betfor kanske, om det har med vätska att göra 🤔🤔🤔. Hästens tarm är ju lite speciell, med grovtarmen som en vätskereservoar med hjälp av fibrer.
Jag testade det, att blötlägga höt men det gjorde ingen skillnad.

Betfor blev han mycket sämre av redan vid små givor. Provade även betfiber utan melass men det gjorde varken till eller från.
 
Hmm, om flera blir bättre av bete, undrar om det har testats att ge blötlagt torrhö 🤔?

Blir dom bättre med byta ut en del av högivan mot betfor kanske, om det har med vätska att göra 🤔🤔🤔. Hästens tarm är ju lite speciell, med grovtarmen som en vätskereservoar med hjälp av fibrer.
Ja. Hjälpte inte med blött hö.

Och inte heller betfor.
 
Hej!

Min har detta problem. Vi var med i studien.

Hon blir bättre när hon går på endast gräs. Det är det enda som hjälpt henne. Vi har testat hö, halm, silage, kombinationer av dom, fri tillgång, kontrollerad giva, olika magmedel, men gräs är det enda som stabiliserar hennes mage. Lösdrift funkade inte, stå på box inte heller.
Hon brukar vara bättre vintertid när det är rejält med snö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 687
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag läste en intressant artikel imorse på Hippson, om brittiska hästägare som var otroligt dåliga på att tolka hästars signaler på...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 450
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp