Fri pensionsålder, vad tror du skulle hända?

ameo

Trådstartare
Moderator
Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning.
Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta åldern.
Andra vill kunna jobba längre, ibland mycket längre, än den utsatta övre åldersgränsen.

Region Östergötland tar nu bort den övre gränsen för vårdpersonal, med förhoppning att fler ska vilja jobba kvar. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7386465

Vad tror Du skulle hända om man sänkte lägsta pensionsåldern till kanske 55 eller 60 år och samtidigt höjde övre gränsen rejält, eller kanske till och med tog bort den?
Skulle "gamlingarna" behålla sina jobb och på så sätt orsaka större arbetslöshet bland yngre?
Skulle "alla" välja att gå i pension tidigt bara för att de kan, så att det blir brist på arbetskraft och alldeles för stora pensionsutbetalningar?
Eller ser du några andra alternativ?
 
Som parentes, eller fortsättning eller komplement - samma län, östergötland, går nu Norrköpings Kommun ut med att alla anställningar ska bli heltidsanställningar. Alla. Och har man en tjänst på lägre än heltid, och vill fortsätta ha den tjänstgöringsgraden så måste man ansöka om "partiell tjänstledighet" - varje år.

Man vill maximera sina anställda.
Detta har Sveriges Kommuner (SKL) förhandlat fram med Kommunal.

"Välfärdens behov av kompetens behöver tryggas och välfärdssektorn måste kunna erbjuda attraktiva anställningar. Heltid som norm kan i förlängningen minska behovet av visstidsanställningar och leda till ökad jämställdhet. När fler arbetar heltid uppstår dessutom positiva effekter för yrkenas attraktivitet och framtida kompetensförsörjning."

”Från den 1 oktober 2020 kommer din anställning att läggas om till heltid i systemet. Heltidsarbete är en viktig fråga i Norrköpings kommun. Om du väljer att börja jobba heltid så påverkar det dig positivt på flera olika sätt, dels när det gäller din nuvarande ekonomi men också hur det kommer se ut för dig den dag du går i pension.
Vi vill gärna att du arbetar heltid! Men det är ditt eget val. Du har rätt att gå ner i tid (partiell tjänstledighet) så att du kan jobba i den omfattning som du gör idag. I så fall begär du tjänstledighet innan 31 maj. De som inte har begärt tjänstledighet senast den 31 maj 2020 går upp på heltid automatiskt den 1 oktober 2020.
Senast 31 maj 2020 Du måste själv ansöka om partiell tjänstledighet i självservice i Heroma.
Tjänstledigheten börjar gälla från 1 oktober 2020 och kan ansökas för max ett år i taget.”



Jag försöker se positivt på det, men....jag är tveksam. 🤔 Jag jobbar inte heltid, men sliter rumpan av mig och jag använder mig själv, såväl fysiskt som psykiskt som verktyg för att kunna utföra mitt arbete. Jag orkar inte jobba heltid, då går jag sönder. Jag har redan gått sönder i arbetet.
Men jag ser så många som går upp i heltid för att de måste - av ekonomiska anledningar. Min enhet skulle heller inte klara sig utan de pensionärer vi har som kommer in och jobbar extra.
Trotjänare som går in ffa under helger när vi har extra svårt att ta in vikarier. En av pensionärerna som kommer in regelbundet och jobbar har ett gåstöd...
Var ska allt detta sluta? Ska vi jobba ihjäl oss på arbetstid, typ och aldrig gå i pension för de pengarna finns inte kvar?
 
Jag tycker att det ska vara ett fritt val, men givetvis i samtycke med arbetsgivaren. Jag jobbar statligt och här får ingen över 67 år behålla sin tillsvidareanställning, däremot är de hjärtligt välkomna att fortsätta jobba på timmar, och det tycker jag någonstans både är jätterätt och superfel. En person som är arbetsför och som mår bra ska inte tvingas avsluta sin anställning om denne inte vill, precis som att någon som inte är arbetsför och inte orkar jobba ska tvingas göra det. Det borde finnas mer utrymme i när man kan ta ut pensionspengar.

Vissa yrken är ju mycket enklare än andra att bibehålla när man är äldre, precis som att vissa personer är mycket friskare 65-åringar än andra.
 
Bussförare är ett väldigt penionärsvänligt yrke. När man fyller 65 blir man av med den fasta anställningen (åtminstone hos oss), men många stannar kvar som timanställda. Endel svär på att aldrig sitta bakom en bussratt mer, men dyker upp några månader senare för att man behövde det sociala i yrket. Och lite extra pengar på kontot. Jag har en kollega som är 72 år, han kör lika mycket som en 80%are typ.
Jag ser gärna ett friare val, vissa yrken behöver kunna gå tidigare. Vissa människor behöver kunna gå tidigare.
Medan vissa vill kunna jobba längre. Och behöver kunna jobba längre för att må bra.
 
Bussförare är ett väldigt penionärsvänligt yrke. När man fyller 65 blir man av med den fasta anställningen (åtminstone hos oss), men många stannar kvar som timanställda. Endel svär på att aldrig sitta bakom en bussratt mer, men dyker upp några månader senare för att man behövde det sociala i yrket. Och lite extra pengar på kontot. Jag har en kollega som är 72 år, han kör lika mycket som en 80%are typ.
Jag ser gärna ett friare val, vissa yrken behöver kunna gå tidigare. Vissa människor behöver kunna gå tidigare.
Medan vissa vill kunna jobba längre. Och behöver kunna jobba längre för att må bra.

Du har enligt lag rätt att jobba kvar till 67 om jag inte missminner mig... och den gränsen ska ju höjas till 68..... Hus oss går man i pension vid 67 men de allra flesta fortsätter sedan på timmar..... Framför allt våra utländska kolleger som får en riktigt dålig pension.....
 
Du har enligt lag rätt att jobba kvar till 67 om jag inte missminner mig... och den gränsen ska ju höjas till 68..... Hus oss går man i pension vid 67 men de allra flesta fortsätter sedan på timmar..... Framför allt våra utländska kolleger som får en riktigt dålig pension.....

Men jobba kvar betyder väl inte = fast anställning?
Och blev inte Keolis stämda i nån rätt för att man inte fick jobba alls efter 70
 
Vissa kan behöva gå i pension vid 60 års ålder, för att dom är fysiskt utslitna. Andra jobbar deltid långt över 70 år, gör att dom kan/vill/eventuellt måste.jag skulle kunna tänka mig att ta ut deltidspension tidigt - om jag har råd. Istället för att köra helt slut på mig. Dock svårt att säga nu, jag har minst 35 år kvar att jobba.
 
Som parentes, eller fortsättning eller komplement - samma län, östergötland, går nu Norrköpings Kommun ut med att alla anställningar ska bli heltidsanställningar. Alla. Och har man en tjänst på lägre än heltid, och vill fortsätta ha den tjänstgöringsgraden så måste man ansöka om "partiell tjänstledighet" - varje år.

Man vill maximera sina anställda.
Detta har Sveriges Kommuner (SKL) förhandlat fram med Kommunal.

"Välfärdens behov av kompetens behöver tryggas och välfärdssektorn måste kunna erbjuda attraktiva anställningar. Heltid som norm kan i förlängningen minska behovet av visstidsanställningar och leda till ökad jämställdhet. När fler arbetar heltid uppstår dessutom positiva effekter för yrkenas attraktivitet och framtida kompetensförsörjning."

”Från den 1 oktober 2020 kommer din anställning att läggas om till heltid i systemet. Heltidsarbete är en viktig fråga i Norrköpings kommun. Om du väljer att börja jobba heltid så påverkar det dig positivt på flera olika sätt, dels när det gäller din nuvarande ekonomi men också hur det kommer se ut för dig den dag du går i pension.
Vi vill gärna att du arbetar heltid! Men det är ditt eget val. Du har rätt att gå ner i tid (partiell tjänstledighet) så att du kan jobba i den omfattning som du gör idag. I så fall begär du tjänstledighet innan 31 maj. De som inte har begärt tjänstledighet senast den 31 maj 2020 går upp på heltid automatiskt den 1 oktober 2020.
Senast 31 maj 2020 Du måste själv ansöka om partiell tjänstledighet i självservice i Heroma.
Tjänstledigheten börjar gälla från 1 oktober 2020 och kan ansökas för max ett år i taget.”



Jag försöker se positivt på det, men....jag är tveksam. 🤔 Jag jobbar inte heltid, men sliter rumpan av mig och jag använder mig själv, såväl fysiskt som psykiskt som verktyg för att kunna utföra mitt arbete. Jag orkar inte jobba heltid, då går jag sönder. Jag har redan gått sönder i arbetet.
Men jag ser så många som går upp i heltid för att de måste - av ekonomiska anledningar. Min enhet skulle heller inte klara sig utan de pensionärer vi har som kommer in och jobbar extra.
Trotjänare som går in ffa under helger när vi har extra svårt att ta in vikarier. En av pensionärerna som kommer in regelbundet och jobbar har ett gåstöd...
Var ska allt detta sluta? Ska vi jobba ihjäl oss på arbetstid, typ och aldrig gå i pension för de pengarna finns inte kvar?
Alltså jag är så jäkla trött på den här heltidsnormen. Varför ska alla oavsett om de vill/behöver tvingas jobba heltid. Jag mår piss av att göra så men normen är så hårt satt att det är hopplöst att hitta jobb inom min sektor på typ 75%= jag kraschar upprepade gånger och det kommer antagligen sluta med sjukpension eller självmord för min del. Jag orkar verkligen inte jobba heltid
 
Du har helt rätt... Många innom yrken som vård och omsorg som har en otroligt tung arbetsbelastning borde kunna ta ut pension tidigare.... Men tyvärr så ska ju även den lägsta åldern för att gå i pension höjas.....
 
Du har helt rätt... Många innom yrken som vård och omsorg som har en otroligt tung arbetsbelastning borde kunna ta ut pension tidigare.... Men tyvärr så ska ju även den lägsta åldern för att gå i pension höjas.....

Jo men samtidigt är det många inom vården som har dålig ekonomi och pension! Finns inte på kartan för många att kunna göra det!
 
Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning.
Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta åldern.
Andra vill kunna jobba längre, ibland mycket längre, än den utsatta övre åldersgränsen.

Region Östergötland tar nu bort den övre gränsen för vårdpersonal, med förhoppning att fler ska vilja jobba kvar. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7386465

Vad tror Du skulle hända om man sänkte lägsta pensionsåldern till kanske 55 eller 60 år och samtidigt höjde övre gränsen rejält, eller kanske till och med tog bort den?
Skulle "gamlingarna" behålla sina jobb och på så sätt orsaka större arbetslöshet bland yngre?
Skulle "alla" välja att gå i pension tidigt bara för att de kan, så att det blir brist på arbetskraft och alldeles för stora pensionsutbetalningar?
Eller ser du några andra alternativ?
Tycker det låter märkligt, speciellt för vårdpersonal (iaf från arbetstagarens synvinkel).
Min mamma jobbar inom äldrevården och redan vid 50 började hon känna av att göra samma rörelser/uppgifter sliter på henne, med överansträngning.
Att de tar bort övre åldern är väl för att de unga inte "vill" jobba inom äldreomsorgen/vård, så inom den yrkesgeuppen tror jag inte problemet blir att de äldre tar de ungas jobb.

Om jag antar att pensionen påverkas av när du går i pension som idag. Då skulle det väl främst vara de som har möjlighet att gå vid 55 som gjorde det.
Skulle det införas 55 som pensionsålder tror jag inte att pensionsbetalningarna skulle se ut som idag, känns orimligt. Så det skulle väl leda till fler fattigpensionärer?
 
Jag hatar oxå heltid, jag jobbar 75% natt med långa pass 11,5 timmar på vardag och 12 på helgen så jag jobbar inte så mkt och hade väl lätt kunnat gå upp till heltid egentligen, men jag jobbade på ett annat ställe tidigare med 10 timmars pass på 85% vilket var i genomsnitt 3-4 nätter mer på 6 veckor och fy satan, det sliter mkt mer än vad man kan tro! Så den där skiten med hälsosammare scheman med färre timmar och fler pass är ju rena döden som dom tvingar på folk!

Jag är så glad nu för mina långa pass och lägre % , dessutom fick jag ett rejält lönelyft när jag bytte jobb så jag får ändå ut mer pengar nu!
 
Alltså jag är så jäkla trött på den här heltidsnormen. Varför ska alla oavsett om de vill/behöver tvingas jobba heltid. Jag mår piss av att göra så men normen är så hårt satt att det är hopplöst att hitta jobb inom min sektor på typ 75%= jag kraschar upprepade gånger och det kommer antagligen sluta med sjukpension eller självmord för min del. Jag orkar verkligen inte jobba heltid
Håller så med!! Jag skulle gärna jobba mindre (vilket jag gör nu pga sjukskrivning pga utmattning...) utan att behöva vara/bli sjuk av det först. Hos oss är heltidsnormen så stark, men vi är flera som gemensamt jobbar (😄) mot att luckra upp den. Jag tror det kommer vara en del i begreppet "attraktiv arbetsgivare" att tillåta fler individuella val i anställningsgrad 👍
 
Risken är ju att de som sitter på attraktiva jobb biter sig fast år efter år så att nyutbildade aldrig får en chans att komma in på arbetsmarknaden, framför allt i kultursektorn.
 
Risken är ju att de som sitter på attraktiva jobb biter sig fast år efter år så att nyutbildade aldrig får en chans att komma in på arbetsmarknaden, framför allt i kultursektorn.
En tanke skulle vara valfri ålder för uttag av pension nedåt - tror inte jättemånga skulle sluta så mycket tidigare ändå då det påverkar pensionens storlek så mycket. Och som nu ha en övre gräns för heltid vid t ex 68 år och därefter måste du minska med minst 25% år och efter 4 år är det slut. Då gärna med tanken att möjliggöra anställning av yngre och se till att relevant kompetensöverföring sker.
 
Visst är detta svårt!

Å ena sidan är många sjuka, trötta och utslitna tidigare än 65 och det är extremt svårt att få sluta jobba tidigare. Å andra sidan finns det gott om alerta och friska 75-åringar.
Plus att vi har runt 100.000 jobb i landet som inte tillsätts pga brist på lämpliga sökande.

ska vi pensionera äldre bara för att de är äldre, kan vi riskera att få ännu fler tjänster som inte kan tillsättas eftersom det är mycket i ett långt arbetsliv som inte enbart utbildning kan kompensera.

Jag är klart för en variabel åldersgräns. Hur den ska se ut vet jag inte.
 
Jag är en av dem som inte riktigt orkar att jobba heltid (efter utmattning) och får typ ångest att jag insett att de lär ha höjt åldern för pension så mycket när jag kommit dit att jag antagligen är död innan jag får ut någon pension. Jag tycker man ska göra det mer flexibelt, den som vill gå vid 60 ska få göra det (självklart med anpassad pension till det) och den som är frisk och pigg att jobba till t.ex. 75 eller äldre ska få göra det och i den omfattning som passar personen. Jag tror absolut att man måste individanpassa arbetsmarknaden i större omfattning både när det gäller pensionsålder och tjänstgöringsgrad.
 
Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning.
Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta åldern.
Andra vill kunna jobba längre, ibland mycket längre, än den utsatta övre åldersgränsen.

Region Östergötland tar nu bort den övre gränsen för vårdpersonal, med förhoppning att fler ska vilja jobba kvar. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7386465

Vad tror Du skulle hända om man sänkte lägsta pensionsåldern till kanske 55 eller 60 år och samtidigt höjde övre gränsen rejält, eller kanske till och med tog bort den?
Skulle "gamlingarna" behålla sina jobb och på så sätt orsaka större arbetslöshet bland yngre?
Skulle "alla" välja att gå i pension tidigt bara för att de kan, så att det blir brist på arbetskraft och alldeles för stora pensionsutbetalningar?
Eller ser du några andra alternativ?


Vi har många gamlingar i game:t här. I systerorganisationen har vi 4 anställda som är en bra bit över 70 som jobbar kvar, då på timme, men med hög tjänstgöringsgrad. På min arbetsplats har vi har vi också fortsatt kvar flera som passerat 67. Fördelar är såklart att vi har kvar kompetensen och erfarenheten. Negativt är att det är svårt att komma in som ny, det blir få vakanser.

Jag kan se många fördelar med att en person (säg runt 60 nånstans) kan få lov att gå i pension om denne inte mår bra eller har andra besvär som gör att arbetslivet inte fungerar. Jämfört med att ha en stab handläggare, praktiksamordnare, AF-utbildare, och bedömare som ska ta av sin arbetstid för att hantera sjukersättning / arbetslöshetsersättning / aktivitetsersättning / annat ekonomiskt bistånd. Låt personen gå i pension istället och fokusera på yngre.

Sedan skulle jag också se det som ett stort problem med arbetsmiljön och arbetssituationen om människor on mass valde att gå i pension från en specifik arbetsplats. Det visar ju att någonting inte är ok med upplägg och arbetsmiljö där... Arbetsskador? Utbrändhet? Blir var och varannan 55:åring så sliten att de vill gå i pension hade jag velat dra i den änden av repet istället för att skambelägga de slitna anställda som inte fixar situationen längre.
 
Sedan skulle jag också se det som ett stort problem med arbetsmiljön och arbetssituationen om människor on mass valde att gå i pension från en specifik arbetsplats. Det visar ju att någonting inte är ok med upplägg och arbetsmiljö där... Arbetsskador? Utbrändhet? Blir var och varannan 55:åring så sliten att de vill gå i pension hade jag velat dra i den änden av repet istället för att skambelägga de slitna anställda som inte fixar situationen längre.
Det här tror jag är nyckeln, en nyckel som politikerna totalt tappat. Man snackar om att minska sjukskrivningstalen och förtidspensionerna men man gör inte ett skit för att arbetslivet ska vara arrangerat på ett sådant sätt att människor faktiskt håller och klarar av att befinna sig i det. Som det ser ut nu med all press som är så är det en mycket stor del av befolkningen som slås ut i förtid helt i onödan.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp