Fri fekal vätska

Morces

Trådstartare
Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå.

Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt blivit bättre av att ge honom fiber pellets från horselux, chiafrön, höpellets och torka hans hösilage i x antal dagar.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ge honom hö, har kollat runt och det går inte att fixa. Men det jag har nu funkar faktiskt över förväntan.

Är nyfiken på er som har FFV hästar och hur ni har gjort för att lindra eller "bota" era hästar utan att gå över på torr hö. :banana:
 
Skrevs ju om detta i hippson eller tidningen ridsport i höstas där de sammanfattade forskning kring ämnet.

Det enda samband de kunde se som skiljde hästar med ffv från hästar utan var längden på fibrerna i bajset. Därav drog de slutsatsen att det *kanske* har något att göra med ättiden. En häst som är glupsk och äter fort (inte tuggar ordentligt) riskerar att ha ffv i högre grad. Inget annat mönster kunde ses.

Utifrån detta så grattis till att du hittat saker som funkar för dig/sin häst men risken är att saker som påverkar en häst har minimalt med påverkan på andra.
 
Min tjej tål inte halm. När vi tog bort halmen blev hon bättre. Långa övergångar när vi byter foder har gjort underverk. Tror hon fick 2 månader i höstas. Då höll hon sig bra tills hon fick stå på halm när vi åkte på kurs.

Hon äter silage, har testat med hö, men är lika dålig på det :-(.

Gräs är det hon funkar absolut bäst på, tyvärr har hon diverse fång-tendenser så ska helst inte gå på gräs...
 
Vi bytte till ett annat hösilage, som funkar bra för honom. Har haft honom i tre säsonger, testat 4 olika hösilage som inte funkat och 3 som funkat, men har inte svar på varför. TS, proteinmängd och kvot verkar det inte vara, sånt som jag fått tips om att det skulle kunna bero på. När vi bytt foder så har det vänt snabbt, nästan från en dag till en annan när vi fasat in tillräckligt stor mängd av det nya.

Han har hela tiden haft tillgång till halm, som inte verkar spela nån roll, och han är bra på gräs. Har testat vanlig jäst och Onlygoodhorse som tillskott utan effekt.
 
Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå.

Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt blivit bättre av att ge honom fiber pellets från horselux, chiafrön, höpellets och torka hans hösilage i x antal dagar.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ge honom hö, har kollat runt och det går inte att fixa. Men det jag har nu funkar faktiskt över förväntan.

Är nyfiken på er som har FFV hästar och hur ni har gjort för att lindra eller "bota" era hästar utan att gå över på torr hö. :banana:
Du måste åtgärda den dåliga magen. Hästens bajs ska vara kottar. Jag har använt trikkem gastro. Får du inte ordning måste du ringa veterinär. Jag tänker på fångrisken också nu när det börjar bli grönt med en mage i obalans sedan lång tid tillbaka.
 
Min fd valack, som var med i studien tillsammans med sin mamma, fick FFV av väderomslag. Alltså när det gick från plusgrader till minus eller från minus till plus. Spelade ingen roll vad jag gav honom (testade massor med olika preparat och foder), det var bara att tvätta och smörja in.

Intressant var dock att när han stod på boxvila 6 veckor och fick dubbla behovet av hösilage (14 kg istället för 7 kg) så var han bra i magen, trots att det var väderomslag ett par gånger.
 
Du måste åtgärda den dåliga magen. Hästens bajs ska vara kottar. Jag har använt trikkem gastro. Får du inte ordning måste du ringa veterinär. Jag tänker på fångrisken också nu när det börjar bli grönt med en mage i obalans sedan lång tid tillbaka.
Hästens bajs är normalt, dvs kottar. Han får endast bajsvatten på bakbenen. Något han haft sen liten och med tidigare ägare också där de konstaterat fri fekal vätska.

Har du ingen häst som du fått bot på ffv med hösilage så behöver du inte skriva något. Det vi har nu funkar som sagt om du läser mitt inlägg.
 
Min fd valack, som var med i studien tillsammans med sin mamma, fick FFV av väderomslag. Alltså när det gick från plusgrader till minus eller från minus till plus. Spelade ingen roll vad jag gav honom (testade massor med olika preparat och foder), det var bara att tvätta och smörja in.

Intressant var dock att när han stod på boxvila 6 veckor och fick dubbla behovet av hösilage (14 kg istället för 7 kg) så var han bra i magen, trots att det var väderomslag ett par gånger.
Usch vad jobbigt. Men intressant. Jag testade också fri tillgång men han blev ju en tunna 😬 (sen blev resultatet inte bra med bajsvattnet heller.)
 
Vi hade många med fri fekal vätska före jul. Bytte från fjolårets hösilage till årets och då blev de flesta bättre. En har fortfarande fri fekal vätska och inget fungerat hittills där...
 
Jag vill bara förtydliga att jag endast vill ha svar på hur ni gjort för att bota eller lindra bajsvattnet utan att gå över på torrhö. (Sen får ni såklart skriva vad ni vill men jag kommer inte ta åt mig av den informationen som jag anser är onödig för tråden, kanske hjälper de nån annan?)

Jag själv behöver inte information om hur man kontaktar en veterinär, hålla koll på fång eller att det måste vara kottar i bajset. Kottar har han, endast bajsvatten som är väldigt mycket mindre och behöver inte tvättas längre för er som vill veta.

Jag ställde min fråga av nyfikenhet, å jag vet att det är ett forum där alla får skriva sitt men jag vill förtydliga bara vad jag ämnar att ha denna tråden till. Kanske hjälper den fler att få bot på sina FFV hästar?
 
Usch vad jobbigt. Men intressant. Jag testade också fri tillgång men han blev ju en tunna 😬 (sen blev resultatet inte bra med bajsvattnet heller.)

Ja, jag kunde tyvärr inte fortsätta ge så mycket efter boxvilan var över. Fascinerande nog gick han inte upp under själva boxvilan, men det tror jag berodde på att kroppen krävde mycket för att läka ihop.

Ett tips (som jag tror nämns i studien) är att vissa hästar kan reagera på hur mycket/lite fiber det är i grovfodret.
 
Jag vill bara förtydliga att jag endast vill ha svar på hur ni gjort för att bota eller lindra bajsvattnet utan att gå över på torrhö. (Sen får ni såklart skriva vad ni vill men jag kommer inte ta åt mig av den informationen som jag anser är onödig för tråden, kanske hjälper de nån annan?)

Jag själv behöver inte information om hur man kontaktar en veterinär, hålla koll på fång eller att det måste vara kottar i bajset. Kottar har han, endast bajsvatten som är väldigt mycket mindre och behöver inte tvättas längre för er som vill veta.

Jag ställde min fråga av nyfikenhet, å jag vet att det är ett forum där alla får skriva sitt men jag vill förtydliga bara vad jag ämnar att ha denna tråden till. Kanske hjälper den fler att få bot på sina FFV hästar?
För min valack förvann problemet helt när jag bytte stall. Svårt att veta exakt vad det berodde på, men tror att det var bytet av hösilage som gjorde det. Förra stallets hösilage såg väldigt lika ut i värden, så det är lite märkligt, men det är den enda rimliga förklaringen (har varit helt bra i snart ett år nu). Har du möjlighet att testa ett annat hösilage?
 
Ja, jag kunde tyvärr inte fortsätta ge så mycket efter boxvilan var över. Fascinerande nog gick han inte upp under själva boxvilan, men det tror jag berodde på att kroppen krävde mycket för att läka ihop.

Ett tips (som jag tror nämns i studien) är att vissa hästar kan reagera på hur mycket/lite fiber det är i grovfodret.
ja, det är tråkigt med hästar som går upp alldeles för lätt.

Jag misstänker att det är fibrer som är problemet för min pojke då det funkar att ge mer fibrer.
 
För min valack förvann problemet helt när jag bytte stall. Svårt att veta exakt vad det berodde på, men tror att det var bytet av hösilage som gjorde det. Förra stallets hösilage såg väldigt lika ut i värden, så det är lite märkligt, men det är den enda rimliga förklaringen (har varit helt bra i snart ett år nu). Har du möjlighet att testa ett annat hösilage?
Hmm, vad konstigt! Men så intressant.

Har tyvärr inte möjlighet till att testa annat hösilage. Så just nu får jag torka hans hösilage och hoppas det funkar ett tag till.

Jag hoppas ju på att höstens hösilage är aningen bättre. Inte varit så imponerad av nuvarande hösilage. 😬
 
Fiber verkar vara det bästa för dom hästar jag träffat på med FFV, så foder som vetekli, betfiber, aspbarkspellets, fiber/proteinpellets.
 
Hmm, vad konstigt! Men så intressant.

Har tyvärr inte möjlighet till att testa annat hösilage. Så just nu får jag torka hans hösilage och hoppas det funkar ett tag till.

Jag hoppas ju på att höstens hösilage är aningen bättre. Inte varit så imponerad av nuvarande hösilage. 😬
1-2 bakjäst om dagen skulle jag rekommendera, det har balanserat många magar som inte fungerar på andra preparat. Min nya häst får detta då hans mage fortfarande är i olag och det slutar rinna efter 2 dagar.
Oavsett så kostar det inte mycket att prova en vecka. Jag ger min med äpple/morot. Tar en bit jäst, trycker på en bit morot/äpple, ger biten och sen direkt en bit äpple/morot utan jäst efter. Nu äter han nästan jästen utan godis. :)
 
Har du testat att ge linfrökaka? Jag hittade en gammal notering om att våra hästar blivit bättre i magen av det för många år sedan (inte FFV då dock). Min PPID-häst har blivit känsligare i magen sedan han började medicineras med Pergoquin i höstas så jag har börjat testa mer saker för magen nu än bara flytande Probihorse han ätit i flera år. Idag på dag 6 med 1 kåsa linfrökaka (minns ej vad det vägde, gissar typ 200+ gram) hade han en fast bajs helt utan FFV! Han har aldrig haft FFV tidigare (sedan innan medicinering alltså) men varit känslig och lätt fått lite som blötare och smuligare bajsar där man ser grova fibrer tydligt typ. Och reagerat på minsta lilla väderomslag, grästillväxt osv. Magen hade säkert mått bäst i grushage med torrhö men det är inte ett hästliv för mig och han har känsliga luftvägar och bara en kompis och ingen förvaring för torrhö. Så han äter småbalshösilage, visserligen svindyrt med hög hygienisk kvalité om man ser till att han har hostat av alla tidigare leverantörer vi testat.

Min nästa grej att testa efter detta var Onlygoodhorse då det eventuellt hjälpte (eller så blev han bara bättre för att han höll på att repa sig) efter att magen kraschade vid lite för mycket gräs en gång i höstas (också efter start av medicinering).
 
Vi hade en med FFV, såpass illa att han fick lymfangit av det frätande bajsvattnet på bakbenen.... Det som hjälpte var några sprutor Diarsanyl, dvs ca 5 dagar, sedan Dr Schaettes Tarmbalans.
 
Uppdatering för er som är nyfikna.

Min kille har ni varit "torr" i baken i ca 1,5 veckas tid så det jag gör nu funkar ju faktiskt ganska bra. (Än så länge, vågar inte jinxa nu)

Men det jag kommit fram till är att hösilaget kanske är för blött även om jag inte tycker att det är blött blött liksom men hans mage pallar kanske inte med den extra vätskan eller nått?
Ingen aning som sagt, bara glad att det jag gör verkar funka. 🙌

Uppdaterar gärna igen om några veckor. 😁
 
Min ena mini har haft de problemen under flera år. Hon fick i stort sett fri tillgång eftersom hon "klarade" det och inte blev för tjock. Ständigt lös i kombination med FFV. För ett par månader sedan började jag begränsa grovfodergivan för att få en bättre planerad foderstat. Innan åt hon 5-6 kg om dagen. Nu får hon 3 kg om dagen ( var lugn, hon har lite halm att knapra på också), och den lösa magen + FFV är borta.

I hennes fall var det alltså beroende på att hon åt för stora mängder vilket ökade hastigheten genom matsmältningskanalen och det gav i sin tur lös mage och FFV.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 158
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp